/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
rødvin - hvad skal man vælge?
Fra : hojriiskim
Vist : 4073 gange
50 point
Dato : 18-07-07 08:41

Hey..

Kæresten og jeg vil gerne prøve at smage en god rødvin, men da vi ikke rigtig har drukket rødvin før og kun har smagt noget "billigt sprøjt" fra tyske grænsekiosker, vil jeg høre om der er nogen der kender en god "begynder-rødvin" som smager godt selvom man ikke lige er rødvinskender/drikker..

Altså en rødvin som smager godt, til under 100 kr. flasken, som er god til at "lære at drikke rødvin"..
Nogen bestemt druesort man skal gå efter måske?

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 18-07-07 08:59

Hej.
En god Rhonevin, der er en der hedder Vaupert eller noget lignende, fra Superbest, hvis de har den endnu.
Rhonevinene er mere frugtagtige end Bordeaux vinene.
Det afhænger også af hvad i skal spise.
Jes

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-07-07 09:04

Det kommer jo meget an på om i skal drikke den alene, eller til mad, og i hvilken retning jeres smag går.

Der er selvfølgelig en masse mennesker der vil fortælle jer om hvad der er god vin, og der er masser af forskellige "trosretninger" omkring druer og distrikter.

Først og fremmest handler det om at finde ud af hvad i kan lide, om det skal være en traditionel eller mere eksotisk retning i vil gå i, om i er til det meget frugtagtige eller det skal være en tør, tung, let osv.

Der findes som nævnt ikke et entydigt svar, men der findes en masse forskellige holdninger, min holdning er at du kan finde fantastisk gode vine til langt under 100 kroner, og hvis du prøver at kigge på italienske vine lavet på primitivo druen, så mener JEG at du er godt på vej til nogle fantastiske smagsoplevelser.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 18-07-07 09:06

Og så findes der forøvrigt mange pragtfulde vine blandt "det billige sprøjt" i grænsekioskerne

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-07-07 09:07

Der er masser at vælge mellem, og de behøver ikke koste 100 kr.
En Chilensk vin går man sjeldent fejl af, f.eks. en rigtig god kvalitetsvin er 120 af Merlot druen, men der findes mange andre gode fra Chile. Ellers er der f.eks. Trevento Reserve fra Argentina af Cabarnet Sauvignon druen.Selv er vi tilhængere af vin fra Portugal, Australien, Argentina og Chile - sidsnævnte som favorit.
Prøv at købe 2-3 forskellige flasker af forskelligt mærke, da det altid vil være en smags-sag fra person til person, - så lærer man efterhånden hvad man foretrækker.
En anden vigtig sag: Lad altid vinen trække i mindst to timer før den nydes, dvs. den skal hældes over i en vinkaraffel. Rødvin kan sagtens tåle at stå til næste dag, hvis man ikke får drukket det hele.

Hvis du handler i Tyskland, så prøv Poetzsch ved Harrislee - de har rigtig godt udvalg og mange gange gode tilbud.

God jagt og velbekomme!
MVH Akle

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-07-07 09:10

Citat
En anden vigtig sag: Lad altid vinen trække i mindst to timer før den nydes, dvs. den skal hældes over i en vinkaraffel. Rødvin kan sagtens tåle at stå til næste dag, hvis man ikke får drukket det hele.

Sikke noget vrøvl, det kommer da helt an på hvor gammel vinen er.

En gammel vin skal absolut ikke dekanteres da du risikerer at sidde med et glas eddike, og de fleste vine som er mindre end 10 år gamle klarer sig fint med en dekantering på max 10 minutter, og jeg vil endda sige at det er rigeligt i langt de fleste tilfælde at lade den ilte i glasset i 5 minutter inden du drikker den

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-07-07 09:28

Smag er bare såååå forskellig... Så her kommer endnu et forslag, så I kan blive rigtig forvirrede.

