/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
formatere harddisk
Fra : Dieter
Vist : 635 gange
100 point
Dato : 15-02-08 14:44

hej,
jeg skulle gerne formatere min harddisk. På sådan en måde, at C-Drevet med windows bliver formateret.
Hvordan gør man det ?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-08 14:45

Hvad vil du have installeret bagefter

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 15-02-08 14:51

Windows igen.
Problemet er at jeg VIL partionere min harddisk og det mislykkedes første gang.
Og nu kan man jo ikke bagaefter partionere

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-02-08 14:52

Det første gode råd: Lad være.

Dernæst skal du fortælle hvilken win version du bruger.

så skal du huske at du skal have en installations cd til din windows og drivere til dit motherkort, lydkort , skærmkort og andet specielt hardware på løse cd.

Hvis computeren er købt forinstalleret, plejer den slags kun at ligge på harddisken, og du vil løbe ind i uoverskuelige vanskelligheder efter at have fjernet alt på harddisken.

Så tænk dig om igen engang.
De fleste, som vil nyformattere er på grund af en bunke skidt , som de har installeret hen af vejen.
Det er bedre af fjerne skidtet og opdatere windows uden at formatterer

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 15-02-08 14:55

1) Det er en ny harddisk. Den gamle duer ikke mere
2) Jeg bruger WINDOWS xp 2
3) Jeg har de nødvendige CD´er

Kommentar
Fra : kj

Dato : 15-02-08 15:02

Du kan partitionere ved hjælp af et program der hedder PartitionMagic. Det er ikke et gratisprogram.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-08 15:09

Så smid din cd i drevet og start pcen. Det første du skal gøre er at gå ind i Bios (F2 eller Del)og sætte dit Cd-rom til FIRST BOOT DEVICE. Derefter gemmer du ændringerne og genstarter.
Nu skal du når du bliver bedt om det, trykke på en tast for at starte fra cd-rom. Den vil nu starte op på xp skiven. Lad den rulle ind indtil du bliver spurgt om hvad du vil. Der kan du nu oprette de partitioner du vil og selv bestemme hvor store de skal være. For at en partition virker skal den først formateres og dertil vil jeg vælge filsystemet NTFS. Efter formatering skal du til at installere XP. Du vælger Ny installation og så skal du vælge hvor du vil gemme den henne. Vælg C. drevet og lad den selv gøre det hele færdigt. Bare følg anvisningerne.
Når det hele er installeret skal du til at finde drivere og dertil skal du bruge den driver cd der var med computeren. Efterfølgende installeres først antivirus og så er det tid til at hente opdateringer til XP via windows update. Og så er du klar til at lege og installere dine programmer efterfølgende.

God fornøjelse.

Kommentar
Fra : leob

Dato : 15-02-08 15:38

Der var da vist ikke spørgsmålet?
For at formattere din (eneste?) harddisk som rummer styresystem og alle andre programmer og dokumenter kan du jo bare installere XP igen.
Undervejs mener jeg den spørger, om du ønsker at formattere din disc inden installertionen.
Svarer du ja det til, går resten vel af sig selv
MEN DU MISTER JO ALT og skal geninstallere alt. Husk at tage en backup af alle dine dokumenter, email m.m.m.
leob

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 16:02

Gparted er et gratis partions værktøj: http://gparted-livecd.tuxfamily.org/ jeg brugte den for en måneds tid siden, så har du en hel ren og klar harddisk, lige til at lægge Windows ind på, husk at vælge NTFS som fil system når du kommer så langt, spørg mere hvis du er i tvivl om noget, der er ingen grund til at gentage mine fejl men af skade bliver man klogere og nu kan jeg bruge Gparted

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-02-08 16:04

Hvis du er usikker på at brænde ISO filer, så brug den her, den er bare så nem: http://www.download.com/Active-ISO-Burner/3000-2646_4-10602452.html

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 15-02-08 16:11

Citat
Windows igen.
Problemet er at jeg VIL partionere min harddisk og det mislykkedes første gang.
Og nu kan man jo ikke bagaefter partionere

Og jo du kan sagtens partitionere bagefter med det program Gparted som bliver nævnt. Det ommøblerer bare på dine filer så det bliver muligt at partitonere

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 15-02-08 16:21

til "leop".
Jeg har prøvet men kan ikke få øje på at den spørger efeter formatering.

Til Kj:
Jeg har Partition Magic.
Har forsøgt at partionere.
Men når jeg boter er partioneringen forsvundet

Kommentar
Fra : Dieter

Dato : 15-02-08 16:24

Jeg har lige downloadet programmet. Nu må jeg se om jeg kan finde ud af det.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 15-02-08 16:43

Tak for svaret Fijala.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-02-08 16:54

Med partition magic kan ommøblere dine partitioner efter installation.
Hvis det er C: du vil ændre og du arbejder med PM inde i windows, vil den genstarte og lave operationen og den skal så genstarte en gang til.

Du kan lave to stk rescuedisketter inde fra PM i windows.

Med disse to disketter kan du også ommøblere partitionerne, som gøres i en doslignende tilstand.
Skal du installere win 2000 / XP / Vista (skal være NTFS) så bør du hengemme (hide) de andre partitioner og sørge for at den friske partition bliver til C: og ligger i starten af harddisken (til venstre) denne partition skal også være aktiv.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 15-02-08 17:29

Held og lykke med din installation og partitionering. Tak for point