/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Søgninger contra Sudoku
Fra : svendgiversen
Vist : 531 gange
200 point
Dato : 27-02-07 20:09

Er der nogen der kan se forskellen: Sikkert
Er der også nogen der kan se en lighed; lidt fælles træk?

Når man søger på nettet har man måske, men sjældent, fuld infomation:
Afhængig af mulighederne for at selektere/begrænse får man færre eller flere mulige svar,

Tilsvarende i sudoku:
Kender man de andre otte muligheder er der kun ét svar; den lette sudoku løsning..
Kender man kun 7, 6 eller endnu færre cifre, må man til at vurdere alternative løsninger...

De fleste af os har haft sådanne alternative valgmuligheder; i sudoku, på nettet og andre steder;
(reelt har vi dem alle dagligt her i livet i store mængder...).

Hvis alle der stillede spørgsmål havde fuld information og i spørgsmålet oplyste alt hvad de vidste;
så havde vi den lette sudoku indgang... Desværre eller heldigvis er det ikke altid sådant.

Den der kan komme med det bedste eksempel på et tilsyneladende stringent,
men i virkeligheden meget diffust søgnings resultat med mange alternative veje/muligheder,
får disse, efter random lodtrækningen af månedens præmie, meget devaluerede Matador points.

Hilsen Svend

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-02-07 21:08

Der røg mine 200 point..................jeg forstår ikke engang spørgsmålet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-07 21:33

Ud over søgning på nettet som hobby/pudslespil
(mest under slægtsforskning, hvor der er mange interressante søge muligheder)
laver jeg også her om vinteren en del sudoku...

Og så så jeg nogle fælles træk...troede jeg da?

Er der slet ingen der ser noget tilsvarende...
Svend

Accepteret svar
Fra : ziggy99

Modtaget 200 point
Dato : 27-02-07 21:42

Kreativ tænkning gør at en søgnig bliver mere præsis, men hvis kilden til informationerne ikke samtidig vurderes, men blot accepteres som fakta frattages individet en selvstændig mening.

Hvis alle der stillede spørgsmål havde fuld information og i spørgsmålet oplyste alt hvad de vidste vil Kandu.dk ikke være nødvendig.

I Suduko vil der altid fremstå én løsning til sidst, men dette vil langtfra være tilfældet i mange af livets andre spørgsmål...heldigvis og løsningen er måske ikke den samme i dag som i morgen, se b.la. i ældre leksikaer

Ziggy99

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-02-07 22:11

Godt ziggy,
jeg var ved at tro mit spørgsmål var helt malplaceret; og jeg kunne jo ikke længere slette det..

Jeg har flere eksempler fra slægtsforskning, hvor plus minus & søgninger reducerer antal svar;
ligesom + 1 +2 +3..., læs minus, gør det i sudoku.

Hvis der ikke i morgen er kommet konkrete eksempler på sudoku lignende søgnings udelukkelser
(det er nok sværere end jeg først troede) har du vundet de Gyldne Matador points...

Godnat Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-07 08:09

Kandu.dk skriver:

Citat
Kære bruger på Kandu.dk.

Hvis man ønsker et seriøst svar, så er et seriøst spørgsmål et godt udgangspunkt.

..hvor svært kan det være?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-07 08:16

..mere esoteriske tip om søgning:

Søgning på internettet i almindelighed: http://www.xn--sgning-bya.dk/

..og i særdeleshed: http://www.joyzone.dk/sw159.asp

Underholdende søgning kan foretages her: http://www.msdewey.com/ ..og så er hun ret lækker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-07 11:12

>>jeg forstår ikke engang spørgsmålet
>hvor svært kan det være?

Inden jeg lukker dette spørgsmål, lad mig lige via et par eksempler forklare hvad jeg egentligt mente med det: Indrømmet ikke kandu’s mest gennemsigtige spørgsmål, men også stillet under Smalltalk, hvor vi jo er vant til lidt af hvert…

Hvis man eksempelvis kender sin oldemors fulde navn, hvor hun er født og hvornår hun er døbt i hvilken kirke, er informationen næsten lige så unik som i nye tid vore person numre.
I sudoku svarende til: 1 2 3 5 6 7 8 9; 4 Bingo. Fuld information.

