/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Jernplade til transformatorer
Fra : MonieJacobsen
Vist : 1786 gange
100 point
Dato : 23-02-07 09:40

Hvad hedder det blødjernsplade der bliver brugt til kerner i transformatorer etc. ???
Er det almindelig dekaperet plade (blank oliebehandlet plade, fri for glødeskaller m.v.) også kaldet "karosseri plade".
Hvor forhandles sådan plade 0.5mm tyk ??
Gerne henvist til en Web-link.

Jeg ved ikke om det er det rigtig forum at sille et sådan såørgsmål.
Men kan du anbefale et bedere sted at stille spørgsmålet..

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-07 09:55

Prøv Dan Trafo i Horsens.
Det er ikke kun en jernplade, der ligger en tynd isolering mellem
pladerne for at skabe bedre magnetisme.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-07 09:58
Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-07 10:16

Til Teil

Ja Teil... Det er et udløst problem.
Og det er meget irrestrende, ikke mindst når man står og mangler oplysningerne.
Jeg mente med dette spørgsmål, at jeg nu kunne komme med flere oplysninger,
der kunne lede svar på spørgsmålet.

Mvh
Monie

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-02-07 10:44

Og derfor mener jeg at Dan Trafo kan hjælpe dig.
De kan måske stanse plader ud til dig, eller oplyse
om leverandør af pladerne.

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-07 11:05

Ja,om leverandør af pladerne, det er lige her problemmet er, de er ikke villige for, at oplyse
om plade-typen eller leverandør.

Mvh
Monie

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 50 point
Dato : 23-02-07 12:25

Det er siliciumlegeret transformer- og motorblik. Prøv google med transformer core metal, silicon alloyed iron og tilsvarende søgninger. 0,5 mm er for tykt til de fleste formål. Det vil blive varmet for meget af hvirvelstrømstab. dyre transformere og motorer med højvirkningsgrad er bladet sammen af tyndere metal end som så. En helt anden sag er, at leverandører af den slags plade spørger hvor mange tons du vil have leveret - hvor ofte! De gider ikke sende et fragtskib afsted, hvis du står og mangler 1½ kg.
Hvis du fortalte, hvad det skulle bruges til og i hvilke faconer, var der måske en chance for at få nogen tips!
mvh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 23-02-07 17:02

Tak for svaret pbp_et.