/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Emne for specialeprojekt
Fra : CCjunior
Vist : 780 gange
500 point
Dato : 01-02-08 23:11

Jeg skal til at skrive en rapport over et valgfrit emne og mangler ideer..
Jeg er igang med at læse til produktions teknolog. Før hen kaldet maskinteknikker.

Det er en kort rapport hvor jeg skal fordybe mig lidt i et emne. Det kan være en konstruktion eller et emne af relevans.
Det skal helst være inden for metal branchen hvor der er frit valg på hylderne..
Vi har fået oplyst nogen af emnerne fra sidste år:
fliseklipper
cykelophæng
presse for sømplader
murbærer konsol
automatisk persienne
afvejningsudstyr
osv osv osv

Jeg har selv et par ideer, men syntes ikke der er så meget "kød" på dem..

Alle forslag er velkomne.. hvis de er for dårlige kan jeg altid give et beskidt svar..hehe

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 500 point
Dato : 02-02-08 09:56

Kopi fræsning har lige været nævnt her i kandu, via speciel forstørrelses passer:
En interressant mekanisme...

Kender jo ikke det tekniske niveau du skal beskrive?

Noget med gear og inerti der vokser/reduceres med udvekslingen i anden potens er altid godt:
Eksempler, en håndskubbet plæneklipper, en fittness cycle uden friløb, en slibesten, et drill bor...

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 10:22

Et andet område der er aktuelt for tiden er alternativ energi.

En ny vindmølle skal kunne bevæge vingerne som en rovfugl?

Måske endnu bedre til din opgave: En bølge energi mekanisme,
der er flere måder at udnytte neveau forskellene på...
Hilsen igen Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-02-08 16:03

Dette er kun en skriftelig opgave hvor det dog gerne må indgå både tegninger og beregninger..
niveauet er ikke så fantastisk højt..hehe..
Sidste gang var der en der " nøjedes" med at skrive om en 3Dprinter. hvor hun fik tilsendt materiale fra forskellige producenter og ud fra det skrev rapporten..

Min egen ide var at tegne en ny type baby alarm hvor sender enheden skulle monteres i en bamse og modtageren skulle være enten en DAB radio som så kunne slukke for musikken når alarmen gik. eller et arbåndsur så du kunne bevæge dig lidt mere frit. eller overførsel via bluetooth så ens computer gav en lyd og et blink når der var bevægelse..

Jeg er dog i tvivl om hvad jeg egentlig skal finde ud af.. der er ikke så meget konstruktion. der er ingen beregninger. Der skal selvfølgelig undersøges om det kan lade sig gøre, men det er uden for mit fagområde..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 16:07

Jeg har nu lige været til Fitness og der er rigtig mange mekanismer du også kan vælge...

Men noget klassisk jeg kom til at tænke på:
Kender du mekanismen der åbner og lukker for dampen i en dampmaskine,
ellers se på siden af de gamle damp lokumotiver?

Eller en svingklods hastigheds regulator, en af de første lukkede regulerings sløjfer vi har??

Lidt mere jordnær, en af de første opfindelser Mads Klausen, der grundlagde Danfoss, gjorde,
var en donkraft. Prøv at se på den din far har i sin bil, det må være en fin opgave???
Ikke lige årstiden, men jeg kan anbefale dig at besøge Danfoss' Universe, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-02-08 16:33

Sagde du ikke det helst skulle være noget fra metal industrien?

det du beskriver er jo mere elektronik og software...
Ikke lige dit bord.

Med mindre du tænker på vække mekanismer som dem Storm P eller Dirch Passer anvender...
Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 02-02-08 17:17

Jeg ved godt at det ikke er mit område..også derfor jeg er lidt i tvivl om jeg skal fortsætte.. min vejleder syntes det lyder spændende, meeeen jeg ville jo gerne ha lidt mere med..

grunden til at jeg kom til at tænke på det, var at der i min verden er et problem.. de er både kedelige for de voksne og for børnene..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 09:19

Når du hæver points rammen, er det så fordi mine forslag har været for svære?
Eller for rent mekaniske??

En udbredt software hardware kombination i din branche er "Numerisk Styrede Værktøjsmaskiner"
Skriv om dem: Krav til input, nøjagtighed, fejlsikring etc. og din lærer bliver meget glad, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-02-08 09:41

Nu jeg nævnte fejlsikring...

Der har lige været et spørgsmål her i kandu om en bagevægt der pludselig viste pund i stedet for kg
hvordan mon den fejl er opstået, og hvilken fejlsikring mangler der i det pågældende software.

En bage eller anden form for "digital vægt" kunne være et emne?

Vil du udvide opgaven fra passiv visning til noget aktiv:
Så kan vejningen kombineres med dossering, eksempelvis et "automatisk kaffedoseringsanlæg"??
hilsen igen, Svend

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-02-08 09:50

det er skam ikke en kritik af dine forslag, det er blot for at få så mange valgmuligheder som muligt.. Jeg har lidt svært ved at finde " den gyldne tråd " . Hvad er det jeg skal fylde de 20-30 sider med..hvis du forstår...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-08 20:17

Har du tænkt nærmere?

Jeg kan godt komme med flere forslag...
Hvis du fortæller i hvilken retning?? Branche, dine ønsker går??? Svend

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 09-02-08 12:25

Tak for svaret svendgiversen.

Jeg har valgt.. en kamera stativ der kan zoom,pan,rotate.. til brug ved still billeder..
Det var ikke lige den bedste ide, men en af mine venner leger med små animations film og mangler et stativ.

Jeg har vist ideerne til en af mine venner som faktisk vil lave en motions cykel.

Junior

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-02-08 12:33

Tak og God Ide,

håber I begge får held med opgaverne, Svend