Jeg er selv stor fan af tempranillo-druen. Den er i de spanske vine, som f.eks. "den i sækken". Og den lidt dyrere (men stadig inden for rammerne) er Faustino V. Den er bare lækker!

Men hvis jeg var Jer, så ville jeg bevæge mig hen til en vinhandler eller vinmanden i et supermarked. De vil meget gerne hjælpe - og nogle vinhandlere har endda smagsprøver!

Og husk: Hvis i "forelsker" Jer i en dyr vin, så kan det være meget svært at finde en rimelig hverdagsvin bagefter... Hav det med i Jeres overvejelser, når I skal købe.

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-07-07 09:51

Som det fremgår af ovenstående indlæg så er der ikke nogen entydige svar. I må prøve jer frem for at finde de vine der passer jer.

Mange større supermarkeder kan give en udmærket vejledning om hvad for en vin til hvilken mad man kan tit også læse en del af hvad der står på vinen.

Men start ud med nogen vine der ikke er for kraftige.

VH

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 10:21

En god side at kigge på http://vinsiderne.dk/start/indhold.htm

Husk på, at det er inden for vin de største skabehoveder og snobberøve findes

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-07-07 10:53

Citat
Sikke noget vrøvl, det kommer da helt an på hvor gammel vinen er.

Ja, det er jo hér "relegionskrigen" begynder med hensyn til iltning af vin. Jeg vil nu påstå, at en vin købt i et større supermarked eller "over there" (den tyske grænse), er der fortrindsvis unge vine, tappet i 2005-6. Disse skal da helt sikkert - efter min smag - iltes, og 2 timer har hele tiden været det ønskelige for os. Der ud over var vi også i begyndelsen til et vinkursus, hvor vi som spørgeren i dette forum, var helt nye på området, - og her fik vi anbefalet forskellige fiduser og gode retningslinier.
.... og HVEM har nævnt at det er en gammel vin der skal købes/nydes?

Personligt synes jeg mange vine er lidt "flade" i smagen, men efter de par timer i karaffel, smager den dejlig og rund.
'klummes' link er også fin, her står der også lidt om dekandering/iltning.
MVH Akle

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 10:58

chianti vine fra toscana i italien. den 5 års er den bedste.ha rengang været på et vinslot i toscana og smagte deres 3 forskellige årgange og den 5 års var efter min smag den bedste....
nogen kan bedst li merlot druerne, mig f.ex. mens andre sværger til cabernet-savignon druerne...der er vel ikke andet end prøve sig frem....iøvrigt er sydamerikanske vine fortrinlige, hvis ikke man har råd til italienske kvalitetsvine.
italien e rdet største vinproducerende land i eu og har de bedste vinemed en meget høj og stram kontrol.
mvh miss.j.

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 18-07-07 11:55

Nu kommer jeg så og spolerer forestillingen om, at jo dyrere en vin er, jo bedre smager den.

Min kæreste kom sidste år hjem fra Frankrig med en kasse rødvin (12 flasker), som jeg slet ikke tør fortælle prisen på, men jeg kan godt afsløre af prisen pr. flaske var svimlende høj. Jeg afskyede den vin og når han sad og blærede sig med den, så havde jeg da heldigvis "mit billige sprøjt", en papvin indeholdende hvad de svarer til 4 flasker, til en pris af små 100 kroner. (25 kroner pr. flaske)

