/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Gajol mod mavesyre
Fra : svendgiversen
Vist : 7110 gange
114 point
Dato : 02-02-08 12:09

Jeg husker at min gamle lærer spiste mange gajoler fordi han havde for meget mavesyre.

Er det ikke i mange tilfælde et alternativ til at sluge mavesyre reducerende kapsler,
(Lansoprazol og lignende) med tilhørende bivirkninger?

Hvad er bedst, har størst syre neutraliserende virkning: Gajol, Delfol, Läkerol, er der flere??

Er der andet, endnu bedre basisk slik egnet til formålet??? Svend

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-08 12:22

Jeg tror ikke på at gajol har en neutraliserende virkning af nogen betydning. Men den overfladeaktive virkning kan da godt være der, så mavesyren ikke bliver så generende.

Om gajol kan have nogen betydning på produktion af mavesyre , er det svært at vurdere.

Man kan få en håndkøbstyggetablet hvor virkningen netop er overfladeaktiv. Midlet, bliver slet ikke optaget i kroppen, så bivirkninger kan vel ikke være værre end gajol.

Det er velkendt at overdreven indtagelse af salmiak og lakrids har kedelige bivirkninger.
Så tro ikke at mange gajoler er helt yskyldigt.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 02-02-08 12:28

Hvis du vil undgå bivirkninger fra de nævnte medikamenter, hvr du så tænkt over de (nye) bivirkninger du vil få med overdreven brug af gajol, läkerol, etc.?
Er de - uanset om der er nogen spor af den ønskede virkning - bedre end de "gamle" bivirkninger?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 02-02-08 12:29

Gajol og alle de andre, har da sikkert lige så mange bivirkninger som håndkøbsmedicin. Lakrids er jo kendt for at kunne give forhøjet blodtryk, de er heller ikke gode for tænderne.
Det rigtige er at spørge lægen og få undersøgt hvborfor man har de gener.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-02-08 12:33

Der er ingen af de nævnte pastiller der hjælper mod mavesyre, tværtimod.

Der skal andre midler tid, og der er et utalt af håndkøbspræparater, og hvis det er til en akut sitiuation, kan man i nødstilfælde, bruge en strøgen teskefuld natron, rørt op i et glas vand.

Bagepulver er som sagt kun til akut behandling, men er yders effektiv

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-08 12:41

det her gør godt ved for meget mavesyre - ikke at jeg egentlig ved hvorfor men fik rådet af en gammel læge engang

den der bløde engelske vingummi (bassets ??) -

hjælper ikke ved kraftig mavesår osv - men akut opstået halsbrand går over efter en håndfuld

advarsel - er stærkt vanedannende

brugte rådet i sin tid og oplevede den fantastiske virkning næsten omgående - men der er sikkert ingen der ville dokumentere det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-02-08 12:51

Øl kan også klare hovedpine - bare drik nok af dem - så er det væk - kommer det igen - dnupper du et par stykker mere

Er det ikke en lille smule naivt at tro at div. slik skulle have en "positiv" virkning mod noget som helst....

Ren psykologi....

At visse af delene KAN have positive effekter opvejer IKKE de negative effekter....

Så var de nok defineret som lægemidler

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 12:58

Foreløbig tak,
jeg frygtede nok at indtagelse af mange halspastiller også vilde give gener...

Kun det sidste svar er helt nyt for mig, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-02-08 12:59

Lakridspræparatet DGL (glycyrrizinfri lakrids) kan dulme ubehaget og fremskynde helbredelsen. DGL fås i alle helseforretninger som kapsler. I modsætning til de fleste andre lægemidler mod mavesår virker DGL direkte helbredende på mavens slimhinder, samtidig med at det virker forebyggende. Undgå rå lakrids, som indeholder et plantestof, der kan give forhøjet blodtryk. Denne forbindelse er fjernet i DGL taget fra http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1685/sprog=1/grp=2/menu=1/

Lakrids er også godt, men det skal være en særlig form, nemlig DGL-lakrids der ikke som anden lakrids hos nogen kan forhøje blodtrykket.

Aloe vera gel eller juice anbefales i ayurvedisk behandling af mavesår, fx 1-2 teskefulde tre gange dagligt, evt blandet med honning for at dæmpe smagen, og honning er iøvrigt også godt mod mavesår. Men Aloe vera produktet skal være beregnet på at indtage, ikke til udvendig brug.

taget fra denne side, der er fyldt med råd vedr. mavekatar og mavesyreproblemer

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/mavesaar.asp

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-08 13:20

synes nu de vingummier er en skøøøøøøøøøøøn løsning ved ikke alvorlige tilfælde

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 17:57

Har nu købt Sort Gajol:
Fedtfattig ren lakrids uden farvestoffer, men nok ikke DGL (glycyrrizinfri lakrids).

Synes det hjælper bedre end de lægeordinerede kapsler...

Vor lokale forretning havde ikke vingummi, men det køber jeg i morgen, Svend
(Øl har jeg nok af, endda billige dåser uden pant; kender godt kort tids virkningen, men ikke lige...).

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-02-08 18:30

ok op på lakridserne svendgiversen

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 02-02-08 20:02

OK og nu vi er ved husrådene:
Da jeg i sin tid blev behandlet med succes mod mavesår af en speciallæge og medicinsk, sagde hun at man tidligere sagde, at man kun måtte få "bleg føde".
I Frankrig skulle man behandles med rødvin.
I Brasilien skulle man behandles med kaffe.
Jeg ved ikke lige hvad man sagde i England, Rusland, USA. osv.

