/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Matematisk Krise?!
Fra : Alfido
Vist : 395 gange
25 point
Dato : 12-02-08 19:21

Det kommer lidt bag på mig, men for første gang i hele mit gymnasie tid... Er jeg i en matematisk KRISE!?

Vha. af produktreglen og reglen om sammensatte funktioner får jeg f'(t) = a*cos^2(at)-a*sin^2(at), men facitlisten siger: a*cos(2at). Mine udregninger:

f'(t) = a cos(at)* cos(at) + sin(at)*(-a)sin(at). hvilket reduceres til ovenstående, men hvor ligger fejlen??

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 19:28

Måake skal jeg omskrive' mit resultat?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-02-08 19:28

Er du selvstuderende, eller har dine lærere været sygemeldt i al den tid du gik i "skole" !!!!

Åhhh ja det kan jo også være, at du har sovet i timerne

Så du er vågnet nu, og kan stille spørgsmål, men du kan også læse i dine bøger.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 19:33

Okay.. men dette her så rigtigt?

f(t)=sin(at)*cos(at), hvor a er en konstant

f'(t)=(sin(at))'*cos(at)+sin(at)*(cos(at))'=
a*cos(at)*cos(at)+sin(at)*(-a)*sin(at) =
a(cos(at)^2-sin(at)^2) =
a(cos(at)^2-(-cos(at)^2)-1)= (idiotformlen benyttes)
a(2cos(at)^2-1)=
2a*cos(at)^2-a

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 35 point
Dato : 12-02-08 19:40

Jeg kan ikke overskue problemet; Men jeg husker fra min egen skoletid at det kan godt være i facitlisten fejlen er.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 12-02-08 19:43

jep, det mener jeg også... Som sagt er det første gang jeg oplever dette.