/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
forbrug på pumpe i brønd
Fra : kol
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 06-03-08 20:42

Hej .
Er der nogle her på siden der ved noget om hvor meget strøm (KW) en brøndpumpe bruger på at pumpe 1000 l vand til husholdningen.
Brøndanlægget er med alm. hydrofore og lufttank.
Motoren er en 1,5 kw , der sidder over vandspejlet.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 06-03-08 21:23

vi er 2 husstande som er koblet på sammen. vi bruger for ca 1200,- pr år.
Det er alt strøm vedrørende vandværket.
Vi ligger vel ialt på ca 250m^3
Det er kun ca da vi i sommers lavede det hele om med nyt system..
Det kommer vel også an på hvor gammel din pumpe er.
Kan du ikke regne det ud på hvor mange liter vand den kan løfte i timen ??

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 06-03-08 21:25

Når pumpen bruger 1,5 kW i timen, er formlen følgende:

Hvis vi kalder det antal liter vand, som pumpen kan pumpe pr minut: liter_pr_min

( 1000 / liter_pr_min ) * ( 1,5 / 60 ) kWh

altså:
Resultatet af 1000 divideret med liter_pr_min
skal ganges med
0,025 kWh

l

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-03-08 21:36

Effekten må afhænge af over hvor lang tid du bruger de 1000 l vand,
af hvor mange meter du skal pumpe vandet op fra brønd til vandbeholder
og af forskellige tryktab i vandledningen
samt pumpens virkningsgrad, Svend

Kommentar
Fra : kol

Dato : 06-03-08 22:13

Til Krestenklit.

Vil det sige at hvis vi siger at vi kan puppe 100 litre på 1 min er regnestykket således.

1000 divideret med 100 litre = 10
10,0 X 0,025 kwh =0,250 kw x elprisen 1,66 = 41,5 øre

Det vil sige at 1000 l vand koster 4,15 kr

Er det korrekt

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 100 point
Dato : 06-03-08 22:26

Nu gik min formel på hvad pumpen bruger af strøm.
Men 0,25 kWh er korrekt. Det er det en pumpe, som bruger 1,5 kW bruger på 10minutter for at pumpe 1000 liter vand.
Der er ikke taget højde for om pumpen bruger mere strøm ved højt gear eller mindre ved lavt. Ligesom der måske kan være usikkerhed, hvis vandet skal pumpes over stor højde. Men det har jeg ikke nogen algoritme for. Jeg kender ikke meget til dét, men tror ikke det giver de store udsving.

Hvad prisen angår, kan der jo være andre udgifter i form af vandafgifter o.l.
Men dit regnestykke ser ellers rigtigt ud.

Godkendelse af svar
Fra : kol

Dato : 06-03-08 22:31

Tak for svaret krestenklit.