Gør hvad du vil.
Men jeg synes, de udtryk sammenholdt med at jeg blev totalt helbredt efter 10 år, taler for sig selv.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 02-02-08 20:04

Citat
ok op på lakridserne svendgiversen
... hvis svend nu køber vingummi imorgen skal vi så sige på med gummiet svend!
????????????
HelleBirgitte altså

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 02-02-08 20:13

miritdk måske: "Op på lakridserne svendgiversen (husk gummiet)"

ja, ja, håber bare svendgiversen kan bruge vores råd. Har selv prøvet det der med mavesyreproblemer, bestemt ikke rart.

Accepteret svar
Fra : jomfruane

Modtaget 114 point
Dato : 02-02-08 22:00

Lakrids er noget af det allerværste man kan spise med tendens til mavesyre.

Den rette selvmedicinering består bla. af banan, havregrød, surmælksprodukter og masere! af vand.

Se at komme til lægen hvis du ikke allerede har været.
Dine problemer kan skyldes en baterie som er forholdsvis simpel at behandle.
Det kan også være du får anden medicin der giver dine gener.

Mon ikke din gamle lærer har været på maltbolcher?
alternativt kan det havde været mint, der kan afhjælpe lidt kvalme.

Sukker (som foreslået i vingummi) er en stor fejl, da sukker medfører rigelige mængder syre.

Lad med andre ord være med at gå efter her-og-nu virkningen, men få rettet balancen op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 09:01

De vingummi jeg fik hos bageren her til morgen indeholder citron syre,
vist ikke lige hvad jeg har brug for, og lakrids er også problematisk...

Så måske har jomfruane ret? (hvordan kan tre top kanduer være så uenige)

Jeg lader spørgsmålet stå indtil jeg igen har talt med min læge...
Er under behandling, Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 09:14

Citat
Jeg lader spørgsmålet stå indtil jeg igen har talt med min læge...

det var dog en fornuftig konklusion

svendgiversen - husk lige at kandu er et bruger til bruger forum - der sidder ikke en læge og giver gode råd

ps.. den der engelske vingummi har jeg selv prøvet og andre jeg kender også - den er slet ikke så dum endda - men selvfølgelig ikke ok hvis man lider af mavesår osv

Når du nu var hos bageren i morges - købte du så noget youghurt også ? for det kan sagtens hjælpe

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 03-02-08 09:26

ps

Citat
hvordan kan tre top kanduer være så uenige
jeg ser gang på gang du går meget op i hvem der ligger i top her på kandu - det betyder ikke en disse - hvad du vist også har fået fortalt gang på gang

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-02-08 16:30

jo uenigheden er ikke ligefrem nem at forholde sig til i sådan et spørgsmål her, men jeg kan fortælle at jeg har plejet en stor mængde mennesker med mavesår i min tid indenfor pleje, foruden at jeg selv blev behandlet med forkert mængde smertestillende for 20 år siden, og har lidt af problemet selv, lige siden.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 17:03

>uenigheden er ikke ligefrem nem at forholde sig til

Det var jo også derfor jeg undrede mig i parantesen ovenfor...
og når jeg skrev top kanduer, jeg er jo ligeglad med hvor I ligger i points i kandu,
men I har alle kunnet svare på mange spørgsmål og er således ikke novicer,
derfor undrede det mig extra...

Du jomfruane har så størst personlig eftaring; lad os nu se hvad lægen siger, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-02-08 20:27

Min læge sagde stort set det samme som jomfruane; salmiak lakrids vil kun irritere yderligere.
I hvert fald i mit tilfælde... Lader det stå lidt men jomfruane har besvaret spørgsmålet bedst, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 06-02-08 20:55

Godt du kom til lægen

Men med hensyn til lakridserne, kender den gode doktor måske ikke de her lakridser.
Citat
Dato : 02-02-08 12:59

Og nej, selvfølgelig er salmiak lakrids ikke godt for mavesyren.

Stadigvæk svendgiversen -
Citat
op på lakridserne

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 07-02-08 00:52

Ja, Svend, du kan roligt nærlæse jomfruanes svar.
God bedring

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-02-08 11:50

Tak for svaret jomfruane.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-02-08 14:04

Velbekommen, jeg håber du har fundet balancen

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 15-02-08 14:05

ps - apoteket har nogle udemærkede tyggetabletter af forskellig art. prøv dig evt frem og se om ikke de er bedre at have med som "snack" til de sure øjeblikke...

Kommentar
Fra : RUThclau

Dato : 28-04-08 10:45

Efter at have læst alle de gode råd til Svend, kan jeg kun sige gå til lægen.Jeg led af mavesår i 30 år. sidst jeg talte med min læge om det var da han sagde: du får ingen andre piller ,for du skal til en spicialist og få taget en maveprøve. Jeg fik taget prøven og kom på kur i 14 dage .Så var jeg rask
og har ikke mærket til maven siden. Da en australsk læge hor nogle år fik Nobelprisen for sin opdagelse af den specielle bakterie som var skyld i det hele, klappede jeg i mine hænder. det var noget af det bedste jeg har oplevet. det var faktisk en folkesygdom der var blevet bekæmpet.Med venlig hilsen og pøj pøj til Svend. RUThclau

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 28-04-08 12:23

Citat
Se at komme til lægen hvis du ikke allerede har været.
Dine problemer kan skyldes en baterie som er forholdsvis simpel at behandle.
Det kan også være du får anden medicin der giver dine gener.

Fik du læst det hele med