/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
WuptiVupti
Fra : svendgiversen
Vist : 1984 gange
50 point
Dato : 13-11-06 12:15

Nogen har sikkert set den nye net udbyder: wupti.com?
Ikke for at gøre reklame, introduktions pris niveauet skuffer mig meget...
Men hvad er en vupti ellers?

Jeg husker svagt noget med en læder strop på en stang til at fastholde/dreje rør, men ikke sikker.
Hvis en vupti er noget andet, hvad hedder så læder dreje fidusen??

Som vi plejer at sige i det globale firma, hvor jeg (endnu) arbejder 4 dage om ugen:
"a fool with a tool is still a fool"

Hjælp www.wupti.com med at finde frem til biligere tools... Svend

Fra : dova

Dato : 13-11-06 12:32

En vupti er bestemt ikke noget som helst, hvis noget kaldes for en vupti, er det et slangudtryk i stil med dims, dingenot o.lign.

Vupti er et udråbsord, kommer af det tyske wuppdich, er beslægtet med "at vippe".

Bruges lidt i samme betydning som "i et snuptag"

mvh dova

Fra : dova

Dato : 13-11-06 12:34

Forresten, hvad læderstroppen du omtaler kaldes ved jeg ikke, men samme system bruges med et værktøj til at afmontere oliefiltre på biler, blot en gummistrop i stedet.

mvh dova

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 12:45

Så bruger ikke kun VVS folk, men også Auto mekanikere, "vupti tools"...

Hjælp mig I håndværkere...
de fleste på arbejde, men der er vel nogen pensionerede, der kan huske?

Svend, helt sikker på at der findes et snuptags værktøj kaldet en vupti.

Fra : zibas

Dato : 13-11-06 12:47

Nok den mest opblæste hjemmeside til dato, troede virkelig at der kom nogle gode tilbud, men nej..

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 13:01

Så er vi enige angående wupti med w

angående en vupti...så jeg var ved at forveksle den med et værktøj med links gevind,
til at løsne fastsiddende skruer( bolte)...

Navnet vil jeg ikke gengive her, Svend

Fra : dova

Dato : 13-11-06 13:44

Citat
Navnet vil jeg ikke gengive her

Behøv´s heller ikke...jeg ved godt hvad du tænker på for et værktøj

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 13:50

Det værktøj hedder en Orne......... jeg kan ikke lige huske det rigtige ord.
Og en præste......... er noget som guld og sølvsmede og beslagsmede bruger til at rette ringe med.

Vupti og det er lavet så nemt som ingenting.

Der findes ikke Vupti-tools / Wupti-tools i min metalverden.

Eyvind.

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 13:58

..og vupti så faldt den på plads
..og 1,2,3 så faldt den på plads
Den faldt på plads i en håndvending, osv.

Det er rigtigt som dova skrev det er et udtryk og når du sammenkæder det med værktøj er det et udtryk for noget der gør det meget let.

Han brugte en slagaftrækker og vupti kom det af.

I øvrigt er en ornepik ikke noget vupti værktøj - der skal bores først osv, osv og så udvider det godset så det måske slet ikke lykkedes.

Fra : aasenissum

Dato : 13-11-06 14:20

det eneste udtryk, jeg kender er - vuptigine - men så er vi nok omme i en anden boldgade

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 15:09

Håber de rigtige håndværkere snart kommer hjem fra arbejde...

Det ar finde en "vupti" er tilsyneladende ikke nogen vupti løsning, Svend

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 15:15

Du forveksler vel ikke ordet med svupper?
Det er jo en ting (VVS)

Fra : vil.du

Dato : 13-11-06 15:26

Jeg kiggede lige indenfor hér og VUPTI blev jeg 50 points rigere

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 16:04

Nej, det har ikke noget med svupper at gøre...
og Ja, du får 50 points, men først når du fortæller hvad, værktøjet, en "vupti" er...

Og hvorfor er der ingen der fortæller hvad det værktøj, med læderstrop på stang,
man bruger, eksempelvis til at afmontere oliefiltre på biler, hedder??

Min nabo kender udtrykket "en vupti" men kan ikke lige huske, hvilket værktøj...
En anden nabo, tidligere mekaniker, kommer snart hjem fra arbejde...Svend

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 13-11-06 16:15

Citat
Og hvorfor er der ingen der fortæller hvad det værktøj, med læderstrop på stang,
man bruger, eksempelvis til at afmontere oliefiltre på biler, hedder??

Fordi det hedder en oliefiltertang af strop typen!
mvh
ældgammel automek.

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 16:16

..eller stroprørtang hvis du ikke lige bruger den til oliefiltre.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 16:28

Hvor heldigt, min mekaniker nabo gik lige tur med hunden, og jeg nåede at spørge ham.
Her er svaret:
Selvfølgelig kender jeg en vupti, det er et værktøj med en strop på en stang, som
man bruger til at skifte olie filtre med.

Staves det v u p t i ?
Det ved jeg ikke, jeg har aldrig set det stavet.

Så alle rigtige mekaniker håndværkere kender en vupti...
Indrømmet, måske er det kun et slang/øge/kæle/kalde navn;
men hvad er mon så den officielle betegnelse?

Hvad bestiller et mekaniker værksted, når de skal have købt nye vupti' er?
Jeg kan jo ikke give de 50 points til mig selv,
og min nabo, der iøvrigt også hedder Svend, er ikke medlem af kandu.

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 16:33

Det må være en skidt mekaniker for det hedder den ikke. Et hjemmebrygget udtryk.
Jeg har arbejdet som automekaniker i 3 forskellige landsdele og har aldrig nogensinde hørt ordet wupti som andet end et udtryk for noget der sker i en fart.

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 16:50

http://www.kgi.dk/product-1809-929.php (oliefilterværktøj)

Men det er ikke den, for den "rigtige" har jeg brugt i over 25 år men kan ikke huske hvad den hedder .................husk lige at tage "stroptangen" med.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 16:52

du har ret Bjarne, med hensyn til den officielle betegnelse, se her:
http://www.aearctic.gl/group.asp?group=626&page=1&sort=price

Jeg er fra Himmerland, men der kandte jeg ikke udtrykket; jeg er bondesøn. ikke mekaniker.
Jeg må have lært det på værksteds praksis på DTH, nu DTU,
(for maskin-civilingeniør studerende, uden praktisk erhvervsuddannelse)
hvor hovedparten af vore lærere var erfarne metal håndværks mestre fra Hovedstaden...

Min første nabo, der kendte udtrykket er Fynbo, men har arbejdet mange år her på Als.
Min mekaniker nabo Svend Phillipsen er rigtig Sønderjyde...
Så udtrykket kendes i hvert fald både i Sønderjylland og i Hovedstadsområdet.
Svend

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 16:54

......................................Her er den rigtige....................................

http://www.oleknudsen.dk/product.asp?product=3287&page=1

Vi brugte den til at skille og samle plastfittings med omløbere.

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 16:58

Sønderjylland og Fyn har jeg ikke arbejdet, men jeg haar i både Midt, NordJylland og København.

Jeg vil kalde det et amatørudtrykl på linie nmed dingenot.
og det betyder stadig noget der går snabbt som de siger på den anden side af sundet.

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 17:08

Men en debidut er den beskyttelse som sidder på gevindet på et nyt rør.
Det står der faktisk på plastdimsen.

Vupti er et begreb...............og ikke noget værktøj. Set med kjøwenhawnerøjne.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 17:12

Ja Bjarne og e.c i har begge ret;
pæne eksempler på "vupti" ' er I har fundet...

Da Bjarne kom først med de officielle betegnelser, har han svaret/vundet,
men jeg lader spørgsmålet stå lidt endnu, så også andre egne af landet kan se hvad en "vupti" er.

Men denne hurtige strop-tang har jo næppe givet navn til vor nye netudbyder;
bare man kunne stramme priserne her lidt vupti med en "vupti, Svend

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 17:15

Pyt nu med det vinderi/point halløj.
Jeg er nysgerrig efter om der skulle komme andre sjove bud på hvad man kalder tingene. Det er da sjovt.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 17:34

Ja Bjarne, det var også derfor jeg kom med spørgsmålet, "hvad er en vupti ellers?"
Det var naturligvis www.wupti.com der trikkede et eller andet gemt langt inde i min hukommelse.

Jeg kommer nu til at tænke på, at jeg også under mit studie var på praktik på Danfoss;
og begge mine naboer arbejder/har arbejdet der...
Så måske er det alligevel et Sønderjysk, Alsisk eller sogar Danfoss' slang udtryk??

Jeg vil prøve at spørge min bror, der har gennemgået samme værksteds praktik uddannelse,
men som ikke er så belastet af denne egn og dens industri, om han kender en vupti?

Er der iøvrigt ikke noget der hedder noget i retning af: Sproglige forskelle i danske talemåder...
Måske dækker de kun gamle dialekter, ikke nyere værksteds slang??
Hilsen Svend

Fra : brokke44

Dato : 13-11-06 18:43

Wupti eller ej - så er det jo lidt skræmmende, at overskuddet fra jeres elektricitetsregning er gået til den millionsatsning som ENERGY (DONG) her har kastet sig ud i.
Lidt af en prut i en cigaræske. Er vidende om at den AEG vaskemaskine, som de har på tilbud først kan leveres midt i december.

