/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Bitte helfen<-tysk ultra kort)
Fra : Alfido
Vist : 641 gange
50 point
Dato : 10-02-08 00:08

Godaften, jeg håber I vil kigge den nedenstående tysk stil igennem, og hjælpe mig med at rette for fejl (helst ordstilling og grammatik) . Stilen handler om filmen "Im Juli".

-<Im Voraus vielen Dank.

Im Juli von Fatih Akin

„Im Juli“ ist die Geschichte von der schüchternen Lehre, wie heißt Daniel Bannier und von dem Hippie gleicht Mädchen, heißt Juli Monat.

Die Hauptperson des Films, Daniel ist ein vernünftiger Lehrer. Er ist sehr tüchtig, obwohl er nicht so viel Erfahrung hat. Er hat keine, Fähigkeit zu Kontrollieren dem Klassen, und die Studenten haben nicht im geringsten Respekt vor ihm.

Eines Tages auf dem weg von der schule, hat Daniel Juli getroffen. Juli ist ein Schmuck Verkäuferin. Daniel kauft einen Ring von dem jungen Mädchen Juli. Juli erzählt er dass der Ring mit dem Sonne Glück bedeutet. Aber am Anfang bedeutet die Sonne für Daniel nur ein Gasball. Es ist natürlich er betrachtet die Sonne mit wissenschaftlichen Brillen. Wie Juli nicht getunt, sie denkt gefühlsmäßig. Juli führte ihn zu einer Party, weil sie in Daniel verliebt ist. Auf der Party trifft Daniel ein Türkische Mädchen heißt Melek, das ein Sonnensymbol trägt. Daniel verliebt ihr unsterblich. Aber Melek musst zurück nach ihrer Heimat Istanbul reisen.
Blind vor Liebe beschließt Daniel, ihr nach zureisen. Juli hat sich entschlossen per Anhalter zu reisen, und Daniel nimmt ihr zufälligerweise in seinem Auto mit. Während ihrer Reise kamen sie zu Bergen, auf die Donau, nach Ungarn-Budapest, nach Rumänien, Bulgarien und am letzte in die Türkei. Auf ihrer Reise durch Südosteuropa treffen sie viele merkwürdige Leute. For unter anderem: Leo, Luna, Isa. Daniel hat durchgehende Entwicklung sich. Er ist nicht mehr zurückhaltend oder introvertiert. Dagegen, er lernt für sein Glück zu kämpfen. Dieser Urlaub war eine große Veränderung für Daniel. Am Ende des Films Daniel Juli verleibt hat, er muss einsieht, dass Juli das richtige Mädchen für ihn ist. Er findet heraus, dass Melek und Isa zusammen sind

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-02-08 06:42

Alfido,

Stilen er så fuld af fejl, at jeg ville gøre dig en bjørnetjeneste ved at forsøge at rette den.
Du må tale den igennem med din lærer.
Du har helt klart store problemer med adskellige aspekter af den (svære) tyske grammatik. Din lærer vil kunne råde dig. Du må have fat i en grammatikbog og tyre øvelser igennem.
Frieda

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 09:43

Jeg må give friedda ret, og det er ikke kun de sædvanlige vanskeligheder med hvornår dativ?
Og du forsøger jo at få verbet sidst i bisætninger...

Men det lyder helt forkert tysk, et eksempel:
>Er hat keine, Fähigkeit zu Kontrollieren dem Klassen
Bedre: Er hat keine Fähigkeiten den Klassen (zu) kontrollieren... osv.

Betyder "per Anhalter" på stop, det vidste jeg ikke.
Pas på med det ord, det betyder også noget mindre pænt...

Svend, ikke ekspert i tysk men som hører det dagligt.

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 11:56

tusind tak for jeres svar... kigger den lige igennem en gang til:D

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 12:11

Er der også stavefejl?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 10-02-08 12:15

Stave er du egentlig god til
men
substantiver skal med stort
ikke adjektiver og verber

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 12:25

kan du gøre mig den tjeneste, at udpege nogle sætninger som jeg skal ha kigget en ekstra gang? (kan ikke lige selv spotte fejlene)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-02-08 12:48

Jeg er jo kommet med nogle...

>”Juli erzählt er” Hvilken kasus?
>”Wie Juli nicht getunt, sie denkt gefühlsmäßig” Hvorfor getunt??
>”Daniel verliebt ihr unsterblich” Forkert og vel ikke et ord???

Kunne fortsætte på den måde med at komme med næsten hele din tyske tekst...

>>Jeg må give friedda ret,
Undskyld frieda, kun et d, Svend

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 50 point
Dato : 10-02-08 13:14

Kære Alfido

Det er netop pointen.

Jeg kan se, at du virkelig har lagt meget arbejde i teksten, men den vidner desværre om, at du har mange grundlæggende grammatiske problemer.
Hvis du have kunnet se fejlene, ville du også have gjort noget ved dem.

Derfor har du brug for, at din lærer hjælper dig med at finde øvelser, der kan styrke din basisviden.

Held og lykke

Kommentar
Fra : Alfido

Dato : 10-02-08 13:42

okay... tak for jeres råd:)