/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
Corona = Opdragelse ?.
Fra : Mosebaek
Vist : 297 gange
200 point
Dato : 14-03-20 12:13

Mennesket er en underlig væsen, der ikke udskiller sig synderligt, fra resten af dyreriget. Og dog: De fleste dyr slåsser kun for føden, når de er sultne.

Her gør vi det tit, når vi er "sultne for sjov". (Mobydeligt udtryk fra KIMS).
Chokerende at se, hvordan såkaldte normale borgere udstiller deres laveste instinkter, (lav intelligens ?), i f. eks. supermarkeder. (set på tv).

Man bliver sku flov på nationens vegne. Her får man virkelig set egoismens beskidte sande ansigt: Kunder der kun vil forlade butikker ved lukketid, med politiets hjælp. Kunder der bare forlader fyldte indkøbsvogne og kurve, fyldt med mad, når køen er for lang. Kunder der går fuldstændig grassat, og slæber hjem med varer, der måske er fordærvet inden de får det fortæret. Sikken madspild. Man græmmes.

Skal jeg provokere lidt, vil jeg påstå, at vi har godt af at få et dyk, i vores enorme velstand og forkælelse. Dansken har ikke længere megen mandsmod, overlevelsesdrift, eller kampvilje. Det eneste vi har nok af, er egoisme:"mig først, mig her, mig der". Jeg tror vi skal gennem sådan en katastrofe, før tingene ændrer sig til det bedre.

Hold da kæft, hvor jeg savner "ånden" fra efter krigen, og op i første del af 50`erne. (Årg. 1942). Dengang kom folk hinanden ved. Deltes om de små midler. Kæmpede sig igennem, spyttede i næverne. Vores velfærd har ødelagt lige så meget, som det har gavnet.

Forresten: Hvad med rationeringsmærker. Nå, det ville sikkert vare flere år, at få det gennemført, i vores bureaukratiske samfund.

....puha hvor det lettede.....hvad hjertet er fuldt af.

M.

Fra : molokyle

Dato : 14-03-20 13:11

Mosebaek ->

Jeg giver dig ret: Vi har 'glemt' at passe på hinanden (solidaritet).

Værre er det at min 84 årige demente mor her til morgen fortæller mig, at hjemmehjælpen da ikke har ansigtsmasker/åndedrætværn på. Dee ankommer og tager en 'plastikdragt' på, som de har i tasken. Tager den af igen og lægger den tilbage i tasken. Øjensynligt til brug ved næste besøg?

Hansker har de heller ikke med , men bruger af min mors arsenal.

Hvem tjekker sådanne forhold, når 1/3 af arbejdsstyrken er sendt hjem?

Man kan jo ikke engang nå sundhedspersonalet, når de er fritaget for tjeneste?

OMSORGSSVIGT !!!

</MOLOKYLE>

Fra : molokyle

Dato : 14-03-20 13:21

Ps. ..og jeg bliver frarådet som pårørende og eneste kontaktperson at have kontakt med min svagelige og udsatte mor med hjerteproblemer, podagra, dårligt blodomløb, balance problemer (..og deraf følgende: Faldalarm), Alzheimer, lavt blodtryk, mm.

Hun skal da vel have leveret varer til dagligt forbrug og livets ophold? Tandlæge osv.

Men DET vil hun ikke have hjælp til ..ud over medicin ordning via hjemmesygepleske. Heller ikke økonomisk (.. hun klarer sig sikkert også med mere end 1.5 mil. i indestående og fast ejendom ).

Jeg kæmper en brav kamp for at holde min mor ovenvande, men jeg har det sgu heller ikke for nemt ...heller! ..og jeg bli'r snart 60 år

</MOLOKYLE>

Fra : gwh

Dato : 14-03-20 13:33

Hej Mosebaek
Du har helt ret, alt det der mad hamstring er helt skørt, og især at man stiller sig i mega lange køer, når det nu er vigtigt at holde afstand og så er der nogle der bruger tid på at fylde mega inkøbsvogne til randen for derefter at efterlade vognen når man alligevel ikke gider stå i køen for at betale ?? HVAD skulle hamstringen så til for når man alligevel kunne undvære alle varene ?? Tænk at alle de indsamlede vare bare smides ud, de kan ikke sættes tilbage på hylderne. Ja man undres over menneskers tankegang, især, når det ikke er en fødevareskrise det her handler om. MEN der er da, så mange der slet ikke behøver at købe toiletpapir det næste år

Fra : abbaba

Dato : 14-03-20 14:32

Nu er det vel bare fordi der er kæmpe fokus på den slags menneskelige handlinger, at man henter den slags frem og diskuterer.
Den slags foregår dagligt på de Danske motorveje, ingen afstand og masser af ? mågen og skubben = det koster også liv og samfundet penge.

Fra : Mosebaek

Dato : 14-03-20 17:08

Undskyld, her har jeg nok forsnakket mig lidt:
Citat
eller kampvilje.

Der blev faktisk vist "god kampånd" i supermarkederne.
Vi har lige været været i vores lokale Brugs. Der bugner det af varer. Og meget få kunder, sådan en lørdag eftermiddag......overhovedet ingen problemer, eller tendens til panik.

Nu er os thyboer jo også en stille og rolig folkefærd. Ikke sådan at slå ud. Det go`er nok i vor tid, og fjorten daw mer.

M.

Fra : Reset

Dato : 14-03-20 22:38

Det udskældte danske landbrug producerer vel 5-10 gange mere end danskerne kan aftage. Overskuddet går til eksport. Og penge i fælleskassen. Lur mig om vi ikke nok overlever denne krise.

Enig med dig Mosebaek. Vi, og især den yngre generation har godt af, at opleve andet end en evig fest, hvor alt bliver taget for givet.

Molo, skid højt og flot på anbefalingerne, og tag dig af din mor. Så er du sikker på det bliver gjort.

Fra : chaufrat

Dato : 16-03-20 11:15

Helt enig Mosebaek

Fra : mystik

Dato : 21-03-20 15:00

Tjah, det ku da godt være vi danskere ku "trænge til" en downperiode, hvis vi ellers overlever denne...

Når vi hamstrer og går helt i panik, er det fordi redaktørerne ved lige hvad der skal stå i overskrifterne for at fange folks opmærksomhed. Med overskriften, "Danmark lukker helt ned i 14 dage", vågner man...

Fra : ingelein

Dato : 23-03-20 20:40

Ak ja kære Mosebaek endnu en gang har vi “erfarne” god nytte af vores livsvisdom. Desværre er der nogle ubehøvlede, fladpandede ( kan der være hjerner bag flade pander? ) som mener sig klogere . Læs blot mit indlæg https://www.kandu.dk/spg180565.aspx
JEG FATTER DET IKKE.
Vi har den 7.3. Været til svigerdatterens 60 års fødselsdag og undlod at hilse, men var dog tætte på hinanden. Efterfølgende var vi alene i sommerhus i 8 dage og har nu selvisoleret os i 14 dage.
Vi med hus og have kan jo sagtens, men mine tanker går til alle på værelser og i små lejligheder. Det må ikke være sjovt!
Vores bekymring går mest på vores barnebarn og kæreste (sygeplejerske), som venter barn midt i maj. ..... Det der skulle være en lykkelig tid går nu med angst for at blive smittet med virus.
Ingelein

Du har følgende muligheder