/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Filosofi eller videnskab ????
Fra : refi
Vist : 977 gange
100 point
Dato : 29-03-07 10:10

Vi sad nogle stykker igår og kom ind på en problematik som vi ikke rigtig fandt nogen løsning på.

HVEM har opfundet verdenshjørnerne... (kan man tale om hjørner på en kugle)
HVORFRA stammer nord/syd/øst/vest....
HVOR er skillelinien mellem øst og vest (hvorfor ikke venstre højre )
HVORFRA måles op/ned (hvad er op og ned i verdensrummet)

Og så videre i den retning.....

Findes der noget konkret eller har "man" bare vedtaget at sådan er det......

I hverdagen tænker man jo ikke så meget over det (man bruger det bare), men det må give visse personer (læs videnskaben) hovedbrud når forklaringer om specifikke ting skal gives....

Tilsyneladende er BRUGEN af det ens overalt, fra den vores verden til den 3. verden (hvor de så end ved det fra )

Kom med nogle tanker/forklaringer (hvis du har nogen)........

Det er måske, i den sidste ende, bare "flertallet" der har besluttet at "sådan er det bare"

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 10:19

skillelinien østvest er en skilleFLADE, som dukker op på landkortet som 180 grader-merianen (datolinien) og 0-meridianen (den sorte streg ved Greenwich Observatory). Og det er fuldstændig arbitrært = vilkårlig valgt. Før London var det Paris, der havde udråbt sig selv som Verdens navle. Nu viste det sig, at englænderne rent faktisk brugte deres astronomividen til at navigere på havene med.
Det der med verdenshjørnernes navne - er da bare vedtægter i vores lille hjørne af Verden. Det hedder noget helt andet i malaysia. Men verdenshjørner har de, og det har alle, der ikke er flasket op med elektrisk lys og dummekasse. Man ved udmærket i hvilken retning solen står ved middag, hvor den står op og hvor den går ned. Eneste undtagelser er folk som bor permanent i tætte skove. De har ikke mange verdenshjørner , kender i mange tilfælde end ikke principperne i perspektivtegning.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 10:22

NED er den vej, ting falder, OP er det modsatte. Afhænger altså af det lokale tyngecentrum. For vores vedkommende cirka midt i Jorden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 10:28

Citat
Det hedder noget helt andet i malaysia

?????

Hvad hedder det da der.... ???

Og hvordan "hulan" får de flytrafikken til at fungere hvis de bruger noget andet.....

Selv bibelen bruger udtrykkene - eller er det bare omskrivningen der har gjort det til det ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 10:30

Citat
NED er den vej, ting falder, OP er det modsatte

Det kan vi sagtens blive enige om - men det forklarer ikke hvad der er op/ned i verdensrummet...

Og HVEM har opfundet/vedtaget det

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 11:56

Det har "vi". I Verdensrummet er der uden for mærkbare tyngdefelter ikke andet andet op og ned end man laver ved hjælp af centrifugalkraft i et rumskib

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 12:25

I international flytrafik bruger man engelsk som talesprog, så der hedder det North, East, South & West, hhv, up & down.
Og så angiver man kurs i grader.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 12:30

Ja... hov...

Nu tager du nsøv for "bogstaveligt.....

Selvfølgelig heddeer det noget andet på andre "sprog".....

Men det var ikke det der var pointen....

Hvem har OPFUNDET/VEDTAGET at sådan hedder det.....

Som sagt bruges ordene allerede i bibelen og dengang kendte man sgu ikke meget til poler osv....

Hvorfra vidste man for 2000 år siden at der var noget der "hed" nord....

Selv Columbus havde problemer.....

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 29-03-07 12:35

Igen "i gamle dage" havde man øjnene åbne for, hvor solen gik op og ned, hvor polstjernen var (på nordlige halvkugle), så der skulle ikke så meget til at give hovedretningerne navne - uanset om jorden var rund eller flad - lokalt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 12:37

Vi omskriver lidt:

Nord = retning mod nordpolen
North = retning mod nordpolen

Osv...

