/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
HA eller HD? hva er forskellen
Fra : Alfido
Vist : 2135 gange
10 point
Dato : 15-02-08 13:43

Hej allesammen.

Jeg er HHX studerende (3.g. jeg regner stærk med at jeg vil fortsætte på denne retning. men så er spørgsmålet, at jeg ikke ved hvad forskellen er på HA og HD, dog ved jeg at HD er deltidsstudium.

Efter jeg har læst HD, har jeg de samme muligheder som en fra HA??

tak på forhånd

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 15-02-08 13:55

Nej, HA er et fuldtids dag studium...

HD er er deltids studium man kan tage mens man fortsat arbejder.
Og når HD kandidater er så efterspurgte er det fordi de jo oftest har en anden uddannelse også.

Så I dit tilfælde: Læs HA.
Eller studer noget andet, og tag senere en supplerende HD uddanelse...

Svend, der gjorde det sidste

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-02-08 14:07

Har også lidt med temperament at gøre. Har selv en HD, og kunne ikke forestille mig at læse HA, da jeg ikke vill kunne holde ud at sidde på skolebænken uden at have det praktiske med. Men smag og behag.

Endvidere skal arbejdsgiveren også være indstillet på, at en HD kan kræve fri en gang imellem, ihvertfald når man arbejder over i weekenden og om aftenen.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 15-02-08 15:52

Okay... men kan man læse HD, uden at være ansat i en virksomhed ?

og efter man er færdig med HD, kan man få en leder stilling i en virksomhed ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 16:01

Ja det kan man godt,
og så har du bedre tid end de andre til at læse på lektierne...

Om du kan få job bagefter afhænger jo af mange ting,
jeg ville vælge en HD der også har praktisk erfaring fra erhvervslivet...

Hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 15-02-08 16:10

nu skriver du at det afhænger af mange ting (at få en leder stilling som HD), men såsom hvad f.eks.?

(mit mål er fortsat at være deltids studerende, så er det nok HD-vejen jeg bør tage som du nu siger.)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-02-08 15:43

Selv tak, Svend