/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
hvad betyder kvasistatisk ?
Fra : CCjunior
Vist : 7249 gange
100 point
Dato : 15-11-07 17:46

Sidder og regner lidt vindlast, men ved sq ikke hvad ordet betyder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-11-07 17:47
Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-11-07 18:23

Statisk betyder stillestående eller uforanderlig.

Kvasi sat foran betyder "næsten" . Det bruges i fysikken om forhold hvor lovene, og formlerne strengt taget ikke gælder, men hvor man er så tæt på at man alligevel kan regne med dem.

For eksempel gælder Ohms lov strengt taget kun for jævnstrøm, også kaldet stationær strøm.

Men vi bruger den alligevel også på vekselstrøm med så lav frekvens at man kan se bort fra udståling af radiobølger og lignende fænomener. Man kalder sådan strøm for kvasistationær.

kvasistatisk om vind må betyde at den ændrer sig så langsomt at du kan se bort fra fænomener, som hænger sammen med vindens ændringshastighed.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-11-07 18:55

det lyder rigtigt transor, men jeg forstår ikke helt betydningen.
I ds410 står der direkte: regnes den kvasistatiske karakteristiske vindlast

Jeg ved at det drejer sig om den påvirkning et tag vil få pga vind træk/tryk rusk osv.
meeeen kvasistatisk hmmm

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-11-07 00:42

i DS 410 bruger man uden tvivl ordet statisk synonymt med uforanderligt. Egen vægt er ien statisk last medens en bevæget belastning er dynamisk.
Vindlast er stengt taget dynamisk idet den ændrer sig hele tiden. Med kvasistationær vindlast mener man, at man ser bort fra det dynamiske og regner den som en statisk last. Det er jo nemmere at regne statisk, og fejlen er ikke større end at den vel kan kompenseres ved at regne med lidt større last.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-11-07 08:02

ok. det vil sige at når jeg engang skal ind og forsvare det, kan jeg nævne at der ikke regnes med disederet vindstød

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 16-11-07 17:00

ja men de kan indirekte være medregnet ved at man har taget højde for dem i den karakteristiske last.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 17-11-07 15:45

Tak for svaret transor.

Det lyder sq meget rigtigt det du siger.. den køber jeg