/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Hovedopgave
Fra : Linkin
Vist : 1255 gange
200 point
Dato : 19-02-08 19:35

Jeg skal skrive en hovedopgave, der går ud på at finde ud af om den pågældende virksomhed skal skifte leverandør. Mit problem er så bare at finde nogle teoretiske modeller, som jeg kan bruge til at løse min opgave med.

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 210 point
Dato : 19-02-08 19:44

du kan kigge på lagermodellerne.. hvor du ved brug af wilsons formel synlig gøre at der skal fokuseres på en given vare.

du kan via nøgletal over leverancer synliggøre at det er en dårlig leverandør

Det er ikke mange oplysninger du giver om opgaven..
Hvad er det for en uddannelse ??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-02-08 19:46

Er det sådan noget med om

varerne bliver leveret til tiden,

er varerne ordentlige

kan varerne fås til den rigtige pris

kan man få varerne mere miljøvenlige et andet sted

kan varerne fås i et større udvalg ved at skifte???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-02-08 20:47

Hvis jeg kender dine virksomheds økonomi lærere rigtigt,
så find nogen fancy udenlandske modeller, nyere end Wilson...

Det der vist er mest in for tiden er QFD, se eksempelvis her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_function_deployment

Sørg også for at de bruger JIT, Lean etc.
Suppler med lidt Japansk fejl reduktions teori, og din besvarelse er godkendt... Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 19-02-08 21:23

Lean- Jit- 5`s - smed osv osv osv er til internt brug.. ikke til at måle en leverandør på.. man kan måske begrunde det med at han ikke køre lean.

Kommentar
Fra : Linkin

Dato : 20-02-08 08:03

Virksomheden har på nuværende tidspunkt en leverandør, hvor vi så har udvalgt en række potentielle leverandører som så senere skal modtage et spørgeskema og ud fra deres svar på vores spørgsmål skal vi vælge hvem vi synes opfylder virksomhedens krav bedst. Virker meget ligetil i praksis, men har som sagt svært ved at bruge noget teori.

Kommentar
Fra : Linkin

Dato : 20-02-08 08:04

Studere til markedsføringsøkonom.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-02-08 09:24

Først skal du sikre dig at den pågældende potentielle leverandør har Know How og Ressourcer:
Kapital, produktions kapacitet, kvalificerede medarbejdere og stabil ledelse,
til at kunne blive i branchen og være konkurrencedygtig i tilstrækkelig lang tid...

Så skal der foreligge noget om hvilke materialer, halvfabrikata eller komponenter der skal leveres.
Leverandøren må vide hvad han skal kunne levere og i tvivlstilfælde er en kontrakt aftale nødvendig.

Så skal der udformes leverings aftaler baseret på dine forecast med mulighed for justeringer:
Leverede mængder med aftalte kvalitets krav til aftalt pris...
Også sikring mod ublu prisændringer og løbende kvalitets kontroller.

Der bør være flere firmaer der kan levere det pågældende produkt (second supplier),
ellers for stor afhængighed...

Der kan være noget med fortrolighedsaftaler, hvis der er tale om unikke produkter?

Og den pågældende underleverandør må ikke "devaluere" dine færdige produkters omdømme:
Miljø; støj, forurening. Underbetalt extern eller impoteret arbejdskraft, uden tilstrækkelig beskyttelse mod produktions risiko etc.

Der er sikkert flere Svend

til at

Kommentar
Fra : Linkin

Dato : 21-02-08 11:30

Det du snakker om Svend er vidst det som min praktikvirksomhed kalder leverandør krav, hvilket vi har på plads. Det jeg gerne vil have lidt hjælp til er som sagt at finde nogle teori/modeller som jeg kan koble på min opgave.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-02-08 13:09

dette er taget direkte fra : Logistik i virksomheden.

Krav til leverandøren vedrørende indkøb
Handel:
Pris og rabatordninger
bestillingsmænde
leverandørlager

Produkt:
Kvalitetskrav
acceptabelt fejlniveau

Krav vedrørende handel/samarbejde
proces og udstyr:
maskiner og udstyr
personalets uddannelse, erfaring og viden
kvalitetsstyring
lager eller ordreproducerende
krav til emballage og pakning
krav til trnsport

Kommunikation og samarbejde:
Overholdelse af leveringsaftaler mm.
reklamationsbehandling
kokmmunikationimellem virksomhederne
ledelsen
krav til data på dokumenter
service
procedure ved betaling
generels samarebejde og problemløsning

Økonomi:
Økonomisk stabilitet
procedure for opkrævning og betaling

Værdikrav
Arbejdsmiljø
overholder leverandøren almindelige rettigheder
miljøkrav
etiske krav fx bestikkelse
menneskerettigheder

Nu har du ihvertefald noget at arbejde ud fra..

Kommentar
Fra : Linkin

Dato : 21-02-08 13:51

CCjunior, hvordan skal man bruge den liste du har skrevet? Er det du har skrevet en teoretisk model?
Jeg leder efter teoretiske modeller ligesom for eksempel Kraljic-modellen.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-02-08 18:59

det er kun stik piller til hvad man kan kigge efter..

hvad med SWOT. den kan måske flettes ind. hvor man vurdere styrker og svagheder

Jeg er selv studerende som produktions teknolog ( tidligere maskin tekniker) men har valgt konstruktion som mit speciale, så jeg er ikke helt inde i alle drift modellerne..

junior

Godkendelse af svar
Fra : Linkin

Dato : 11-03-08 17:05

Tak for svaret CCjunior. Kunne desværre ikke bruge alt det du skrev, men kunne bruge noget af det.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 11-03-08 17:33

Ok.. Kender det selv.. nogen gange skal man lige ha lidt start hjælp. Når så man er igang så kører det lidt lettere