Fiske ruse pli
Fra : svendgiversen
Vist : 991 gange
123 point
Dato : 22-09-13 13:41

Vi var skagen i tre dage og jeg tog mine ruser op, så de stakkels fisk ikke skulle sidde for længe,
men nu er jeg blevet belært om, at fisk sagtens kan sidde fanget hele uger i ruser eller hyttefade,
er det normalt?

Uanset om det er krabber, ål/ålekvabber eller rigtige fisk, opfatter jeg det som dyrplageri??

Fra : Mosebaek

Dato : 22-09-13 14:45

Undskyld mit slette indlæg,svendgiversen. Men det er noget rigtig surt vejr,her i Thy. Regn og blæst. Så jeg pjatter lidt,for ikke at blive deprimeret.

Jeg kender ikke en dyt til fisk. Bortset fra,at jeg ved de trives bedst i vand.

Kender du den,om ham Vragfiskeren,der havde været nede ved Titanic,og blev meget forundret over, at der efter 100 års forløb,stadigvæk var vand i Poolen.

Naaae,den var vandet.

M.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 123 point
Dato : 22-09-13 14:54

Fisk kan i hyttefade komme op til overfladen, da de jo flyder på vandet.

Min kone siger rygte garn og ruser hver dag. Hendes far var fisker.

Fra : marken84

Dato : 22-09-13 16:38

Citat
Uanset om det er krabber, ål/ålekvabber eller rigtige fisk, opfatter jeg det som dyrplageri??

Lyder absolut rimeligt -

Dog ål og ålekvabber er vel også rigtige fisk eller hvilken kategori kommer de i?

Måske kategorien sexlegetøj?

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1951242.ece

Fra : pbp_et

Dato : 22-09-13 17:48

Hej Svend. Jeg synes, det er rimeligt, du ikke spærrer fisk inde i flere dage. Hatten af for det!
vh
pbp

Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-13 18:14

Føreløbig tak for de positive tilkendegivelser, men

kan fisk i ruser få næring udefra, det er der nogen der påstår?

og er der andre end os, der oplever at sommerhus ejere sætter ruser,
som de først tømmer næste weekend??

da vi var væk har en sådan weekend fisker sat ruser mindre end 5 meter fra vor private bro,
er der ikke en skreven eller uskreven grænse herfor???

Iøvrigt kan vi varmt anbefale Jensens Fiske og Skaldyrs restaurent ved havnen i Sæby,
her spiser man helt fantastisk, og ejeren har jo lige vundet en anklage fra Jensens Bøfhus,
da han hedder Jensen og har drevet fiske restaurenten i over tyve år må han selvfølgelig fortsætte.

Fra : pbp_et

Dato : 22-09-13 19:04

Det er stærkt begrænset, hvad fisk fanget i en ruse kan finde at æde bortset fra hinanden. Der kan muligvis forvilde sig en reje eller tangloppe ind mellem netmaskerne, men ellers---.
Laks og ørreder, som opdrættes i netbure i havet, bliver fodret temmelig massivt; ellers dør de af sult. En anden sag er, at fisk i en ruse sagtens kan overleve en lille uge, men de får jo netskader og får skrabet slimen af, så de undermålere og fredede arter, man ifølge loven og sund fornuft skal lukke ud, har væsentlig dårligere chancer for at overleve.
vh
pbp

Fra : svendgiversen

Dato : 22-09-13 20:29

Godt nok, men hvad siger de rigtige erfarne fiskere, er det Ok at sætte ruser ud i 6 - 7 dage
før man tømmer dem?

Jeg har nu lært, at net skal være over 100 meter ude, mens ruser kan sættes næsten på land.
Men der må da være regler også for?

Fra : marken84

Dato : 22-09-13 20:59

Citat
mens ruser kan sættes næsten på land

Det er sikkert begrænset mange fisk der går i dem, så de kan godt stå i 2 uger...

Fra : pbp_et

Dato : 22-09-13 22:33

Det vil de fangede fisk ikke have godt af. Stressede slagtedyr smager dårligt, og jeg tror stressede fisk efter en uge i en ruse også smager dårligt - bortset fra jeg ligesom dig synes det er uetisk.
pbp
Stangfangede fisk er bedst hvis de tages ind så hurtigt som grejet kan holde.

Fra : mig-selv

Dato : 23-09-13 01:27

Citat
kan fisk i ruser få næring udefra, det er der nogen der påstår?

De får da i det mindste masser af vædske

Akvariefisk kan sagtens gå en uge uden foder hvis man tager på ferie, men kender intet til hav fisk

Fra : Eyvind

Dato : 23-09-13 10:26

svendgiversen - er det syndsforladelse du mangler, for ikke at behandle fisk ordentligt.

Fra : pbp_et

Dato : 23-09-13 10:41

>Eyvind: Svend mangler ikke syndsforladelse, for han gjorde det rigtige.
En helt anden sag er, at ål bør genudsættes; de er en truet art og så mange som muligt skal få lov at vokse op, svømme over atlanten og videreføre slægten.

Fra : Eyvind

Dato : 23-09-13 13:42

Nåe ja det gjorde han jo også.
Sorry Svendgiversen.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-13 17:08

Tak for svaret Eyvind.

Fra : svendgiversen

Dato : 23-09-13 17:21

Du var først med et fornuftigt svar Eyvind, men du må lære at stave:

•røgte vb. (se hele artiklen i DDO)
1.varetage og passe ansvarsfuldt og omhyggeligt
? landbr.; sørge for fodring og renholdelse af kreaturer el. andre større husdyr (i stald)
? fisk.; kontrollere og tømme opsatte fiskegarn, ruser e.l.

rygte er mere image...

Fra : marken84

Dato : 23-09-13 17:48

svendgiversen nu du er i gang med at røgte sproget - jeg fik aldrig at vide om hvilken kategori ål og ålekvabber kom i?

Citat
ål/ålekvabber eller rigtige fisk

Er de så forkerte fisk eller hvad?

Fra : Eyvind