/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
hvorfor er: sin^2x+cos^2x=1???
Fra : Hoddy
Vist : 471 gange
10 point
Dato : 31-01-08 23:10

Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor: sin^2x+cos^2x=1

og hvorfor

h(x)=tanx->h´(x)=1+tan^2x

Nogen der kan forklar mig hvorfor??

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 10 point
Dato : 01-02-08 01:10

Det første er let nok
Forskellige lærebøger til forskellige niveauer definerer sin og cos forskelligt.

En af dem er ved katederne i forhold til hypeneusen i en retvinklet trekant. Så giver pythagores sætning direkte relationen.
En anden er ved projektionerne af et punkt på enhedscirklen på abscisse og ordinat. Igen kan du så udregne radius = 1 i enhedscirklen til kvadratsummen af de to. Det er som at regne afstande i planen og er dybest set også pytén.

h´(x) vil føre for vidt her at forklare , men det tår i enhver elementær matematikbog for gymnasiet.

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 01-02-08 16:05

Tak for svaret transor.