Nogen må jo have besluttet/opfundet lige præcis den retning, og som sagt kendte man ikke nordpolen for 2000 år siden...

Alligevel er der ingen diskussion rundt omkring i verden om hvor nord er.....

Forstår du hvad jeg mener ????

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 29-03-07 12:47

Et par kommentarer til dit tankevækkende spørgsmål:

Øst = der, hvor solen står op.
I det gamle Ægypten/Lilleasien (???) orienterede man sig (NB: jvf. "orient", oest) ved at kigge mod solopgangen. Nord var så til venstre (og kaldtes som sådan) og syd til højre. Højre hånd kaldtes den gode eller den lykkelig hånd (den er bedst til mange ting - hvis man da ikke lige er venstrehåndet). Deraf navnet "Det lykkelige Arabien". Som i øvrigt ikke var spor lykkeligt ej heller dengang. (Navnet Benjamin betyder "født heldig; født under den "lykkelige hånd")

Nord = det punkt, hvorom stjernehimmelen drejser sig = Polarstjernen (tæt på, i hvert fald).

vl h L

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 13:49

Jamen det er da også en forklaring bortset fra:

Hvordan vidste Grønlændere, Sydamerikanere, Australnegre osv. at det var det der skulle gælde...

Hvorfor er Nord for Ægyptere ikke syd for grønlændere osv....

Det var der diskussionen går over i det filosofiske....

Solen kan vi alle forholde os til, men derfra og til at blive "enige" om (uafhængig af hinanden) hvor de 3 andre hjørner ligger ?????

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 29-03-07 14:09

Nu kan jeg ikke længere forstå problemet.
Retningerne må jo da være "universelle".
Øst er hvor solen (gennemsnitligt) står op.
Vinkelret til venstre er nord osv.

Grønlændere, Sydamerikanere, Australnegre osv. har formodentlig orienteret verdenshjørnerne efter den retning, hvor solen stod højest på himmelen.
Men har ikke haft brug for et fælles system, før de fik nogle at have det fælles med: kontakten til omverdenen, hvis orienteringsmetoder de så har overtaget.

Nu får du så et par "filosofiske" spørgsmål fra mig:

1) Min onkel lærte mig engang, at man giver spillekort "med solen".
Så blev han tosset da jeg sagde, at på den sydlige halvkugle må det da så være MOD solen, at man giver kort. Det lykkedes mig ikke at forklare ham hvorfor. Hvad skulle jeg have sagt til ham?

2) Forklar mig lige hvorfor et spejl bytter om på højre og venstre men ikke på op og ned!!

vl h L

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 14:23

Citat
Øst er hvor solen (gennemsnitligt) står op.

Ja - for det har "nogen" vedtaget

Hvorfor ikke op i Nord og ned i Øst.....

Altså hvis vi går med uret kunne det jo ligeså godt hedde Syd Nord Vest Øst

At solen ikke flyttes FYSISK er vi da enige om....

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-07 14:34

vinter = alderdom = nord
forår = barndom = øst
sommer = ungdom = syd
efterår = voksen = vest

iflg mange - især "indianske" stammer

skal nok forsvinde igen

Citat
2) Forklar mig lige hvorfor et spejl bytter om på højre og venstre men ikke på op og ned!!
øhh ja hvorfor ??? Fordi det spejler og ikke roterer (flipper) ??? Spejlet kan kun vise det spejlvendte billede jo - ikk ???
BTW - hvis nogen ellers har været i et spejlhus på bakken eller lign. så KAN det også vende billedet op og ned

uretfærdigt med en tråd hvor man skal tænke !!!!! ............. det vil jeg så lade være med

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:37

Ikke nogle svar men ganske interessant :
http://www.illvid.dk/polopoly.jsp?d=144&a=323
Gambrinus

