/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Kopier celler!!
Fra : alfabeta
Vist : 766 gange
70 point
Dato : 03-08-07 09:19

Hej med jer

Hvorledes kopier jeg indholdet i en kollonne til en tilfældig række?

Fremgangsmåden med at kopier indholdet i f.eks. celle A1 til A2 og ned efter.... ved at
markere det lille kryds nede i højre hjørne i cellen, fungere ikke i ovenstående eksempel.

Min måde at gøre det på i øjeblikket er f.eks. at skrive at celle D1 skal være " =A1 ", og celle E1 skal være " =A2 " osv....., hvilket er en langsomlig proces.

Kan i hjælpe

Alfabeta

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 03-08-07 09:28

ØH, hvilket program snakker vi om ?????

MVH

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-08-07 09:35

Markere - højreklikke - kopiere - - - Markere nye, og samme antal celler. - Sæt ind

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 11:00

Min måde at gøre det på i øjeblikket er f.eks. at skrive at celle D1 skal være " =A1 ", og celle E1 skal være " =A2 " osv....., hvilket er en langsomlig proces.

Altså hvis
D1 = A1
E1 = A2
F1 = A3

Exel skal ved vandret og lodret kopiering med optælling, først lære at tælle.
Marker Cellerne D1+E1+F1 - og træk i det lille +
Nu vil den forøge tallene til
A4, A5, A6, osv.

G1, H1, I1, osv

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 03-08-07 11:11

Problemet er at jeg ikke kan kopier indholdet i en given kolonne (lodret) til en række (vandret), nemt og hurtigt.

Indholdet i f.eks. kolonne A10 - A20 vil jeg gerne kopier til Række A2 - J2. Når jeg så retter i en celle i kolonnen, skal den respektive celle i rækken ændres samtidig. Altså en form for automatisering.

Dit forslag kopier jo ikke vandret, men lodret - hvilket ikke er løsningen på mit problem.

Alfabeta

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 03-08-07 11:18

Hej e.c

Tro mig, det er forsøgt, men hvis du selv lige prøver da af, vil du finde ud af, at den bare vil gentage og gentage det få celler som du markere inden du trækker i +.
Så er jeg tilbage til der hvor jeg er nødtil, selv at skrive " =? " i samtlige vandrette celler.

Alfabeta

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 03-08-07 11:21

Stå i den celle der skal bruges. Tryk på/ lighedstegnet og peg med musen på cellen som den skal være lig med.
f.eks. A1 = mus(D1)

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 03-08-07 11:24

Hej AmandaKanDu

Den genvej kender jeg godt, men er stadigvæk en langsomlig proces.

Alfabeta

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 11:53

Altså
A1 - 8
A2 - 5
A3 - 3
A4 - 1
Samtidig står der
D1-8, E1-5, F1-3, G1-1

Nu ændres A2 til 9
A1 - 8
A2 - 9
A3 - 3
A4 - 1
Samtidig står der
D1-8, E1-9, F1-3, G1-1

Hvis det er sådan det skal være så bør min metode virke.
Jeg har desværre ikke office på denne comp. så det kan ikke afprøves.

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 03-08-07 12:50

Hej e.c

Der er lidt ærgeligt at du ikke selv kan prøve det ligenu, for det virker ikke.

Markere jeg D1, E1 og F1, og derefter trækker krydset videre mod højre, så skriver programmet:
G1 - =D1
H1 - =D2
I1 - =D3

hvilket resultere i at den bare gentager sig selv uendeligt.

Alfabeta

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 13:31

Ok så sætter jeg en XP med Office i og prøver.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 03-08-07 13:38

Øh.............................. du har ret.

Så hvis ikke sion kommer forbi med en løsning, må der lige tænkes.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 13:25

Forstår jeg dig ret.....

Du vil have nedadgående celler kopieret på tværs af regnearket ??????