Hæng jer ikke i prisen, men bedøm ud fra hvad jeres smagsløg fortæller hjernen

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 12:29

no1here...du har så sandelig ganske ret i din opdagelse....selv kan jeg ikke fordrage fransk vin...det er ophøjet snopperi, det der med at fransk vin er det ypperste i verden....sludder og vrøvl og næsen i sky ævl.....
man kan i aldi og netto køve vidunderlig gode vine fra alle verdenshjørner til 30-35 kr og de er vidunderlige....
selv er jeg mest til italienske vine og chianti er bare suverene.......men argentinske, chilenske og australske er bestemt fantastiske......men grunden til min smag er nok, at jeg har lært om vinene og diverse ting om dem..og så sværmer jeg til dem.....de er nu engang gode.....de er dygtige til at lave vin dernede...men det burde de jo også når de nu er det størst producerende land i eu.
når jeg er i italien, så drikke rjeg vin fra sodavandsflasker hvori vinen er hældt over fra de store dunke man henter dem i hos sin lokale vinhandler....ikke særlig dyre vine, men dælme gode...som de fleste ved, så er italienerne meget kritiske med deres mad og vin og de hverken drikke reller spiser sprøjt.......
men alt er jo en smagssag....
miss italia.....j

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 12:33

Citat
at jeg har lært om vinene og diverse ting om dem

Nå det har du osse lært LOOOOOL Sig mig..... Er der overhovedet noget du ikke kan foruden dine 3 uddannelser

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 18-07-07 12:44

JEPSEN grumme,det kan du tro jeg har lært......og lært at læse har jeg også. du læser jo ikke hvad folk skriver eller kan du ikke læse.......
du er åbentbart en af dem der udelukkende kun er herinde for at nedgøre andres meninger og lærdom..hold da kæft hvor er du associal og kedelig i din betragtning....og snæversynet...lær at læse et indlæg før du kommentere det...eller bliv væk....
vi er tilfældigvis nogen der er rimelig seriøse i vores debat....og det kan man vist ikke lige kalde dine fortolkninger............udelukknde negativitet....du er sikkert en lallende ølnar efter den måde du udtaler dig på.
sorry....men jeg blir så harm på dem der er så emsige at de ikke gider sætte sig ind i andres kommentare me bare skal genere fordi de er misundelige elelr hvad i himlens navn de er......
miss. j.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 12:48

VI - MAN. Er det svært at stå alene LOOL

Som nævnt andet sted, har du jord i hovedet. Kan dælme godt forstå du er alene igenLOOOL. Jeg var da osse løbet skrigende væk.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 18-07-07 13:57

Citat
italien e rdet største vinproducerende land i eu og har de bedste vinemed en meget høj og stram kontrol.
mvh miss.j.

Betyder det så også at Danmark har EU´s bedste svinekød og at den bedste tobak dyrkes i Grækenland ?

Derudover så er der jo ingen af jer der får ret ved at blive personlige. Vin er en smagssag punktum

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 14:03

Hej Thomas

Citat
Vin er en smagssag punktum
Det er nemlig rigtigt.

Personlig.... Det er sgu da koens personlighed, der afføder hendes opskruede, selvglade og tåbelige adfærd. Men lad den over og udkogte klat pasta skryde videre med alle sine fortræffeligheder og stavefejl ... jeg sir BAJ BAJ

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 18-07-07 14:50

Franske vine sælges efter distriktet. De fleste andre lande sælger vinen efter druesorten. Du får mest kvalitet for pengene, hvis du køber ikke-franske vine. Du får de kraftigste vine, de højeste alkoholprocenter, de færreste pesticider og mindst sulfit, hvis du køber vine, hvor druerne har fået meget sol, hvilket ofte er tilfældet i vine fra den sydlige halvkugle. Sydafrika og Sydamerika leverer gode og kraftige rødvine. Lad være emd at købe vin fra Østeuropa!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-07-07 15:10

Hej.

Her i huset drikker vi så godt som altid, Rioja vin, det er spansk vin når den er bedst og fåes i flere prisklasser. Her er både dyre flasker og lidt mindre dyre flasker.

MEN - det er svært at anbefale en god vin til en anden, på grund af de kæmpe store smagsforskelle vi mennesker har

Under alle omstændigheder - held og lykke og rigtig rigtig god fornøjelse!

