/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Uddannele som hundefører
Fra : Riddle
Vist : 5036 gange
20 point
Dato : 09-08-07 22:08

Min kæreste kunne godt tænke sig at blive hundefører. F.eks. at skulle være fører for en narkohund i en lufthavn, eller lign. Hvis det skal være indenfor politiet tager politiuddannelsen 4 år, og når man så er færdig der, skal man uddanne sig videre for at kunne blive hundefører.

Men er der ikke andre uddannelser, hvor man har mulighed for at blive hundefører? F.eks. private uddannelser, eller virksomheder, der tilbyder hundeføreruddannelser, for at man derefter så kan arbejde for dem?

har også set noget om at toldvæsnet har nogle narkohunde, men vi kan simpelthen ikke finde noget information omkring det.

Håber i kan hjælpe for vi kan virkelig ikke finde noget

Mvh Rune

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 22:34

Ikke helt hvad du søger efter, men det er da en mulighed for at snuse til "livet" som hundefører

http://www.hundetjenesteihjv.dk/

Hjemmeværnet får flere og flere opgaver, bl.a. også personeftersøgninger hvori indgår brugen af hunde, uddannelsen til hundefører i HJV er ikke kun tjant og fjas, hvilket nogle fejlagtigt tror, men er en seriøs uddannelse, hvori også indgår at hunden skal kunne finde bomber mm

Kommentar
Fra : Riddle

Dato : 09-08-07 22:40

Det skal være et fuldtidsarbejde f.eks. at have en narkohund eller lign. i f.eks. lufthavnen, for tror hjemmeværnet er mere fritid :)

Men tak alligevel vi kigger på siden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-07 22:43

Jeg tror ikke der er andre muligheder end politiuddannelsen.

HJV er primært i fritiden, men f.eks ved personeftersøgninger, kan det lige så godt være i alm. arbejdstid, hvor der er noget løngodtgørelse, men prøv at kontakte HJV de vil helt præcist kunne svarer din kæreste.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 23:12

Der findes INGEN "private" uddannelser for den slags......

Det er et tillæg til andre uddannelser f.eks. politi......

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-07 06:27

Citat
Der findes INGEN "private" uddannelser for den slags
... både og - mange vagtselskaber af de godkendte både uddanner og bruger hunde til forskellige formål og har kurser der ligner meget. (her mener jeg ikke pladshunde)
Ikke noget jeg personligt ville anbefale dog

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-07 06:30

ps.. man kan som privatperson tage kursus hos ph (politiets hundetjeneste) - nok den mest værdsatte del af politiet så din kæreste har en mulighed for at have vovsen med på arbejde hvis han har lyst til at blive uddannet hos politiet (Af og til optages private også hos PH )

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-07 10:34

Selvfølgelig er der da andre muligheder - men de ligger nok i kategorien "til hjemmebrug".....

Det er med sikkerhed ikke noget der giver job som hundefører......

Dog har forskellige organisationer i udlandet (lidt ala vores hjemmeværn) lign. uddannelser hvor der trænes hunde til menneskeredning osv. i forbindelse med katastrofer.....

Men det er ikke noget du kan "bygge" et erhverv op på....

Accepteret svar
Fra : vaxen

Modtaget 20 point
Dato : 10-08-07 11:55

Først og fremmest må hun anskaffe sig en hund, der er brugsegnet og så begynde at træne den!

Hun kan vælge at træne PH (i politihunderegi) eller IPO, som er en international brugsprøve.

Når hun har fået erfaring og har uddannet både sig selv og hunden, kan hun jo eventuelt tage vagtkurser og bruge sin hund på den måde.

I øvrigt hedder det tjenestehundefører, når man er ansat som hundefører ved enten politi eller militær
Alle os, der træner hund er hundeførere

For at blive tjenestehundefører i politiet kræver det i første omgang, at man uddanner sig som politibetjent.
Siden anskaffer man sig en hund, som man optræner i PH-programmet samtidig med, man tager prøver hvor hunden først og fremmest opnår godkendelse til at blive tjenestehund. Siden arbejder man sig opad i systemet.

Hos militæret gælder det ligeledes - først tager man sin grunduddannelse, og så tager man sin tjenestehundeførerudannelse ved siden af.

Det kræver noget erfaring at uddanne en hund, så den bliver god nok til tjenestehund. Men under alle omstændigheder er det drønsjovt at lave brugshundesport.
Hun kan kontakte Politihundeforeningen, en af brugshundeklubberne (jeg træner selv i schæferhundeklubben BHP/IPO) eller eventuelt militærets hundeskole i Karup.

Vaxen - Det advarer! Man bliver BIDT af det

Godkendelse af svar
Fra : Riddle

Dato : 16-08-07 23:42

Tak for svaret vaxen.