/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Nogen der kan hjælp? matematik
Fra : Hoddy
Vist : 571 gange
20 point
Dato : 29-01-08 20:32

Opgave 5.
F(x)=x^4-x^2+4
a)   Bestem en ligning for tangenten i punktet (2,f(2)).
b)   Bestem monotoniforhold og lokale ekstrema for f.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-08 20:45

Er f en forkortelse for funktionen?

Ved du at en tangent har hældningen dy/dx eller F'(x) ??

Så først må du differentiere F(x), hvordan gør du det og hvad får du??? Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 29-01-08 20:58

Skal jeg først differentiere f(x) også løse f'(x)=0... Og ja f er en forkortelse for funktion.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-08 21:29

Ja du skal først finde f'(x); men den skal ikke kun bruges = 0.

Du skal jo først finde en tangent...

Senere når du skal extrema: Ja,

Hvad er så f'(x)?? Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 29-01-08 21:41

det er, f'(x)=4*x^3-2x

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 20 point
Dato : 29-01-08 21:55

Rigtigt og indsætter du x=2 får du tangent hældningen i (2, 16)
så kan du sikkert skrive tangentens ligning...

Skal du finde extrema, hvor kurven er vandret, skal f'(x) jo være 0,
Du kan sikkert finde alle tre løsninger, og kurven skifter hældning vist 5 gange...

God fornøjelse, Svend

Kommentar
Fra : Hoddy

Dato : 29-01-08 22:04

Okay tusind tak for hjælpen...

Kan du også lige hjælpe med denne opgave.. Har virkelig prøvet mig frem.
Opgaven lyder således:
En lille bold kastes lodret nedad fra et vindue i 6,0 m højde med en begyndelsesfart på 9,0 m/s. Den springer op i 8,0 m højde.

hvor stor en brøkdel af boldens mekaniske energi gik tabt ved stødet med jordoverfladen ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-01-08 22:26

Med 3 vandrette tangenter skifter kurven fortegn 4 gange ikke 5...

I den næste opgave må du udregne Ekin = 0,5 m v^2 + E pot = m g h i begge tilfælde,
forskellen er tabt...Skal på arbejde i morgen tidlig, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-08 00:16

Du er godt nok skrap til matematik Svand. Hvad bruger du det til i hverdagen?? Underviser??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 08:57

Jeg er gammel civil ingeniør med reguleringsteknik som speciale, har også været censor på DTU.
Til daglig optimerer jeg hydrauliske regulerings systemer via simulation; en måned endnu, Svend

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 30-01-08 09:13

Okay.. det forklarer det jo... så er du fra den tid, hvor man stadig kunne bruge en regnestok

Godkendelse af svar
Fra : Hoddy

Dato : 30-01-08 16:07

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-01-08 16:08

Selv tak, Svend