/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Indhold i grøn te
Fra : semmer
Vist : 646 gange
300 point
Dato : 25-04-07 23:00

The main component of tea is Catechins
Percentage of catechins in tea:

Dry black tea 3-10%
Oolong tea 8-20%
Green tea leaves 20-30%
green tea powder 90%

Benefits of drinking tea
1. buid up the immunity system
2. prevents cancer, high blood pressure diabetes lowers blood pressure
3. Helps in recovery of illnesses
4. stimulate the central nervous system with caffeine
5. helps to fight against ageing
*************************************************

Hvad er disse Catechiner?
har de ikke et dansk navn?
de er tilsyneladende dygtige, findes de også i store mængder i andet?
ellers nogen gode beretninger om catechiner (ekstra 300 point)

*************************************************
Min kone er japaner, hun afholder te-ceremoni
og jeg fortæller og beretter
til nu har jeg bare fortalt om de mange catechiner
helt op til 90% i den grønne pulverte, som bruges i ceremonien
men nu vil jeg altså gerne vide lidt mere

Se evt. mere på www.japanskedanmark.dk - under "Japan"
og venstre kolonne "te-ceremoni"

Mvh - SEM

Kommentar
Fra : iah

Dato : 25-04-07 23:25

Her er et muligt svar...

Polyfenoler (også kaldes catechins) virker som kraftfulde antioxidanter.
Disse antioxidanter er rent faktisk 20 gange mere effektive end E-vitamin. ...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-04-07 23:26
Accepteret svar
Fra : iah

Modtaget 310 point
Dato : 25-04-07 23:28

Grøn te har været brugt i tusinder af år i Asien, både som en drink og som urtemedicin. Forskere som har studereret grøn te har påvist at den er en suveræn kilde til potente polyphenoler, de vigtigste værende "catechins" og især Epigallocatechin Gallate (EGCG), som er en stærk antioxidant bl.a. brugt i madproduktion og nuværende forskning i antioxidanter. Phenol gruppen i grøn te er yderst aktive, fanger og neutraliserer nemt frie radikaler og andre pro-oxidanter i kroppen. Forskere har fundet at EGCG er mere end 200 gange stærkere end vitamin E til at neutralisere pro-oxidanter og frie radikaler som angriber fedt. EGCG er også 20 gange mere potent end vitamin E til at reducere antallet af farlige og måske mutagene peroxider, som findes i fedt og spæk. Har desuden også en positiv virkning på kolesterol tallet.

Der er en undersøgelse fra Japan, som viser at personer fra grøn te produktions steder ikke har så stor risiko for at få kræft, fordi de drikker en masse grøn te. Hvis gennemsnitstallet for personer som døde af mavekræft i Japan sættes til 100, er tallet i områder hvor der produceres grøn te 34 for mænd og 54 for kvinder Det står klart at "catechins", som indeholdes i grøn te, har en vidunderlig forebyggende effekt på kræft, da man mener at "catechin" formår at kontrollere gen mutation. Faktisk annoncerede Mr. Hara (Mitsui forskningscenter for føde og landbrug), at "catechin" kan reducere tumorer i rotter. Mekanismerne kendes ikke til fulde, men man mener at catechin hjælper til at gøre cellemembranen stærk. Det diskuteres i øjeblikket at Vitamin ACE har en effekt mod cancer. Japansk grøn te indeholder store mængder Vitamin ACE.

http://www.danbbs.dk/~sylte1/side12.html

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 26-04-07 11:47

På dansk hedder de katekiner De tre første stavelser med samme tryk, den fjerde ret tryksvag.
Og det er sandt, at japanerne får mindre mave- og tarmkræft end vi andre. Det er fordi de dør af spiserørskræft, som de får af at slubre skoldhed te ned i den stakkels slang.

Godkendelse af svar
Fra : semmer

Dato : 30-04-07 12:54

Citat
Polyfenoler (også kaldes catechins) virker som kraftfulde antioxidanter.
Disse antioxidanter er rent faktisk 20 gange mere effektive end E-vitamin. ...

Dette er det vigtigste punkt, så vdt jeg kan bedømme det
og at de er 20 x stærkere, sigerda noget . . .

Tak for hjælpen alle

Mvh - SEM