/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
vingæring
Fra : gamle61
Vist : 1792 gange
200 point
Dato : 09-06-07 13:29

har kun en kold kælder til min hobby (fruen bestemmer ovenpå) og det er dyrt at varme et helt rum op - så jeg har fået den ide at isolere et ret stort klædeskab med flamingo , så er der da ikke så meget der skal holdes varm - men er lidt nervøs for at sætte en varmluftblæser ind i det her flamingoskab (brandfaren) - så kom der et klog hoved og sagde at gæringen i sig selv udvikler varme, er der nogen der ved om det er rigtig og hvis det er udvikler det så varme nok
på forhånd tak - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-06-07 13:31

Det er vist køling der er det største problem i denne tid....

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 09-06-07 13:46

om dagen ja - om natten ikke - de svingende temperaturer er den kedelige ting jeg gerne vil gøre noget ved - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 13:46

ellers kan du skaffe en frostvagt på 200 W
med termostatregulering

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 13:48
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 13:53

JO-EL har også mindre end 200 W
http://joel.des.dk/katalog/index.asp?language=da

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 13:54

Citat
861850 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 1,4 m.
861802 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 2 m 35W.
861804 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 4 m 71W.
861808 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 8 m 117W.
861851 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 10,5 m.
861814 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 14 m 230W.
861852 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 18,5 m.
861853 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 22,5 m.
861854 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 38 m.
861855 Frostsikring m/termostat og monteret stikprop 45 m.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 14:11

Handler det om vin?

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 09-06-07 14:20

Gæringen udvikler ikke meget varme. Det vigtigste er en pålidelig termostat til at styre din varmekilde på de ca 30 grader du skal bruge. skabet kan vel brandsikres med metalplader.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 09-06-07 14:30

Du skal bruge ca 100 W/m2
til normal stuetemp.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 09-06-07 16:23

Der findes varmelegemer, der er beregnet til at man kan stille en vinballon ovenpå den for at sikre den rigtige (og konstante) temperatur (som er ca. 20 grader for vin)
Hvis det er øl, er det en fordel, at det er lidt køligt, da ølgær er en anden type gær, der fermenterer ved lavere temperaturer.

Men du skal ikke satse på at selve gæringen giver varme nok...

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 10-06-07 00:48

Hvis du vil have lyngæring, skal du meget rigtigt have over "kældertemperatur", men hvis du vil lave andet end rævepis, så hold dig til klæderen, og for at temperaturen ikke skal svinge for meget, er det da en god ide at varmeisolere et skab og stille ballonen derind. Hvis det er en 25 liters ballon, så kunne jeg da foreslå at du isolerede med 10 eller 15 cm. Om det er glasuld, mineraluld eller ekspanderet polystyren, er ret ligegyldigt; de har samme isoleringstal. Mere vigtigt er det, at du ikke laver kuldebroer eller gennemtræk i isolationen, for så er fidusen væk.
Med sådan et skab får du en ballontemperatur, som blir lig med døgngennemsnittet

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 10-06-07 10:45

Tak for svaret pbp_et.- er mange gode svar - bruger dit fordi det er økonomisk det bedste - og er nok bedre at isolere og så vente end sætte sig i udgift og det måske ikke duer alligevel - mange tak og hav en go' da' - m.v.h. gamle61

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-06-07 23:18

Uanset om de 61 er alderen eller årgangen, er du sgu ikke gammel!