/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
Menu til hjemmeside...
Fra : akaup
Vist : 867 gange
500 point
Dato : 04-03-08 21:10

Hej med jer!

Har fået lavet en hjemmeside til fritidsbandet, men den er ikke helt i top.
(Se profil for www-adresse)
Der mangler en fast menu, der vises i venstre side på alle sider, i stedet for at man skal klikke "tilbage" for at se næste side.

Er der en nem måde at gøre dette på?
Kan man indsætte siden med tekst og billeder i en skabelon, og dermed komme nemt om ved det?

Jeg har pt ikke adgang til mere end det man selv kan hente af filer på siden, men går ud fra at det er nok til lave om på den. (Jeg har heller ikke selv lavet siden, eller har meget forstand på at lave hjemmesider!)

Håber på et par gode fif's!
Mvh. Akaup - der gerne spiller op til dans

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 04-03-08 21:43

Jeg mener at du i starten når Navigations panelet bliver sat op kan vælge at den skal fremgå på denne side kun,- eller alle siderne i sitet.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-08 21:44

Citat
(Jeg har heller ikke selv lavet siden, eller har meget forstand på at lave hjemmesider!)

Når du ikke har forstand på at lave hjemmesider - så bliver det svaært at forklare dig hvad du evt. kunne gøre.

Det er en rimelig simpelt lavet hjemmeside - og derfor ville jeg bruge en iframe til at loade siderne fra menuen ind i.

Det blev du nok ikke klogere af, men her er at links, du bør læse hvis du skal til at lave hjemmesiden. http://www.html.dk/tutorials/html/ og http://www.html.dk/tutorials/xhtml/ samt
http://www.html.dk/tutorials/css/

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-03-08 21:51

Jeg kan prøve at lave et forslag til - hvordan du kan lave det med en iframe, men jeg kan først have eksemplet færdigt imorgen - kom lige med en kommentar hvis du vil have det.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-03-08 21:59

>Jeg kan prøve at lave et forslag til - hvordan du kan lave det med en iframe, men jeg kan først have eksemplet færdigt imorgen - kom lige med en kommentar hvis du vil have det.

Det kunne da være rigtigt rart!
Jeg kan nævne, at jeg har lavet hjemmesider i MS Word før, men også her var der ikke succes med menuer. Selve arbejdet med at få dem uploadet kan jeg finde ud af

Denne nævnte side har jeg ikke selv lavet, men kunne godt tænke mig at få den modificeret.
Det der skærer mig i øjnene ved siden er den manglende menu, samt der er lidt bøvl med tilpasningen til explorer/opløsningen.

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 04-03-08 22:02

Hov - og så må jeg nok lige nævne, at jeg ikke har tid/mod på at sætte mig ind i html-koder og standarder - derfor håber jeg på en nem og tilgængelig metode
Mvh. Akaup - der havde interessen og tiden til HTML engang - men engang er vist efterhånden 10 år siden

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 01:29

Vis det er en eksisterende side så skal den ses for at man kan anbefale den bedste menu,jeg kan da godt lave en i css,ret simpelt,så du kan sætte den hvor du vil på siden,
men det kræver at man kan se hvordan siden er codet,vis du vil have menuen i venstre side.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 01:38

eksempel,den blå menu i venstre side,kan laves i alle farver/størrelser med ramme omkring også i forskællige farver og tykkelse,siden er en side jeg bruger til at teste forskællige løsninger til en nogle skabeloner jeg er ved at lave.

http://manse9933.dk/test_info/temp/index2.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 01:56

forskellige

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-03-08 12:39
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-08 13:02

Han skal bare have et par mere moderne briller

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 05-03-08 16:40

sådan kan det gøres:

http://www.jelsbjerg.dk/beforeiforget/

med venlig hilsen Mad-Nuser

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 17:31

severino nu må du ikke genere jil gates hun må bruge alle midler for at forsvare vista og microblød

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 20:24

Okay,ingen respons,så fjerner jeg filen og hopper af.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-08 20:38

Citat
Okay,ingen respons,så fjerner jeg filen og hopper af.

Jeg har heller ikke hørt noget endnu - som jeg skrev her http://www.kandu.dk/spg118046.aspx#1334960 har jeg i dag lavet et site der kan valideres hos W3C og sendt til akaup via deres email kontakt på deres hjemmeside.

Så mon ikke vi hører et eller andet. Behold du bare fluebenet Manse9933

Kommentar
Fra : Wesper01

Dato : 05-03-08 20:39

Prøv på "Hjemmet.dk" De har en gratis Hjemmeside.
Den er god!

