/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Søer i haven
Fra : Sunowich
Vist : 1852 gange
500 point
Dato : 15-04-07 00:23

Jeg har her i efteråret 06 gravet en stor sø i min have som et lille gadekær i størrelse med en ø den er 2 meter dyb på det dybeste og er i lerjord så en højereliggende mindre sø med dug i som er 1,5 m på det dybeste Jeg har købt nogle klyner til den øverste sø og lavet et filter af 8 halmballer 4 i hvert lag så de danner en skorsten hvor jeg fra midterhullet har min sugeslange hvorfra pumpen som leverer 2200 l i timen får vandet fra som så er filtreret gennem halmen som også skulle hjælpe på at holde den rigtige surhedsgrad ligesom klyner.Vandet var helt grønt af alger og ugennemsigtigt nu er algerne ligesom faldet til bunds og vandet mere gennemsigtigt men også brunt Jeg har også været ude købe vandplanter.Nu er det så at jeg gerne vil hører om andres erfaringer og kan jeg snart putte nogle fisk i og hvilke ??Jeg havde tænkt mig at der i den øvre sø skulle gå nogle guldfisk og lign men udover måske karper hvad skal jeg så vælge til den store sø ??
Ps.vandet bliver pumpet op i den øvre sø og render så ned af et lille vandfald til den nedre
Mvh Sune

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-07 00:30

Hvilken størrelse snakker vi om? Hvis søerne er store nok til, at ænder på træk vil lande i dem, behøver du overhovedet ikke bekymre dig om at anskaffe fisk, snarere om at udrydde dem!
Selv fik jeg gravet et par på 1400 hhv. 500 m^2 i 2000. Siden har vi fisket gedder og aborrer - som er kommet på andeføddder som rogn. Og vi vil udrydde dem, fordi de spiser larver af guldsmede og vandnymfer som ellers holder området myggefrit. dit arrangement med vandrensning lyder ellers smart. Selv har jeg ingen problemer desangående fordi søerne er gravet ud i sur mose, hvor der tidligere har været søer for måske hundrede år siden eller mere. Dog vil jeg fraråde dig at få dunhammere. De samler sig en masse ildelugtende slam om røder og jordstængel og er at helvede at holde nede.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-04-07 00:32

Jo, skal lige nævne, at jeg har været nødt til at kyle - til nu - omkring et ton kalk i for at få pH op omkring 7. Desuden at mine søer ligger i Småland.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-04-07 07:55

guldfisk kan leve i næsten hvad som helst. jeg har selv en sø i haven. den er godtnok ca 3000 m2, men vi er 9 husstande der lukker overfladevandet fra vores septiktanke direkte ud i søen, og det klarer guldfiskene fint. der er også tusindvis af små skaller i søen, og de klarer sig ogsø fint. for nogle år siden, kom vores nabo, som er svinebonde, til at lukke nogle tusinde liter gylle ud i søen, og det kunne heller ikke slå fiskene ihjel, så smid du bare nogle fisk i søen. de skal nok klare sig

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-07 00:54

Jeg er bange for at det meget organiske materiale i halmen kun forværrer algesituationen. svævealger (grønkålssuppe) er meget små og kan ikke filterren væk med halm.
I det hele taget er det svært at filtrere alger væk.

sørg hellere for at holde lav plantenæringsværdi i vandet og hold det også let surt. Det kan gøres med regnvand, og isolering med plast væk fra jord og ler.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-04-07 00:57

En god portion dafnier kan også leve af algerne og holde den nede. Dafnier skal separeres fra guldfisk, som ellers omgående vil æde dem.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 500 point
Dato : 17-04-07 08:31

Transor har ikke selv prøvet. Tværsimodsk er halm rigtig godt, idet det til sin nedbrydning kræver masser af nitratkvælstof, som tages fra vandet. Det er derfor, bønderne hellere vil brænde det af end pløje det ned.
Når først det er nedbrudt, kan kvælstof, kali og fosfor igen udnyttes.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-04-07 08:33

Men tænk over det med de flotte insekter. Guldsmedene ER smukke, og vandnymferne er heller ikke at kimse af. Og som nævnt tager de myggene!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-07 00:42

Der er Millioner af dafnier på dette tidspungt og jeg kan se halmen hjælper for hver dag Og jeg har netop sat guldfisk i den øvre sø som ligeså er fyldt med millionstimer såe mon ikke nogle dafnier skulle overleve ellers bliver guldfiskene hurtigt store.Der også helt utroligt hvilket liv der bare sådan opstår af sig selv

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-04-07 00:44

gratulerer. Du har styr på det!

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 18-04-07 00:46

Alt vandet i søen er kommet her i vinterens løb da jeg har ført noget af tagvandet i rør til søen Men det med at det skulle have noget at sige med algevækst om bunden er ler eller dug er ikke rigtigt her da begge søer ser ens ud den ene med dug og den anden uden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-07 12:31

Men husk at skifte halmballerne ud, når de begyndet at blive nedbrudt. Ellers får du al nitratet ud i vandet igen sammen med næringsværdien fra halmen!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 19-04-07 17:30

Man kunne vel også sætte nogle planter på dem så de bliver ædt op med tiden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 19-04-07 18:03

de skal nok en tur omkring komposten

Godkendelse af svar
Fra : Sunowich

Dato : 04-05-07 00:10

Tak for svaret pbp_et.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-05-07 18:15

Takker så ydmygt - og tillykke med søerne. Mine er en kilde til stor glæde, nårsomhelst jeg er i det Smålandske.
mvh
pbp