Nyt TV
Fra : kj
Vist : 592 gange
200 point
Dato : 03-01-13 15:04

Jeg vil til at købe nyt TV, men skal det være LED eller Plasma

Fra : Arladude

Dato : 03-01-13 15:21

Plasma bruger vist meget strøm i forhold til led

Fra : kj

Dato : 03-01-13 15:44

Ja, ca 1½ gang mere, men spørgsmålet går på billedkvaliteten

Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-13 15:50

Plasma er bedst i lidt mørke rum fordi den har en glas skærm der er slem til at reflektere sol, plasma har en bedre kontrast og farve gengivelse når altså du kan se skærmen uden refleks, du kan se TV i en meget mere skrå vinkel end du kan med en LCD fjernsyn.
LCD er som regel lidt billigere i strøm, særlig den variant af LCD skærmen som kaldes LED, LCD skærmen er bedst at se på hvis du sidder nogenlunde lige foran, dog er der sket en stor udvikling og LCD kan nu ses i en skrå vinkel uden at billedet er helt forkert.
Jeg har selv lige været gennem overvejelserne og valgte til sidst en LCD (LED) TV på 42" men det var et svært valg som endte med at jeg sagde til mig selv at jeg køber ikke TV til andre og jeg selv sidder lige ud for, så der behøver jeg ikke tage hensyn til vinkler i forhold til dem som skal se, LCD er dominerende på markedet og derfor er det nemmere at finde en på tilbud hvis prisen spiller en rolle

Fra : rotw

Dato : 03-01-13 16:52

Helt klart led

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 03-01-13 18:50

Ægte led skærme er ret kostbare, og bliver kun lavet i små dimensioner til mobiltelefoner mv.

Det som tv reklamerne kalder led er i realiteten lcd , som har et dårligt ry. Forsskeller er blot at skærmen belyses med led i stedet for lysrør. Her er led måske lidt mere holdbare-måske.

Plasma er en helt anden ovelegen teknologi. dyere at fremstille, men bedre farver , bedre kontrast og syverænt bedre til hurtigere bevægelser. På en led skærm er fodbolden en langstrakt udtværet klat.
Det kan så være at nogle skærme kan reflektere værre end andre. HJeg er ikke overbevist om at det basalt har med led kontra plasma at gøre.

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 04-01-13 11:39

Tak for svaret transor.
Det var disse spørgsmål jeg søgte efter, min kone og jeg sidder begge lidt skævt for, vi er begge meget hysterisk med skarphed og kontrast, og skærmopdateringen skal også være i orden.

Du har følgende muligheder