SKÅL fra Dorthe.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 18-07-07 15:21

hojriiskim

Citat
Altså en rødvin som smager godt, til under 100 kr. flasken

Det kan du kun selv bedømme. Hvis du synes vinen smager godt, så er det en god vin for dig.

Du kan evt. deltage i nogle vinsmagninger, så får du smagt på lidt af hvert, og du finder den, der er en god vin for dig.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-07-07 15:23
Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 18-07-07 17:36

Ja, smag og behag er som bekendt meget forskellig!

Jeg hører til "snobberøvene" der efter mange års nydning af mange forskellige slags vine må erkende, at jeg bare ER mest til de franske vine. Helst Bourgogne og Bordeuax. På 2. pladsen kommer for mit vedkommende de italienske, så spanske og dernæst de oversøiske vine.
Og jo, fransk vin er dyr, alt for dyr, men jeg vil hellere have 1 glas vidunderlig vin end 1 flaske okay vin. Det kommer jo helt an på, hvad man får ud af det. For nogle mennesker er det dét værd at bruge 200-300 kr på en flaske vin, for andre er det SLET ikke pengene værd, - det må man gøre op med sig selv.
Både min mand og jeg går meget højt op i god mad og god vin, for os er det en stor oplevelse at udvælge en særlig vin, få kendskab til vinområdet og samstemme maden den vin, man har valgt. For man kan med de dyrere vine ikke bare spise hvad somhelst til hvilken somhelst slags vin, det vil være synd. Og det handler ikke om snobberi, det handler mere om, at nogle vine kan have en speciel forfinet eller raffineret smag, som vil komme til sin ret med lidt ost og nogle nødder, men vil "dø" med en for krydret ret, som døver smagsløgene.

Som mange andre her har skrevet, vil jeg også anbefale jer at gå til en vinhandel eller et supermarked med et godt vinudvalg, og så få lidt vejledning. I kan sagtens få glimrende vine til under 100 kr, jeg har smagt adskillige pragtfulde fra alverdens forskellige vinområder. Iøvrigt vil det også være spild af penge som nybegynder udi vine at smide en masse penge ud på en flaske - f.eks. er Bourgogne vine netop nogle, der kan snyde så det driver. Man kan risikere at få noget kedeligt, selvom man betaler kassen. Til gengæld bliver man totalt "høj", hvis vinen er sublim. Når først man har fået sig en "høj" vinoplevelse og oplevet, hvor lykkelig man kan blive, så forstår man også godt, hvorfor nogle mennesker kan gå så højt op i dén slags.
Jeg tror jeg var 24 år, da jeg havde min første store vinoplevelse. Det var på en fin restaurant, hvor min kæreste og jeg havde sparet sammen til at gå ind og spise. Vinen, som tjeneren anbefalede os, var blandt de billigste på kortet, men til gengæld det bedste, jeg nogensinde havde smagt. Det var en Bourgogne Pernand Vergelesses fra 1982 fra Louis Jadot vinhuset. DET var satme en vinoplevelse, der slog benene væk under mig og gav mig en interesse for vin, som aldrig var blevet vakt før.

Jeg vil mene, at I vil få en del vin for pengene ved evt. at prøve en spansk vin, helst Gran Reserva
eller en Reserva. Rioja er nævnt tidligere, det er en glimrende vin, men der findes selvfølgelig også mange andre.
Af italienske vine synes jeg at man ofte bliver glædeligt overrasket, når man får en Chianti. Der findes mange vidunderlige italienske vine, men min erfaring er, at man ofte skal betale noget mere end de 100 kr for at få noget rigtig godt.
Men du skal selvfølgelig tænke på, at jeres smagsløg ikke er særlig trænede, - det er noget, I kommer til at øve jer i, efterhånden som I begynder at drikke vin.
Duft til vinen i glasset, hvad dufter den af? Dufter I det samme, eller har I forskellig oplevelse? Tag en mundfuld, lad den køre lidt rundt i munden, så den får "fat" i smagsløgene, synk og ånd ud gennem næsen. Hvad smager I nu? Smagte den som forventet, da I duftede til vinen? Kan I smage, hvad jorden, som vinstokkene har vokset i, har bidraget med til druerne? Kan I smage lakrids, lavendel, jord, træ??