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 20:42

>sådan kan det gøres:
>http://www.jelsbjerg.dk/beforeiforget/

Præcist - lige netop sådan ville jeg gerne ha' det til at se ud
- Hvordan har du lavet det?
- Må jeg kopiere siden direkte og ligge den ud på den oprindelige?

>Okay,ingen respons,så fjerner jeg filen og hopper af.
Rolig Manse9933 - jeg nåede lige at få et kik på det i eftermiddags, men havde ikke tid til at svare. Det jeg havde i tankerne var som Mad-Nuser har lavet, og tror (uden at vide det) at det er nemmere end det eksempel du kom med. Men tak alligevel!

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-08 20:45

Har du kigget på mit eksempel som er sendt til dig ?????

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 20:48

>Har du kigget på mit eksempel som er sendt til dig ?????

Næh - har du sendt til den mail, der linkes til på hjemmesiden? Den modtager jeg nemlig ikke.

Men vil du prøve at sende et eksempel til mail(snabelkat)andreas-kaup.dk ?
Fjern bindestregen og erstat katten med et @

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 20:49

sådan kan det gøres
er med billeder i/på menuen ,så du skal lave et billede for hvert ling med txt og det skal du gøre hver gang
du skifter link txt,min løsning kan du skrive txt direkte ind,det handler bare om en ekstern css fil og så kan man kopierer link menuen ind
hvor man vil på siden og ændre farve/størrelse o,s,v o,s,v
i css filen,det er ret simpelt og jeg kan godt lave en let forstålig forklaring,eller en lille zip fil du kan downloade med en funktionelt html dokument.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 20:50

link

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 500 point
Dato : 05-03-08 20:55

Ja det er sendt på bandes email - der starter med kontakt.
Så er det her - http://bsjh.dk/beforeiforget/ billedgalleriet har jeg ikke indsat endnu - da det er muligt du ikke bryder dig om sitet.

Her er hvad jeg skrev i mailen
Citat
Hermed et lidt anderledes site, hvor menuen kan ses hele tiden på sitet.

Sitet er lavet på den måde at alle undersider loades ind i en iframe i index.html denne løsning vil være den mest enkle, for så behøver i kun at redigere undersiderne, hvis det skulle blive nødvendigt.
index.html skal i helst ikke ændre på.

Det er vigtigt at de mapper jeg har lavet til undersider og billeder bibeholdes ellers vil linkene i menuen ikke virke. Den eneste fil der er udenfor mapperne er index.html der starter det hele.

Sitet kan valideres hos W3C der har sat nogle standarder så siderne vises ens uanset hvilken browser der bruges.

Jeg har indsat metatags på index.html der med lidt held gerne skulle gøre jer synlig på google. Det er lavet sådan at det kun skal være index.html der findes af google

På kontaktsiden er mailadressen blevet krypteret, så spamrobotterne ikke kan finde mailadressen, heller ikke i koderne, hvilket gerne skulle forhindre spam. Dette har ingen betydning for dem der evt. vil skrive til jer.

Hvis i hellere vil have jeres gamle toplogo på, er det meget nemt at ændre.

Jeg har ikke sat billederne ind på billedsiden, da det kræver lige så meget tid som jeg har brugt på siderne, og hvis i ikke kan lide løsningen vil det være spild af tid. Den kan jeg lave hvis i syntes om sitet.

Jeg vedhæfter det hele som en zipfil der bare skal udpakkes og så kan i afprøve det ved at dobbeltklikke på index.html.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:01

>så du skal lave et billede for hvert link med txt og det skal du gøre hver gang du skifter link txt
Tja - det er jo ikke så smart.
>min løsning kan du skrive txt direkte ind
Ok - kan se, at det må blive nemmere når der skal skiftes indhold - og det skal der jo ganske givet med tiden. Bare ikke lige pt.

>i css filen,det er ret simpelt og jeg kan godt lave en let forstålig forklaring,eller en lille zip fil du kan downloade med en funktionelt html dokument.
Vil css-filen ikke bare være til menuen? Så skal den jo sættes ind på siden - og så er jeg bange for at der går for meget html-kode i det til hvad jeg kan/har tid til at sætte mig ind i!?

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:09

>Ja det er sendt på bandes email - der starter med kontakt.
>Så er det her - http://bsjh.dk/beforeiforget/ billedgalleriet har jeg ikke indsat endnu - da det er >muligt du ikke bryder dig om sitet.

Det ser også rigtigt godt ud + det er lidt anderledes fra hvad man normalt ser! (på en positiv måde)!!

