/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Grønt vand i havedammen
Fra : lismormor
Vist : 3888 gange
20 point
Dato : 10-05-07 14:30

Er der nogle der kan hjælpe mig. jeg har en havedam, men har desværre grønt vand og trådalger. Er der nogle der har et rigtig godt råd som virker, har snart prøvet alt?men intet har hjulpet

Accepteret svar
Fra : valde.

Modtaget 20 point
Dato : 10-05-07 15:49

Har du ogaå prøvet med et halmknippe i vandet? Virkningen af det beror på at forrånelsen af halmen kræve kvælstof. Algevækst kræver lys, kvælstof og fosfor. Kan man fjerne den ene del, får man ingen alger. Halms forrånelse kræver kvælstof. blandt andet derfor vil landmændene hellere afbrænde halmen end pløje den ned. Du skal fjerne hallmen efterhånden som den forrådner ellers frigøres kvælstoffet igen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 10-05-07 16:22

Du kan købe nogen planter der hedder krebseklo som skulle bevirke at alger forsvinder.

mvh dova

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-05-07 16:32

Min erfaring er at trådalger, og de er det værste, ikke kan lide rent regnvand.
Lad være med at komme ledningsvand i bassinet. Anskaf en regnvandstønde og brug vand herfra, når du renser op .

Grønkålssuppen kan dafnier fjern, de lever af den. Men dafnierne, skal være adskifl fra fiskene, ellers lever de ikke længe.

Grønkålssuppen er meget vanskellig at filtrere fra. Det er meget små væsener.

Skift af vandet til rent regnvand og oprensning af jord og visne blade fjerner også de næringssalte, som grønkålsalgerne lever af.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-05-07 17:59

Det er da klart, at alle andre planter forbruger næringssaltene i konkurrangse med
algerne. Dafnier, ja dem æder fiskene og trives godt. men der skal nok blive dafnier tilbage til at holde bestanden vedlige. Alle insekter små og store finder snart din dam, den bliver fyldt med vandkalve guldsmedelarver og andet.
Plant nogle åkander

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 10-05-07 18:27

Jeg skrev åkander - dem jeg tænkte på hedder egentlig nøkkeroser, de har store hvide eller røde blomster. De trives på meget lavere vand end de egentlige åkande, de er meget smukkere og har lige så store blade, der skygger og hæmmer grønalger og de forbruger jo næringssalte i konkurengse med algerne,

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 10-05-07 22:26

Du skal have nogle klyner som er hårdtpresset spagnum og som sørger for at vandet får den rigtige ph værdi Halm har samme virkning men hvis dit bassin ikke er så stort er det bedre med et par blokke klyner som er på størrelse med en gasbetonsten.Jeg har selv søer som du kan læse om her http://www.kandu.dk/Spg103163.aspx Jeg har siden også tilføjet en å og en sø mere samt en vandkunst længde ca 100 meter
Mvh Suno

Godkendelse af svar
Fra : lismormor

Dato : 11-05-07 10:03

Tak for svaret valde..

Kommentar
Fra : lismormor

Dato : 11-05-07 10:10

Hej med jer.

mange tak for jeres gode råd.havde ikke regnet med at så mange ville svare, så nu er der
nogle ting de skal afprøves.
Venlig hilsen Lis

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 11-05-07 12:14

Selv tak