Afslutningsvis på denne lange roman kan jeg anbefale jer at se filmen "Sideways", som er et par år gammel. Det er en amerikansk film, hvor vin og vinsmagning er omdrejningspunktet i denne også meget morsomme og varme film. Og så får man den mest USTYRLIGE trang til at drikke vin, når man ser den! Det siges at salget af Pinot Noir vine steg med hele 20% i både USA og England, efter biografpremieren i 2004! I vil lære en hel del om vinforståelse og dét at sanse og nyde vin ved at se filmen.

Rigtig god fornøjelse....ummh....jeg tror vi skal have et godt glas rødvin i aften!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-07 13:19

Godt link klumme, det er spøjst at læse om hvid Rioja, med skam at melde må jeg indrømme at vi aldrig har smagt hvid Rioja, måske er vi gået glip af en god smagsoplevelse.

Jeg er ikke så meget til hvidvin og det er Hr. Vil.du ( ) heller ikke men måske kan det ændres hvis vi prøver en Rioja.

Jeg synes det er rart at se, i denne tråd, at folk efterhånden er gået væk fra forestillingen om at rødvin skal være fransk for at være god
Det er ikke landkortet der bestemmer om en vin er god, det er smagsløgene som det så osse er skrevet hér.

Jeg synes egentlig det kunne være meget sjovt at fortælle hér at - det var min gamle direktør Børge Olsen (adm. direktør for IRMA), der lærte os danskere at drikke rødvin. Før ham, var det forbeholdt 'de fine' og 'snobberne'. B.O. som han altid hed blandt os medarbejdere, besluttede at alle danskerne skulle have økonomisk mulighed for at lære rødvin at kende og så begyndte han at importere vine som var til at betale og de blev så omdøbt til ganske sjove navne som folk kunne forholde sig til og grine lidt af. På den måde kom selve dét at det nu var rødvin der var i glassene, lidt ned på jorden.
Vi medarbejdere grinte med, når vi glade fyldte 'Okseblod' og 'Præstetanker' op på hylderne - og til priser så de fleste kunne være med.
Jeg husker ikke så mange af de gamle vinvanve fra den tid men det var rigtig sjovt at se hvilken kreativitet der blev lagt for dagen når en vin skulle døbes. Hmm..nu mener jeg osse at kunne huske at der var en der kaldtes 'Nonneblod', det er måske forkert med så kan en anden måske huske det.
Jeg husker dog at vi, dengang var jeg vist elev (eller købmandsaspirant som vi kaldtes når vi havde den fiiine realeksamen, jojo ) - at vi, ind imellem lavede lidt sjov med at NU måtte den da snart komme....Hvidvinen der hed 'Kattepis' (den kom aldrig ).
Vi lavede meget sjov med det men altid i dyb respekt for initiativet og i stolthed over at vi var med til at realisere det.

Dette var et sidespring, blot skrevet i stolthed over at den gode Hr. Børge Olsen var, indenfor rødvinen, det samme som Hr. Simon Spies var indenfor charterrejser - begge D'Herrer gav os danskere muligheden for at prøve noget ganske nyt som, til da, havde været meget svært for den almindelige dansker med den almindelige økonomi.

