/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Stempel i guldringe
Fra : calista
Vist : 12675 gange
100 point
Dato : 05-05-07 17:59

Jeg har arvet to guldringe.
I begge ringe er præget 585. Hvad betyder dette tal?

I den ene er præget initialerne jøl (?) og i den anden npg, hvad betyder disse?

Accepteret svar
Fra : qfha

Modtaget 110 point
Dato : 05-05-07 18:11

585 betyder at det er 14 karat.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-07 18:42

585 betyder at 585 /1000 dele er ædelmetal nomalt guld eller sølv . Det er det samme som 58,5% eller 14/24 også kaldet 14 karat, hvis det er guld.

karat er noget andt når det er diamanter, og karat bruges ikke om sølv.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-05-07 18:46

Hvis initialerne er præget med stempler er det formentlig guldsmedens mærke. Hvis de er graverede ( skåret ind med "kniv") er det formentlig forlovelsesringe med den tilkommendes initialer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 05-05-07 19:07

Citat
I den ene er præget initialerne jøl (?) og i den anden npg, hvad betyder disse?

Det kan jo evt. være initialer på personerne, som har ejet ringene.

Citat
I begge ringe er præget 585. Hvad betyder dette tal?

Det har du så fået svar på, det betyder hvor meget guld, der er i ringene.

Citat
18 karat guld stemples 750, fordi 750/1000 af legeringen er rent guld. 14 karat guld stemples 585. fordi 585/1000 af legeringen er rent guld. 8 karat guld stemples 333, fordi 333/1000 af legeringen er rent guld.

http://www.ambro.dk/TIPS%20VED%20SMYK.HTM

Du skriver, at du har arvet ringene. Er der nogen i din familie, der har/havde initialerne "jøl" + "npg"

Kommentar
Fra : calista

Dato : 05-05-07 20:06

Citat
Er der nogen i din familie, der har/havde initialerne "jøl" + "npg"

Nej, men jeg formoder at det er guldsmedenes mærke.

Godkendelse af svar
Fra : calista

Dato : 05-05-07 20:07

Tak for svaret qfha.

Kommentar
Fra : Maxi_Drengen

Dato : 02-09-08 00:22

Hej . vil gerne lige være med her . har en 14karat guld ring hvor der er stemplet : G.I.F.A.

Hva betyder det ?

Kommentar
Fra : bjørnen01

Dato : 08-04-09 12:02

hej

som alle andre også har skrevet er det 14karat guld, stemplerne i dem fortæller hvem der har lavet dem altså personen eller firmaet. JØL står for Jørgen larsen , gothersgade 8c københavn k hvor han havde butik/værksted fra 1945 - 1988 så han eksistere ikke mere som guldsmed. det andet stempel er ikke en der laver smykke for den kan jeg ikke finde i mit register , så den kan jeg ikke hjælpe med . hvis du gider må du meget gerne tage et billede af ringene og sende til mig.