I praksis kender spørgeren ikke alle detaljer; ellers var der jo ikke grund til at spørge.
Og som rigtigt anført af ziggy, så var der ikke behov for kandu…

Mit spørgsmål skulle måske hellere havde heddet noget med fyldestgørende spørge information….

>de Gyldne Matador points…Apropos Matador:
Hvad har Jens ”Vejmand” og Gunnar ”Nu” Hansen til fælles med doktor Hansen og Mads Andersen Skjern, med datter frk. Skjern ikke frk. Andersen?

Fra gammel tid har vi haft behov for mere unikke navne end Harald og Gorm…
Først kom tilføjelserne –sen og –datter, med vort begrænsede navne register suppleret med forskellige kalde eller øgenavne: Jesper Langben, Marie Stakkehals og Fede…

Også sammenstillinger øger entydigheden: Hans og Grete, Store og Lille Claus etc.

Og nu nærmer jeg mig det der trikkede mig til at stille spørgsmålet:

Hvis du tror din oldefar hed Kristian Vinter og han i virkelig hed Christian Winther, finder du ikke mange og slet ikke de rigtige når du søger…
Endnu værre hvis du søger i mormonernes Engelsksprogede database efter din tipoldemor
Ane Sorensdatter og hun hed Anne Marie Sørensen…

Ikke alle nedstammer fra Valdemar Sejr men mange gør, langt flere end i virkeligheden.
Og mange går lykkeligt i graven efter de sidste 10 20 år af deres liv at have opsporet
en hel forkert slægt…

I sudoku bør man ikke skrive store tal i felter før de er entydige,
(nogle skriver 2-3 små tal med alternativerne).

Tilsvarende i det virkelige liv, man må have all muligheder med; ikke for tidligt fravælge alternativerne; og når du spørger husk at få selv for dig tilsyneladende ligegyldige detailler med,

Det var kun det jeg mente, Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-07 14:58

Jeg tror svendgiversen, at du med fordel kunne sætte dig en smule ind i søgealgoritmer ...og deres implementation:

1.) http://da.wikipedia.org/wiki/Algoritme

2.) http://www.google.com/intl/da/why_use.html

3.) http://www.rub.ruc.dk/~bas/virt/arap_vir.html

4.) http://en.wikipedia.org/wiki/Search_algorithm

5.) http://www-igm.univ-mlv.fr/~lecroq/string/

..dette vil nok give dig en del af svaret på dit spørgsmål

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-07 15:01

Ps. .........især punkt 5.) vil 'måske' interesserer dig?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-07 17:25

Ja molekyle, jeg er vildt imponeret over hvad Google og andre søgemaskiner
kan finde på meget kort tid.

Her er det dog mere de input vi giver til søgningerne det drejer sig om:
For at finde et begrænset (overskueligt) antal relevante svar
uden at afskære (udelukke) nogen også mulige alternativer...

En rigtig sudoku har én og kun én løsning...

Vi har ganske vist 4 bedste forældre, men kun én mormor,
hvilke informationer må vi have for entydigt at finde hende?
Og hendes forældre og deres forældre...

Andre eksempler fra andre brancher...
Det var sådanne (succes historier og det modsatte) jeg efterlyste i går aftes.

Er det lidt klarere nu, Svend

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-02-07 19:46

Ønsketænkning svendgiversen !

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-02-07 22:00

Tak for svaret ziggy99.

Smalltalk var vist ikke det rigtige forum for sådanne overvejelser,
godt at du forstod mig, Svend

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 28-02-07 23:27

Hej Svend
Jeg må sige at dit indlæg her har sat nogle spændende tankemønstre i gang som sætter tingene i perspektiv.

Thanx