Undskyld sidespringet!
Nåja - et andet lille sidespring er at da vi indførte 'genbrugsvarerne' havde vi meget sjov ud af det, jeg var bestyrer og blev tilkaldt af en elev for at besvare et spørgsmål for en ældre dame. Da jeg fandt frem til kunden og eleven, kunne jeg godt mærke at et eller andet var i gære. Den søde ældre dame spurgte så 'Jeg vil gerne være med til at gøre noget godt for miljøet og så vil jeg gerne spørge om I har genbrugstoiletpapir'.
Jeg holdt selvfølgelig masken ( i Irma var høflighed overfor kunden en 1.prioritet og der skulle ikke så meget som trækkes på smilebåndet hér!) - forklarede at 'ja, vi har toiletpapir som er fremstillet af genbrugspapir, hvor er det dejligt at høre at De også gerne vil gøre godt for miljøet'.
Den søde dame fik sit toiletpapir og nu så jeg så at eleven og ret mange andre kolleger havde betragtet kunden og mig, fra bag diverse reoler og hjørner. At de 'trak på smilebåndet' ville være underdrevet i største grad, de lå nærmest flade af grin - igen...i al godmodighed, for vi var allesammen mere eller mindre novicer indenfor dette at 'genbruge'.

M.h.t. vin, for lige at komme retur til tråden, så husker jeg en lille episode fra dengang vi pludselig allesammen skulle til at drikke vin. En kunde skulle vejledes i at købe en god rødvin og efter at have gjort klart at man ikke helt kan vejlede i smag, men kun delvist kan lede på vej, så spurgte jeg ham 'Vi kan begynde med om Deres vin skal være tør eller sød?'. Herren svarede 'Det ved jeg ikke, hvad er forskellen?'. Den blev selvfølgelig forklaret men det var jo sådanne ting som vi allesammen var lidt usikre overfor, den gang i 'De gode gamle Dage'

'SUK' for pokker da - nu smutter jeg før jeg får prygl.

Rigtig god weekend til Jer allesammen
fra Dorthe (gammel IRMA forretningsbestyrer).

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 13:48

Du blir da hel nostalgisk hwa LOOL Jeg havde selv fornøjelsen af at arbejde for Irma Olsen på Korsdalsvej.... for mange år siden.

Men nu til den skinbarlige virkelighed. Jeg gik ind i en vinforretning. Ekspedienten kommer og spørger, hvad skulle det være??

Joo jeg vil gerne se på noget gemmevin. Åhh javel svarede ekspedienten og kunne allerede lugte "vinkælderpenge". Hvor længe havde de tænkt dem, at vinen skulle kunne gemmes, spør eksp. Til i aften svarede jeg ham.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 13:50

PS.

Irma kørte med Præstetanker og Okseblod.

Skjold Burne kørte "Den Med Tyren" som fandtes i en sød, medium og tør på 1½ L flasker

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 20-07-07 16:04

Jeg tror slet ikke at 'Den med Tyren' findes længere?? Der hang sådan en fiiiin guldting om halsen på den, gjorde der ikke?

Vi havde da andet end Okseblod og Præstetanker, jeg kan bare ikke huske det - men et eller andet med ..nonne...

Jeg har osse, som et led i uddannelsen, arbejdet på Korsdalsvej, i øvrigt ligger det skam stadig dér - Korsdalsvej 101, 2610 Rødovre (jojo, huskeren fejler ikke så meget).

Jeg arbejdede hos Hr.Irma og Fru Irma, i udviklingsafd., småbesøg på IrmaKød og Salat og andet som jeg ikke husker (..alligevel). Jeg var med til at lukke gamle butikker (bl.a. Sønderborg) og åbne nye (bl. mange andre Gilleleje / Halmtorvet).
Men jeg kunne nu bedst lide at arbejde i butikkerne og have kontakten til kunderne.

Suk suk suk - NU stopper jeg, ellers må jeg vist oprette en nostalgitråd

Mere go' weekend til Jer

mmmmm...snart begynder Unghanen at dufte fra køkkenet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 16:13

Ja vel havde Irma andre vine, men jeg huskerdem heller ikke. Den Med Tyren..... hmmmmm jeg ved ikke om de har den mere. Den var nem at have med at gøre. Jeg købte en tør 1½ L, og hældte den på 3 karafler.

