/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Optagelseskursus til Arkitekt
Fra : jomfruane
Vist : 946 gange
300 point
Dato : 01-12-07 08:41

Hej alle.
Jeg er ved at starte selvstændig virksomhed og har deriblandt lyst til at undervise så ansøgere bliver rusetet til optagelsesprøven på Arkitektskolen (københavn).

Mit dilemma er hvad den slags skal koste.
Jeg forestiller mig 5 elever i tre en halv time en eftermiddag/aften om ugen.
Der er ingen fortilfælde andet end en teknisk skole hvor man kan gå hver dag i et halvt år, så hvad er rimeligt?

Pft

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-12-07 09:04

Tror du selv på du får "kunder" til den slags....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 01-12-07 09:22

Jo billigere, jo større chance for flere "kunder"

Max 550 kr

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-12-07 09:39

Ja det er jo unge mennesker.

Jeg har en plan om at kurset skal starte efter jul og gå frem til optagelsesprøven, men med en første deadline den 15. marts hvor man indsender ansøgning.

Om der er et markede for det som refi så positivt får spurgt om
Ja absolut - hvis man ikke selv kender en Arkitekt eller har et naturtallent ud over alle grænser, så er optagelsesprøven faktisk umulig. Man skal vide specifikt hvad det er de kigger efter og det er der ingen guide for.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-12-07 11:04

skal man have sådan et kursus for at blive arkitekt. hvis ikke tror jeg det er en dødssejler. der er ikke nogen der vil betale for et unødvendigt kursus.

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-12-07 12:00

Jeg er sådan set ikke ude på at spørge enkeltpersoner om de mener det er en god ide eller ej, eftersom jeg har folk på beding til kurset - jeg beder om svar på hvad den slags normalt vil koste.

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 300 point
Dato : 01-12-07 13:56

hej jomfruane

det er lidt svært at svare på dit spørgsmål
for det er jo noget med dit budget samt udbud/efterspørgsel
og hvilke andre indkomster du har gang i

man kunne jo forestille sig at du har det som
'markedsføring' og / eller jobtræning for dig selv
så kan det jo være du ikke behøver at være så dyr

fx. at hver 'næse' skal slippe ca. 1.200,- pr. md. x 3 mdr = 3.600 ialt for kurset
>> vil kursisterne betale det ??
og gange 5 personer = 18.000,- >>> 6.000 pr md. er det ok med dig ??
(svarer ca. til 1500,- per gang/uge; din timeløn ca. 425,-; kursisterne slipper ca. 85,- pr time)
(forudsætning: 3mdr.=12uger=42timer>> x 5personer =210 timer)
ellers må du jo justere op eller ned.

..en anden ide...

jeg mener at...
aftenskole loven giver et tilskud
hvis der kan stilles 12 kursister/personer
ja, det overskrider dine 5 personer
men det kunne være at din økonomi og kursisternes økonome
kunne ballanceres bedre med den model ??

spændende project
held og lykke

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-12-07 14:14

Ja tak, det er svært at svare på, men tak for dine yderst konstruktive forslag.

En timeløn på 400 er fin, men jeg kan klare mig med 300. Der er noget idealistisk i min plan - jeg mener nemlig at alle skal have adgang til informationer, der ellers bliver godt syltet ind i fine ord og indspisthed. Foruden det selvfølgelig vil være godt for mit nystartede firma at have et par time ugentligt hvor jeg ved der er kunder i butikken.

På en måde kan man sige, ja man skal have mit kursus for at blive optaget - i hvertfald for overhovedet at blive opdaget i bunken af ansøgere, med mindre man som før nævnt er et meget stort naturtallent eller har andre der kan vejlede.
Man kan også "bare" have en meget højt kraktergennemsnit...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 01-12-07 14:16

Forresten så har jeg ovevejet aftenskole - det kan jeg tage initiativ til næste år (og skrive jeg har erfaring i min ansøgning til dem), jeg vil rigtig gerne igang med det samme.

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 01-12-07 16:04

hej igen

jeg ved at til mange andre studier er de studerende
også interesserede i at forbedre mulighederne for optag
fx. journalister
http://www.skrivevaerkstedet.dk/kursus1.html
her: weekend 1 1/2 dag 1.995,- per snude (åbenbart noget folk vil/kan betale)

og her:
Vallekilde højskole 4 måneder: per uge kr. 1.200,- (+ekstra for specielle værelser)
http://www.vallekilde.dk/opencms/lange/Priser_og_kursusstart/

ps.
aftenskole loven hedder i øvrigt: folkeoplysningsloven
læs lidt mere her..
http://www.google.dk/search?hl=da&q=folkeoplysningsloven&meta=
aftenskoler
http://www.google.dk/search?hl=da&q=aftenskole&meta=

og så findes der i øvrigt også
--manuduktion-- (=spørgetid /reppetition/ ekstraundervisning)
specielt juristerne er helt vilde med det...
http://www.google.dk/search?hl=da&q=manuduktion&meta=
det kunne måske være noget at tilbyde ??

ja, en lidt blandet landhandel
men fællesnævner er priser /vilkår /eksempler på studieforberedende fidilihut
jeg kan i hvert fald selv se et slags fællesskab til dit spørgsmål

håber at det også giver dig mening

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 21-12-07 08:04

Tak for svaret MissBe.