Det må jeg lige tænke lidt over.

Hvordan er det lavet - ren html?

Det jeg tænker på nu, er hvis vi får brug for at redigere i det - hvad vil så være nemmest - Bentjuul eller Mad-Nuser løsningen?

Mvh. Akaup - der sikker har kendskab til at gå ind i et html-dokument og f.eks. tilføje et par sange i "sange vi spiller" men nok heller ikke mere.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:21

>da det er muligt du ikke bryder dig om sitet.

Sidder og bliver mere og "glad" for det Det ser virkeligt prof' ud!
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-08 21:21

Jeg ved ikke hvad der er nemmest, men jeg ved - at mit site overholder standarderne, og så er spørgsmålet blot hvad man kan lide, ser det rodet ud osv. Du skal huske at sitet er jeres ansigt ud adtil.

Det er lavet i html med lidt css - du får ikke brug for at ændre i koderne, medmindre det skal se anderledes ud. Det vil vel alene være tekst du vil rette.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:22

http://manse9933.dk/test_info/temp/menu-05-marts.zip

der er skrevet kommentarer i html dokumentet og i
css filen,åben dem i din txt editor.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:28

alt kan ændres i css filen,sådan ser den ud i zip filen.

http://manse9933.dk/test_info/temp/menu/menu.htm

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:30

>der er skrevet kommentarer i html dokumentet og i css filen,åben dem i din txt editor.

Ok - kan godt se, at det ikke er meget kode, der skal til hvis det bruges.
Men alt i alt skal det jo kodes sammen med resten af siden, og der står jeg af.
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:32

det var derfor jeg spurgte tidligere om vi kunne se siden,
så kunne det jo være at vi kunne fortælle dig hvor du kan kopiere den ind.

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 05-03-08 21:32

hej jeg har lige pakket filerne og sendt dem.
du skal være påmærksom med at slætte ALLE gamle filer
det jeg har lavet er alle filer med små bogstaver og det
gælder også for de link der er til billederne.

mvh Mad-Nuser
webmaster på:
www.blaeks-prutten.dk
www.jelsbjerg.dk

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:39

>Det er lavet i html med lidt css - du får ikke brug for at ændre i koderne, medmindre det skal se anderledes ud. Det vil vel alene være tekst du vil rette.

Ja - umiddelbart er det vel kun teksten, der skal redigeres - og det tror jeg godt jeg kan gøre i selve html-dokumenterne.

Men så er der billederne - synes at Mad-Nuser's måde at vise billederne på er ret smart.
(http://www.jelsbjerg.dk/beforeiforget/billeder.html)

Det kunne være fedt, hvis det var relativt simpelt at indlægge ekstra billedarkiver - f.eks. fra når vi engang kommer ud at spille igen

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:41

Det er vist en hel færdig lavet side du er ude efter,af omveje

Kommentar
Fra : Mad_Nuser

Dato : 05-03-08 21:43

det er det også jeg bruger arles image web page creator
http://www.digitaldutch.com/arles/

det er bare at sætte den op en gang for alle,
flytte billederne i en mappe, så klarer programmet resten
tilpasning af billedstørelsen efter forindstilte parametre.
jeg er gerne behjælpelig med det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:47

Der er mange webgalleri software derude på www (gratis)

som man kan benytte sig af,nogle eksempler på færdige gallerrier>
http://manse9933.dk/un_sider/aahus/index.htm

http://manse9933.dk/un_sider/person_galleri/1_da_en/index.html

http://manse9933.dk/un_sider/kunstgallerier/IIMadhoshiII/index.htm

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:49

jeg har ændret en del i dem.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-03-08 21:50

nå,film's tid.

Hygge
Manse9933

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 21:50

>Det er vist en hel færdig lavet side du er ude efter,af omveje

Ja - det ender det jo med at blive Men har vist heller ikke lagt skjul på, at jeg ikke var ude på at lære at skulle kode fra bunden af

Først var jeg jo bare på jagt efter en skabelon jeg selv kunne indsætte de allerede eksisterende sider i, men indtil videre er de løsninger jeg har set langt flottere end hvad jeg forventer af en standard skabelon.

>det var derfor jeg spurgte tidligere om vi kunne se siden,
Det har jeg vist overset - sorry. I mit 1. indlæg næver jeg at adressen kan ses øverst i min profil.

Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 05-03-08 21:57

Jeg ville nok vælge en flashløsning til billedgalleri - som f.eks dette http://www.kragekjaer.dk/fotoAlbum/ hvor der kan tilføjes alle de fotoserier man har brug for, alene ved at rette tekst i en xml-fil dvs. at teksten rettes i en teksteditor f.eks notesblok i windows XP.