Til min Gl. mormor plaskede jeg 4 sukkerknald i, og til nogle venner vi havde, fik karaffelen kun 2 sukkerknalder, og til os selv... on the rocks uden knald i. Alle var glade. Der var sgu ikke noget snobberi i dette. LOOOL Det handlede om at få noget at drikke til maden som smagte godt og havde den besynderlige bivirkning, at man blev lidt opløftet

Sån' spiller klaveret ikke i dag.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-07 16:16

Unghanen...... Er det Hr. Vil.du??

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 20-07-07 20:57

Hr.vil.du er duracell, vidste du virkelig ikke det klumme

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-07-07 01:16

Hmm...det vidste jeg heller ikke?

Unghane fortæret og den var endnu en gang pengene værd, hvis folk bare kendte unghanen og turde prøve at tilberede og smage - ja så tror jeg sq det var slut med de små papkyllinger
Det er dyr mad men det er samtidig god og drøj mad, der er helt utroligt meget kød på sådan en.

Hmm.....gad vide om 'Hojriiskim' bliver sur og vred over at vi sådan blander alt muligt ind i tråden? På den anden side, så er der jo kommet adskillige og gode, svar, så mon ikke der kun mangler en lukning af spørgsmålet

Vi får se, natnat og sov godt og længe, de der kan

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-07 05:41

Vil.du

Generelt er danskerne bedøvende lige glade med hvad de putter i hovedet, bare det er billigt.
Har du lagt mærke til, hvad de forhandler af skidt og møg i Netto / Fakta og beslægtede supermarkeder, foruden de varer som selvfølgelig er i orden. Ikke sådan at forstå, at de sælger ulovligt pålæg eksempelvis, men det er bare det rene fedt - det dårlige fedt - Kiloprisen på fedt er jo osse betydelig mindre en kiloprisen på kød.

lLavpris frem for sundhed / velsmagenhed, og kvantitet frem for kvalitet. DAW jeg hedder Brian og er fra Danmark LOOOL

Kommentar
Fra : hyldeborg

Dato : 29-07-07 22:05

Jeg har engang hørt en vinkender udtale sig om "sikre begyndervine". Det skal være druen Cabernet Sauvignon og vinen skal komme fra et af de "meget" varme lande f.eks. Chile eller Sydafrika. De findes i stort set alle prisklasser.
Jeg har ikke specielt forstand på vin, men kan rigtig godt li´at drikke den , og jeg har siden jeg hørte ovennævnte råd rettet mig efter det med god held.

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 30-07-07 10:46

Druen Cabernet Sauvignon bliver større i disse meget varme lande, mens de bliver mindre i Europa. Det er det, der gør forskellen. I Chile producerer man fremragende vine, og det eneste problem med de chilenske vine er brugen af børnearbejde i vinproduktionen.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-07-07 17:24

Som jeg tidligere har vævnt, så har vi hang til (Høng er også godt dertil) Chilenske vine, - foruden Syd Afrikanske, Australske og til dels Portugisiske. Franske vine har vi aldrig fundet "fidusen " til mht. det opreklamerede "fine" eller "Bouquet"-et. ... I dag var vi ude for at handle ind, da det alligevel var lidt af et MØJVEJR, ku´vi lige-så-godt få lidt godt til tunge, gane og mave! Det blev bl.a. til lidt uprøvet mht. rødvins mærker, - bl.a. Chilensk; Cimarosa Merlot 14%, Central Valley og Syd Afrikansk; Pinotage 14 % meget frugtrig, halvtør og aromatisk. Den første flaske er allered knappet op.#@:-( UHM!Værd at prøve noget nyt!
Igen SMAG OG BEHAG - PRØV SELV!!!
MVH Akle

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-07-07 17:25

Hvorfor virker hr. fullesen ikke?