/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Dansk-Engelsk oversættelse...
Fra : Hoddy
Vist : 483 gange
26 point
Dato : 10-02-08 19:33

er der nogen der vil kigge lidt på den her oversættelse?
synes den var rigtig svær :S

fra dansk til engelsk.

Velfærdsstaten sigtede mod at skabe et mere menneskeligt samfund, hvor gamle, syge, og handicappede ikke led nød. Staten skulle sikre folk en vis minimumsindkomst og afbøde de værste virkninger af arbejdsløshed. Men i de seneste år synes europas velfærdsstater at være alvorligt truet. ingen ønsker eller foreslår en afskaffelse af velfærdsstaten, men der er i mange lande en voksende erkendelse af at ændringer er nødvendige. I 50ernes og 60ernes økonomiske opgangstid var det let nok for regeringerne at indføre stadig flere sociale reformer, men krisen og arbejdsløsheden sidst i 70erne har resulteret i at de sociale udgifter er steget så hurtigt og drastisk at man efter manges opfattelse har nået - eller overskredet - grænsen for hvad vi har råd til

The Welfare State aimed for creating a more humankind society, where old, sick and handicapped not suffered any distress. The state should ensure the people a certain minimum income and cushion the worst effects on unemployment. But in the last years Europe’s Welfare States seems to be serious threaten. Nobody wishes or suggests abolition against the Welfare State, but in many countries there is a growing recognition that changes are necessary. In the 50’s and 60’s economically time of rising, it was easy enough to the government to introduce more social reforms, but the crisis and the unemployment last in the 70’s has resulted in the social expenses is rise so fast and drastic that you after a lot of peoples opinions has reach – or crossed – the limit to what we can effort.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 36 point
Dato : 10-02-08 20:06

Jeg ved ikke hvad din engelsk lærer siger?

Men lad være med at oversætte alle ord, hver for sig, direkte til engelsk,
det kommer der kun en slags gebrokkent skole engelsk ud af...

Tag hver hovedsætning, (statement = tilkendegivelse) for sig, og udtryk meningen på engelsk,
som du jo godt kan fra alverdens film og TV udsendelser...

Hvorfor "humankind", mon ikke "humen" er nok??
"is rise" no, has increased... og sådan er der mange, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 10-02-08 20:39

her er nogle ændringer..??

a more humankind society = a more humane society
old, sick and handicapped = the old, the sick and the handicapped
not suffered any distress = did not suffer any distress
the people = people
on unemployment = of unemployment
But in the last years = In recent years
Europe's Welfare States..... = European welfare states seem to be seriously threatened.
abolition against = abolishing
In the 50's and 60's..... = The economic rise of the 50's and 60's
it was easy enough to = it was easy for governments
the unemployment = unemployment
last in the 70's = in the late 70's
social expenses is rise so fast = social expenses rising so fast
that you after a lot of peoples opinions... = that many people think the limit to how much we can afford has been reached - or exceeded.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 21:01

Klart bedre...

Solen op og ned: sun rise and set,
I økonomi: more increase or decrease, my opinion...

That was all folks.
Oversættes i TV med "så får du ikke mere for den 25 øre", Svend

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 11-02-08 14:41

Tak for svaret svendgiversen.