Og e.c. - så hedder det altså en DBI-dut, at du ved det.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 19:51

Af kvinder, børn og fulde folk... jeg tør ikke fortsætte...

Men min kære, kloge hustru, der har arbejdet næsten 20 år af sit liv syd for grænsen,
gør mig opmærksom på. at når wupti i www.wupti.com er med dobbelt w, er det måske tysk.

Nogle vil vide at V udtales som F på tysk, og www.fubti.com
(mon det findes, prøv at klikke, også på www.fupti.com)
villle nok ikke være den bedste indgrebsvinkel til det lukreative danske marked...

Hvis wupti er tysk, hvorfor prøver de så ikke, lige som eksempelvis Aldi,
at komme med tilbud under de danske...

Er der nogen der kender de økonomiske interesser der står bag wupti?
Ikke for at mistænkeliggøre det måske germanske wupti, vi handler ofte syd for grænsen,
men for at få en vupti økonomisk fordel, Svend

Fra : Seipe

Dato : 13-11-06 19:59

Jeg har arbejdet sammen med kolleger der godt vidste hvad en vandpumpetang er,
men ikke kendte til hverken en papegøjetang eller en polygribtang.
Så mon ikke en vupti er lokalt slang, jeg har aldrig efter 40 år i maskinbranchen
hørt udtrykket før.
Seipe

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 20:01

Det med ejerforholde thar brokke 44 jo fortalt
Citat
Ejerforhold
NRGi ejer 51% af Wupti.com A/S. 49% ejer Torben Mouritsen og Claus Kristensen.
Torben Mouritsen og Claus Kristensen udgør direktionen i Wupti.com A/S.

Med NRGi som medejer er du sikker på, at du handler med en kapitalstærk virksomhed, der sætter kundernes interesser og sikkerhed højt. Du er garanteret, at vi behandler din henvendelse og eventuelle reklamation seriøst og venligt.

NRGi vil påvirke udvalget af energibesparende produkter på Wupti.com. På kort sigt kan Wupti.com tilbyde dig energiberegnere og spareråd, så vi kan hjælpe dig til at træffe et energirigtigt valg.

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 20:03

OK brokke44 - ............................og det vidste jeg egentlig godt. DBI-dut.

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 20:15

Jep,men! En dippidut til at dippedatte en dippedims med - er rar at ha'!

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 20:26

Jeg forstod ikke helt brokke' s indlæg,
altså er dong hovedaktionær og de to andre laver hovedparten af arbejdet, det er jo set før.

Og wupti er så dansk som det nu kan blive, hvorfor så mon w og ikke vupti? (fubti?)

Min gamle bror er nu 65 år...
og med sin svigtende hukommelse, kan han ikke huske at havde lært/hørt om en vupti på DTH.

Så jeg har nok først hørt om den hernede på øen Als, nok på Danmarks største industri virksomhed?

I de nærmeste dage vil jeg prøve at indkredse "vupti" kendskabet,
som en del af vort mer eller mindre lokale, kulturelle, verbale overskud, Svend

Fra : BjarneD

Dato : 13-11-06 20:32

Mon ikke du har hørt det som et ledelse "værktøj".
Mads: Bette Svend hvis du ikke holder op med at fundere så meget og i stedet ser at få lavet noget så er du VUPTI ude af Danfoss??

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 20:35

Jammen så ved jeg hvor du har hørt det vupti.
"Sæt noget strøm til til den kompressor" - og vupti så har den lille "bimetalafbryder" slået fra.
Det er der du har hørt det så tit, at du tror det er en del af det Danske sprog.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 20:48

Jeg må lige afsløre at jeg ikke (længere) er ansat på Danfoss, men i Sauer-Danfoss...
Nogen vil kende baggrunden/forskellen, Svend

Fra : e.c

Dato : 13-11-06 20:57

Svendgiversen - nu ødelægger du vores vitser.

Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 21:16

Ja fortsæt bare med at lave sjov...
men jeg nåede ikke at kende Mads, og jeg har aldrig arbejdet med vore kompressorer.
Så lad os hellere koncentrere os om wupti vupti sagen...

Vi tror jo wupti er afledt af meget hurtig (straks) levering eller hvad?
Måske er det også en forkortelse ligesom SAS, DFDS etc.

W i stedet for V kunne være en forberedt Global ekspansion,
World... hvad mon så de næste bogstaver står for...
Svend

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-11-06 21:50