Hvis det er tilfældet tror jeg ikke du kommer udenom den manuelle indtastning.....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 09-08-07 13:26

Hvad er problemet. Når der ikke er en let løsning må du tage den tid det tager at lave det.
Så enkelt er det.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 13:32

Du kan tasrte a1 a2 a3 i b1 c1 d1...

Derefter "trække på tværs så kommer a4 a5 a6 osv....

Så behøver du blot sætte er = foran i cellerne....

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 09-08-07 13:51

Hej refi

Du har fat i noget der, meeeen jeg ville jo gerne have den rigtige løsning, altså hvis den findes?!!

Alfabeta

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 09-08-07 14:03

Hej alfabeta

- marker alle værdierne i kolonne A (f.eks. A1-A50)
- tryk Ctrl+C
- stil markøren i celle B1 f.eks.
- gå i Rediger
- vælg Indsæt speciel
- sæt flueben i Transponer
- tryk OK

Vh
hr_hvalsoe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 14:11

Det virker sgu

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 14:13

Gu gør det ej....

Det kopierer kun tallene - retter du i A retter den ikke de andre....

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 09-08-07 14:29

hr_hvalsoe....du er så tæt på den rigtige løsning, men som refi skriver, den kopier kun tallene.

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 09-08-07 14:37

Ved Indsæt specielt, har jeg valget mellem at Indsæt kæder eller Transponer, kan åbenbart ikke kombinere disse to??!!

Accepteret svar
Fra : hr_hvalsoe

Modtaget 70 point
Dato : 09-08-07 15:26

Drop hvad jeg skrev tidligere.

Indsæt følgende formel i D1:

Engelsk version:
=OFFSET($A1;COLUMN()-4;0)

Dansk version
=FORSKYDNING($A1;KOLONNE()-4;0)

Træk efterfølgende i højre hjørne af denne celle således at den kopieres til celle E1, F1 osv.

Mvh
hr_hvalsoe

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-07 20:03

Man kunne også:

Celle B1 > xA1
Celle C1 >xA2
Marker cellerne B1 og C1
træk ud til det antal kolonner
Søg > xA > erstat > med =A
Det har jeg lige prøvet

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 09-08-07 21:58

Jeg har godt kunne gøre det nu.

Jeg har godt nok openoffice i XP men regner med at det fungere på samme måde.

Jeg kopier den lodrette kolonne og markere de samme antal felter vandret hvor jeg vil paste tallene. Så vælger jeg rediger og indsæt speciel. Heri sætter jeg hak udfor følgende:

Markering=indsæt alt
Regneoperationer=ingen
Indstillinger=spring tomme celler over/transponer
Ryk celler=højre

og vupti så har jeg de samme tal vandret som jeg før havde lodret. Har jeg forstået det korrekt at det var sådan det skulle gøres?

mvh timeglas

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-07 22:01

Og retter du så tallene i kollonne A.......

Så bliver de andre IKKE rettet

Det er jo det der er afprøvet.....

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 09-08-07 22:01

øv når jeg så lige læser tilbage, så ser det ud til at du vil have at værdierne også ændres i de andre felter når du ændre dem i de originale, men så skal der vel $ ud for samtlige bogstaver for at fastfryse værdierne.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 09-08-07 22:03

Yes og det sker hvis du så også husker at sætte hak ud for kæde i indsæt special så laver den også de nye celler om hvis du retter i de første. Det burde hjælpe.

mvh timeglas

Kommentar
Fra : timeglas

Dato : 09-08-07 22:04

Så husk hakket i kæd så ændres de nye tal med.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-08-07 13:55

Har i prøvet min lille nemme måde at gøre det på.

http://www.kandu.dk/spg107813.aspx#1211457

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 11-08-07 10:33

Hvis det er muligt, brug en tom kolonne
Med
=A1
=A2
osv.

Indsæt speciel - transponer - formler

Godkendelse af svar
Fra : alfabeta

Dato : 13-08-07 07:24

Tak for svaret hr_hvalsoe.

Du er genial....andre ord er overflydige

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 13-08-07 10:05

Mange tak