Det vil sagtens kunne indlejres på billedsiden.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 22:15

>Jeg ville nok vælge en flashløsning til billedgalleri - som f.eks dette >http://www.kragekjaer.dk/fotoAlbum/ hvor der kan tilføjes alle de fotoserier man har brug for, >alene ved at rette tekst i en xml-fil dvs. at teksten rettes i en teksteditor f.eks notesblok i windows >XP.

Det ser flot ud - især hunden - sådan én skal jeg ha' mig engang

Er det noget du vil hjælpe mig med til den side du har lavet - og må vi efterfølgende bruge den officielt?

(Nu er det nok på sin plads, at jeg lige fortæller lidt om bandet Vi spiller på fritidsbasis, og har endnu vores første betalte job tilgode. Eneste job vi har spillet gav en flaske whiskey og 2 kasser øl Indtil videre er planen at komme ud og spille for at få samspilserfaring, og på sigt må det da gerne kaste lidt lommepenge af sig, men det primære er altså spille-hygge. Dette skulle hjemmesiden gerne hjælpe os med. Spillede vi proffesionelt havde vi forhåbentligt et budget, der tillod os at købe en færdig side )

Mvh. Akaup.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 05-03-08 23:05

Anyway - vil I lade jeres forslag ligge tilgængelige på nettet et par dage? Synes lige de andre bandmedlemmer skal ha' mulighed for at se de forskellige designs.
Mvh - og tak - Akaup.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-03-08 03:33

Jeg har nu sat billederne ind, men på en lidt anderledes måde - som jeg syntes er mere overskuelig.

Manse9966 >Jeg har gemt din menu - den får jeg sikkert brug for til et andet site - tak for det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-08 05:07

velbekomme

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-08 11:50

Sad og legede lidt til morgen kaffen>
http://manse9933.dk/test_info/temp/band/index.htm

mangler en del.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 06-03-08 11:52

ret primitiv

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 06-03-08 16:49

>Sad og legede lidt til morgen kaffen>

Der er åbenbart nogle, der har god tid om morgenen
Det er interessante detaljer med ansigtsbillederne i siden + baggrundsbilledet nederst. Men ellers lidt for farverig for min smag

>Jeg har nu sat billederne ind, men på en lidt anderledes måde - som jeg syntes er mere overskuelig.
Det ser fint ud. Har gemt hver side enkeltvis som "Webside, fuldstændig", og skal til at se på, hvordan billederne er sat ind. Regner med at det er nemt nok at lave ekstra links til de nyoprettede billedearkiver...
Mvh. Akaup

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 06-03-08 17:31

Jeg har sendt sitet til den mail du opgav tidligere.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 06-03-08 18:10

>Jeg har sendt sitet til den mail du opgav tidligere.
Kan desværre ikke åbne zip-filen. Den er beskadiget eller ugyldig påstås der. Vil du prøve at pakke og sende den igen?
Mvh. Akaup.

Godkendelse af svar
Fra : akaup

Dato : 07-03-08 15:08

Tak for svaret bentjuul + andre.
Rigtig god hjælp! Hvilket site det ender med, skal jeg lige ha' konfereret med de andre om - alle løsninger er rigtig flotte! Den der ikke kommer på det officielle band-side regner jeg med (om forlov) at jeg vil forsøge at modificere til min personlige hp.
Sitet bliver uploadet snarest.

Tak - Mvh. Akaup!

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 07-03-08 16:08

Selv tak Akaup - det site jeg har lavet er dit og det er dig der har copyright på indhold og du kan bruge det hvor du vil. Jeg lader dette stå et par dage endnu http://bsjh.dk/beforeiforget/ så dine "medspillere kan se det.

Desuden kan du bare vende tilbage hvis det fotogalleri jeg linkede til tidligere skal i brug. De billeder der er nu, er er lagt ind i 3 flashfiler som jeg lavede lidt hutigt. Det andet galleri kræver lidt flere billeder.

Held og lykke med jeres band + hjemmeside.

Kommentar
Fra : akaup

Dato : 07-03-08 18:31

>Desuden kan du bare vende tilbage hvis det fotogalleri jeg linkede til tidligere skal i brug. De billeder der er nu, er er lagt ind i 3 flashfiler som jeg lavede lidt hutigt. Det andet galleri kræver lidt flere billeder.
Takker - det vil jeg køre, når det bliver aktuelt.
Mvh. Akaup.