/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Matematik-Opgave. lidt hjælp?
Fra : Hoddy
Vist : 2499 gange
25 point
Dato : 30-01-08 16:25

Overfladearealet af en cylinderformet dåse med indhold 800mL, kan beskrives ved funktionen.
O(x)=1600/x+2*pi*x^2
Hvor x angiver dåsens radius, målt i cm.

Hvordan kan jeg bestemme radius x, således overfalden bliver mindst muligt?
Jeg får følgende;

O'(x)= 12,56x-1600/x^2
12,56x-1600/x^2=0
x=5,03165

Men hvordan kan jeg absolut vide om der er tale om et minimum?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 30-01-08 16:37

sig mig lige.. kan du ikke løse nogen af dine opgaver selv ???

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:43

Jo, men kan ikke gør for at jeg sproglig.. (matematik er så ikke lige min stærke side, og desuden spørge jeg ikke om at få løst mine opgaver men mere om at få hjælp til at komme videre)..

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:44

rettelse *r

Accepteret svar
Fra : hotmaildude

Modtaget 35 point
Dato : 30-01-08 17:03

Du kan lave en fortegnsundersøgelse..... Undersøg værdien af O´(x) lidt mindre og lidt større end den x du har fundet.....

Hvis resultatet er at O´(x) er negativ før punktet x og positivt efter punktet x, er x er minimum....

Du har således argumenteret for at der er et lokalt minimum i punktet x

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 17:07

Tak for svaret..