Kommentar
Fra : lyngballe

Dato : 29-03-07 14:38

Jamen hør nu her, er det kun verdenshjørnernes NAVNEs oprindelse, du er på jagt efter, så må du gå til etymologerne. Har jeg NU forstået dig ret så kunne et lige så "filosofisk" spørgsmål have været: Hvorfor hedder Danmark Danmark og ikke f.eks. England eller hvorfor hedder solen "sol" og ikke f.eks. "måne"!

vl h
L

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 14:39

hej refi Læs lige svarene. Nord er den retning hvor stjernen står stille - og er væk fra middagssolen

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 14:43

spejling op/ned
Tag du og klæb spejlet op i loftet med en god lim! Eller læg det ned på gulvet. Så blir der ikke byttet højre/venstre men op/ned1

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 29-03-07 14:45

Da det åbenbart er ved at udarte til "Jammen hvoffer hedder det sådan?", står jeg af. Jeg troede det var et seriøst spørgsmål, men blev klogere

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:46

Citat
Forklar mig lige hvorfor et spejl bytter om på højre og venstre men ikke på op og ned!!

Det kan min simple hjerne altså ikke se, at det gør.
Mirit ->
Mit år har altid fulgt et ur (Ikke diditalt. ALTSÅ !)
Efterår klokken 3. Vinter klokken 6. Forår klokken 9. og gæt selv hvor sommeren ligger.
Jeg aner ikke, hvor jeg har fået det ind i hovedet, men det virker for mig.
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 14:52

Citat
Øst var fra oldtiden det verdenshjørne, man orienterede sig ud fra. De første landkort havde af samme grund øst opad. Det betød, at solsiden (syd) befandt sig på den "rette", dvs. den højre, side.

http://da.wikipedia.org/wiki/Nord
Gambrinus

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 15:01

"lyngballe"

Du er inde på noget af det jeg mener, bortset fra at det ikke så meget er "navnene" (som jo alligevel er forskellige fra sprog til sprog) men "retningen"....

Spørger du en Dansker hvor nord er - er han/hun ikke i tvivl (håber jeg da ikke )
Spørger du en Australier vil han/hun pege i samme retning (mod samme punkt)
Havde du kunnet spørge Cæsar havde han sikkert også peget i samme retning....

Hvor vidste han det fra ??????

Det er der jeg vil hen....

Nord er Nord og har ALTID været - eller har det ???

Nogle må jo have været "opfinderen"

Det samme gælder så "rækkefølgen af de øvrige "hjørner" ......

"Gambrinus"

Interessant teori, som også lyder til at "kunne" være rigtig........

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-07 15:06

the sunny side of the road - hvordan hulan orienterer man sig så hvis det er lyset fra den nedgående sol

(hold så kæft miritdk !!!!)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-03-07 15:10

Citat
Forklar mig lige hvorfor et spejl bytter om på højre og venstre men ikke på op og ned!!

Det gør det heller ikke...... Det reflekterer blot det "det" ser....

Det er bare øjet der opfatter det sådan.......

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-03-07 16:59

Jeg læste om et forsøg, hvor de havde givet forsøgspersonerne briller, der vendte om på op og ned.
Det tog kun 3 - 4 uger før hjernen havde omstillet sig og 3 - 4 uger at omstille sig tilbage igen.
I virkeligheden er billedet på nethinden jo vendt på hovedet og spejlvendt.

NEJ Mirit !
Det er ikke selve hjernen, der drejer rundt inde i kraniet !
Gambrinus
Forresten har det ikke en sk.. med nord og syd at gøre.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-03-07 18:13

Citat
HVORFRA måles op/ned (hvad er op og ned i verdensrummet)

I verdensrummet har man ikke tre eller fire dimensioner. Det seneste er
vidstnok seks.
Hvordan mon en folkevogn ser ud i den størrelse.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-03-07 18:18

Citat
NEJ Mirit !
Det er ikke selve hjernen, der drejer rundt inde i kraniet !
...nå så er det kraniet der drejer om hjernen - det der gamle kavlebrædt tror jeg

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 24-04-07 23:12

Tak for svaret pbp_et.