/ Forside/ Karriere / Job / Andet job / Spørgsmål
10  jakjoe 380
Hvad er implementering ?
Fra : Jesper_wood
Vist : 4231 gange
100 point
Dato : 14-12-07 18:46

Som overskriften siger......

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-07 18:55

Det betyder såmænd blot at nogle forskellige ting arbejder sammen....

Kommentar
Fra : Jesper_wood

Dato : 14-12-07 18:58

Dvs. et samarbejde mellem parter ?

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 14-12-07 18:58

At implementere er at indføre noget nyt og få det til at fungere.

MVHJ.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 14-12-07 19:01

Fra Nudansk Leksikon

[citat]
implementere verb. -r, -de, -t
1. implementere ngt føre noget ud i livet. 2. (edb) klargøre programmel og maskinel før et nyt edb-system el. -program kan tages i brug, fx at indskrive et program. ! af engelsk implement 'opfylde, udføre, forsyne med redskaber' af subst. implement 'redskab' af latin impl•mentum 'opfyldning' afl. af impl•re 'fylde op, opfylde' af im- + en afledning af pl•re

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-12-07 19:01

I dette link i it-jobbanken, står der implementering/konsulent

http://www.it-jobbank.dk/default.aspx?utm_source=google_adwords_DK_itjob_ny_gruppe&gclid=CPGksNqsqJACFQbalAodxk4HHA

du kan oprette dig gratis, og se hvad de skriver

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-12-07 19:19

Mange bruger jo fremmedord, især modeord, forkert.
Derfor kan man aldrig være sikke r på hvad de mener.

Implementere betyder egentlig noget med at inføre en funktion, eller sætte i gang med at bruge noget.
For eksempel siger man at EF direktiver implementeres i Danmark, når de udmyntes i danske love ( eller på anden måde) så de kommer til at gælde for danske borgere.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-12-07 19:57

Inden for software udvikling, som er det jeg arbejder med til dagligt, deler man projekter op i (mindst) tre dele, design, implementering og test. Implementering er den del hvor koden skrives.

Hvis man brugte modellem på et hus: I design fasen tegnes huset, bjælkernes tykkelse beregnes osv. I implementerings fasen bygges huset. I test fases undersøges det om huset "virker".

Og implementering har intet med "nogle forskellige ting arbejder sammen" at gøre.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-12-07 20:00

Ja - vi lærer jo hver dag....

Din forklaring tyder ellers på det modsatte

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-12-07 20:34

BertelBrander -> Analyse, Innovation, Design, Implementation og Test

1.) Først undersøger man problemet, kortlægger hændelser og opstiller en kravsspecifikation.

2.) Så udarbejder man en teoretisk model for løsning af problemet.

3.) Derefter 'opfinder' man metoder som imødekommer løsningsmodellen.

4.) Metoderne realiseres nu med et værktøj som fører til et færdigt produkt.

5.) Produktet testes for overensstemmelse med kravsspecifikationen.

</NØRD>

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-12-07 20:42

Analyse, Design, Implementation, Test og Validering.

Jeg har aldrig hørt om en "innovations" fase, vi laver bare noget der gør det det skal.

Den sidste fase deles ofte mellem test, dvs. virker "produktet" som det skal, og løser "produktet" det problem det skulle løse.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-07 06:35

Citat
..vi laver bare noget der gør det det skal

..opfatter jeg som en ad-hoc løsning

I modsat fald ville alle søgealgoritmer baseres på lineær sekventiel søgning. Sorteringsalgoritmer ville dermed alle baseres på boblesort og ville give en sorterings effektivitet på O(2^n ) søgninger for selv fuldt sorterede intervaller.

Al udvikling bygger på et element af innovation

Citat
Test og Validering.

..sætter jeg lighedstegn imellem.

Det korte og det lange er; at implementation er den proces hvor man ved hjælp af værktøjer gør en funktionsmodel praktisk anvendelig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-12-07 08:18

Ja, mange ting kan forstås på mange måder, men der er kun rn som er den dagligdags mest gængse, og som transor skriver:

Citat
Mange bruger jo fremmedord, især modeord, forkert.
Derfor kan man aldrig være sikke r på hvad de mener.

Implementere betyder egentlig noget med at inføre en funktion, eller sætte i gang med at bruge noget.
For eksempel siger man at EF direktiver implementeres i Danmark, når de udmyntes i danske love ( eller på anden måde) så de kommer til at gælde for danske borgere.

- Og som jeg skrev før det:

Citat
At implementere er at indføre noget nyt og få det til at fungere.

Jeg mener det er et ord jeg hører brugt mere og mere om at indføre nye metoder eller nye ting i den ånd at få dem til at fungere.

MVH.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-12-07 08:28

- Og ja, det er vel et begreb der efterhånden er blevet overført fra en af de ting der fylder næsten alles dagligdag mere og mere; PC'en , IT ?

Man hører også begreber som at "bremse op" , "trække i håndbremsen" og " give gas" i f.eks. den politiske debat.

Det må vel være gledet over i sprogbrugen efterhånden som bilerne er blevet næsten allemandseje??

MVH.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-12-07 08:34

-Og nu har jeg implementeret brugen af citat bokse i min brug af kandu.
Jeg mener det er første gang

MVH.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 15-12-07 10:42

molokyle, der er ofte et element af "innovation" i det man laver, men der er ingen softwareudviklere der regner "innovation" for at være en fase i sig selv.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-07 13:54

BertelBrander -> Korrekt !

..men det er nu 'noget' jeg selv personligt har implementeret i beskrivelsen af softwareudvikling.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-07 13:55

Temmelig innovativt ..ik' sandt?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-12-07 14:01

Superlativer og "Buzz-Words" er sidste udvej..

...når folk står og mangler argumenter ..fordi de; i bund og grund:

Ikke aner eller har det fjerneste begreb om; hvad de taler om !!!

</NØRD>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-12-07 17:40

implementering > udføre > sætte i gang > starte op > få noget til at fungere.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 15-12-07 18:11

- nemlig "e.c" som før skrevet af mig og "transor".

MVH.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-12-07 20:41

Ja - men i forskellige udgaver af den samme betydning.
Som også ANS viser.

Ps. Venligst ingen point for min udgave, da den måske ligner de andres.

Kommentar
Fra : h_bmv

Dato : 16-12-07 23:55

Nå ja, kan jeg se at ans havde skrevet lignende også lige efter mig. Vi 4 lader til at være enige, det er i hvert fald sådan ordet kan observeres og høres brugt alle vegne efterhånden.

Jeg savner efterhånden spørgeren?

MVH.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-12-07 05:42

Dette gælder nu også alt andet end softwareudvikling:

Implementation er den proces hvor man ved hjælp af værktøjer gør en funktionsmodel praktisk anvendelig.

Det gælder f.eks. også om indførsel af nye arbejdsrutiner på en arbejdsplads (..her er der så selvfølgelig tale om ledelsesværktøjer).

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Jesper_wood

Dato : 17-12-07 06:20

Tak for svaret ans.