Snurrevod fra bro
Fra : svendgiversen
Vist : 1052 gange
346 point
Dato : 20-04-13 15:54

Som gammel landkrabbe, dog født ved Hjarbæk fjord, er jeg havnet i et maritimt miljø...

Alle vore naboer sejler ud med deres fine både og sætter ruser ud,
men da vi er de eneste på vejen med egen badebro overvejer jeg en mere direkte løsning.

Uden for vor 6-7 meter lange bro har vi dobbelt så langt ude en pæl, beregnet til fortøjning af båd.
Og jeg har købt en lille jolle, der ifølge erfarne fiskere kæntrer første gang jeg hiver vor ruse ind.

Da jeg ikke kan svømme, har jeg købt en redningsvest der puster sig selv op,
når den/jeg kommer i vandet, men virker den?

Det jeg efterlyser er en løsning, hvor jeg fra broen kan trække en ruse ud til pælen,
via et spil / snekke system, måske skal jeg ofre en pæl mere, og hvad med bund sikring??

Hvem har forstand på en sådan løsning og hvor kan den købes???

Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-13 17:14

"Snurrevodsfiskeri anses for at være et skånsomt fiskeri, både for fiskene, havbunden og miljøet. Fiskene opholder sig kun kort tid i voddet og kan landes levende. Brændstofforbruget ved snurrevodsfiskeri er betydeligt mindre end ved andre former for fiskeri, som f.eks. trawling.!"

Fra : pbp_et

Dato : 20-04-13 17:33

Jep, men jeg tror du skal have en fritidsfiskerlicens og nogen gule mærker at sætte på. Fritagelsen (over 65 år) for fisketegn gælder da vist kun for fiskeri med stang og line.
Ellers kan du vel sætte en trisse ude på pælen og en tilsvarende på broen, så det ligner de tørresnore, der var populære i baggårde før i tiden.
vh
pbp

Fra : trimare46

Dato : 20-04-13 17:39

sæt en blok fast på pælen og træk en line igennem. den skal være så lang, at den kan nå frem og tilbage + en 3-4 meter. så kan du trække dine garn ud og ind efter behov. men om det virker som ønsket kan jeg have min tvivl om.
din redningsvest skal nok virke. men hvis du tvivler på den, skal du købe en god gammeldags vest. den virker hver gang.

Fra : svendgiversen

Dato : 20-04-13 17:44

>sætte en trisse ude på pælen og en tilsvarende på broen

det er lige sådan noget jeg overvejer, men det er jo ikke "pro" her på Fjordvej,
hvor jeg er tilflytter, der må da være professionelle "snurrevod" løsninger...

Og der skal vel være noget let "kork" der kan svømme foroven,
og noget tungt "bly" forneden, altså fiske udstyr jeg kan købe?

Og ja, jeg er nu fyldt 70 år, men skal nok ofre fiske certifikat, hvor og hvordan??

Fra : pbp_et

Dato : 20-04-13 20:07

Nu må du jo vælge om du fiske med snurrevod, hvor man lægger en bøje ud med den ene ende af voddet, sejler voddet ud, vender tilbage til punkt 1 og hiver begge arme hjem (gøres ikke med en 7 meters tørresnor) Så vidt huskes udviklet af Jens Wæver, som har fået egen statue i Esbjerg.
Eller
om du vil fiske med en ruse, som er et faststående redskab med ledearm(e).

Der er ret strenge begrænsninger på hvilke faste redskaber, der må placeres tæt på kystlinien på grund af de vandrefisk der er sat ud for bl. a. mine fisketegnspenge.
Med hensyn til licens etc., så prøv at google "fisketegn" og læs nærmere. Prøv også "faste fiskeredskaber".
vh
pbp

Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-13 10:12

Glem det med Snurrevod, det var noget jeg troede var med snekke haling, eller hvad det nu hedder.

Men seriøst, kan jeg ikke placere en ruse under min bro og forlænge en eller to side net ud til pæl(e)?

Min nabo har købt ruser/net hos Harald Nyborg, er det bedste alternativ??
Hvad skal jeg købe, også af, rulle ud / rulle ind, grej???

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 346 point
Dato : 21-04-13 10:43

Læs reglerne her: http://www.ulnits.dk/artikler/garnregler.htm

Nedgarn må i hvert fald ikke sættes mindre end 100 meter fra kysten (..din bro medregnes som kyst!)

</MOLOKYLE>

Fra : svendgiversen

Dato : 21-04-13 13:08

Vil det sige at mine overvejelser om en direkte bro forbindelse med line træk til ruse/net er ulovlig?
Kæntrer og drukner jeg 100 meter ude, er det så ikke samfundets skyld...

Jeg må tilsyneladende stadig fiske med stang/stænger fra broen, endda uden fiskekort i min alder,
er der nogen begrænsninger i antallet af fiske stænger??

Jeg overvejer nu en løsning med et roterende antal stænger mellem pæl og bro,
design for et fiske stangs conveir system efterlyses???

Problemet her er at jeg ikke ved hvordan jeg tager fiskene af krogen, de skal vel bedøves først????

Fra : pbp_et

Dato : 21-04-13 16:26

Du skal nok prøve at opsøge nogen, der fisker og spørge om du må komme med på en hyggetur, så du kan se hvordan det foregår. Og så en tur på biblioteket eller i antikvariatet (det kan gøres på internettet med gode resultater!) efter "Jeg er lystfisker" fra Politikens forlag. En gammel sag men lige noget for hyggefiskere.
Med hensyn til at tage fisk af krogen: Hvis det er en havkat, så slå den ihjel først og skær den op i kæbevinklen nærmest krogen. Det samme gælder gedder, men det er Flensborg Fjord nok ikke fersk nok til. Hvad resten angår, så hold fisken med den ene hånd og skub krogspidsen ud samme vej, som den er kommet ind. Undermålere sættes blidt ud igen, og de som er store nok og ikke fredet, kan du nakke før eller efter afkrogning. At nakke betyder at stikke tomlen ind i gabet på fisken og bøje dens hoved bagover til du hører eller mærker et knæk. Så er det en ex-fisk. Småmundede arter kan du "ordne" med en lille hård og tung sag, en såkaldt priest, som du gokker i nakken med - eller du kan skære nakken over på fisken.
I øvrigt aner jeg ikke, om der er andre fisk ud for Egernsund end tangspræl og hundestejler (dem har jeg selv set ved Rendbjerg), men der må vel være nogen skrubber og sommetider en strejfende havørred eller havgående regnbueørred.
vh
pbp

Fra : pbp_et

Dato : 21-04-13 16:29

Jo - tangnål så jeg forresten også; den ligner en krydsning mellem en hundestejle og en udrettet søhest.
Forresten må du som amatør kun fiske med håndredskaber!

Fra : molokyle

Dato : 22-04-13 07:49

Der er sikkert også ål og ålkvabber. Der er kommet nye fredningsregler, så dem får du lige her:

http://www.lystfiskeroplysningen.dk/fredning-mindstemaal/fredningstiderogmindstemaal.htm

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen