Elefant i hvidguld
Fra : svendgiversen
Vist : 1921 gange
114 point
Dato : 23-11-12 14:28

Et specielt julegave ønske som jeg har svært ved at købe...

Det er vistnok en hænger/vedhæng/smykke til en halskæde formet som en elefant?

Hvor kan man købe en sådan??

Fra : EA_HS

Dato : 23-11-12 14:44

Citat
Hvor kan man købe en sådan??

i Thailand,.. !

Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 23-11-12 14:56

De har ret mange elefanter på www.chanti.dk men om der er en af hvidguld tør jeg ikke love

Fra : EA_HS

Dato : 23-11-12 15:01

hvis du kender størrelsen, og evt andre specielle ønsker (gerne med billed) m/u kæde,
kan jeg købe, og sende den til dig,... er i Chiang Mai ... min. de næste 3 uger,
tager derefter til Hua Hin, og senere Chonburi / Pattaya.

postforsenselse fra Thailand til DK tager 5 - 6 dage (anbefalet) mener det koster 30 kr.

Fra : EA_HS

Dato : 23-11-12 15:26

jeg kan se der ligger en juveler shop lige overfor min lejlighed,

http://www.lonelyplanet.com/thailand/chiang-mai-province/chiang-mai/shopping/jewellery/sipsong-panna

jeg kan prøve at smutte derover og forhøre om priserne,
men hvis det er en RIGTIG Thai-shop, er det ikke i den billige ende,
(men dog langt billigere end inden for EU)

Thaier går kun med ægte guld,.. eller slet intet... altså ikke noget 'bling'

Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-12 15:50

Foreløbig tak for hjælpen, men stop EA_HS, jeg tør ikke købe i Thailand.
kender heller ikke Chanti, men for at præcisere:

Når jeg skriver hvidguld, er det jo ikke en billig hænger til et par hundrede kroner,
men det behøver heller ikke at være en Georg Jensen, nu vist også købt op af de skævøjede?

Så noget midt i mellen til ca 3000 kroner for en hænger formet som en hel elefant,
ikke diamanter monteret i en snabel eller lignende, og slet ikke de dyre danske lupin smykker.

Selvfølgelig kan jeg købe over nettet, men jeg vil hellere handle direkte i en sølvbutik i syd danmark

Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-12 17:34

Svend du må lige spørge konen præcist om hvad hun ønsker sig, for det kan godt være et vedhæng, men det kan lige så godt være en "lås", forstået på den måde at låsen er en elefant.

Elefantlåsen er et smykke - og skal ikke sidde i nakken

Jeg har købt en i sølv, i min lokale smykkeforretning, men den fandes også i hvid/rødguld

Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-12 18:46

Jeg er helt sikker på det ikke er en lås i nakken, og julegaver er jo hemmelige, Nordsted.

Sjovt nok har jeg engang købt et smykke til min første kone,
det var også som lås, men det sad foran som hovedsmykke.

Den har min niece fået, og det ønsker jeg ikke at gentage.
Men angående ædelt metal, er det ikke rigtigt at guld er kønnere (dyrere) jo blegere det bliver?

Hende, der måske får julegaven, har flere smykker i rødguld,
men jeg prøver nu på at forbedre og udvide hendes smag og sortiment...

Fra : ans

Dato : 23-11-12 19:21

svenggiversen

Citat
Det er vistnok en hænger/vedhæng/smykke til en halskæde formet som en elefant?

Har den pågældende så en halskæde i hvidguld?

Citat
Men angående ædelt metal, er det ikke rigtigt at guld er kønnere (dyrere) jo blegere det bliver?

Smag og behag er forskelligt.

Citat
Hende, der måske får julegaven, har flere smykker i rødguld,
men jeg prøver nu på at forbedre og udvide hendes smag og sortiment...

Forbedre til din smag? Hmm ikke godt. Hun skal da være sin egen og ikke en model af, hvad du ønsker.

Lad "hende" dog have sin egen smag. Det har "hun" det bedst med.

Men hvis du absolut vil købe en elefant i hvidguld, så kontakt da en guld/sølvsmed i nærheden af, hvor du bor. Hvis de ikke har den hjemme, så kan den skaffes.

Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-12 21:23

Ja mor

Fra : Nordsted1

Dato : 23-11-12 21:55

Citat
Elefantlåsen er et smykke - og skal ikke sidde i nakken

Citat
Sjovt nok har jeg engang købt et smykke til min første kone,
det var også som lås, men det sad foran som hovedsmykke.

Ja netop!!!

Jeg kan godt li' de smykkelåse. Mit (en kugle med en guldtråd i midten) kan jeg ikke selv udskifte, men elefanten (en gave til min mor) kan jeg godt, dvs. låsen/smykket kan udskiftes alt efter humør og pengepung.

Hvorfor du ikke ønsker at købe sådan en lås igen, kan jeg ikke forstå der findes mange rigtig flotte, og de er meget populære.

Fra : smuller54

Dato : 23-11-12 21:59

Ham her elsker elefanter:
http://www.madsheindorf.dk/symbol-dyr-627.html

Men Tranekær er da også Syddanmark :)

Fra : smuller54

Dato : 23-11-12 22:01
Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-12 12:39

Jeg har naturligvis kontaktet en lokal smykkeforhandler, og hun vil finde elefant hængere...

Men hvis man kun har én leverandør kan man jo blive snydt, derfor mit spørgsmål her på kandu.
Og der er jo kommet flere gode alternativer frem...

Når jeg ikke tror på en front monteret kombi smykke eg kædelås,
mit første køb var med et mere kugleformet smykke med indbyggede låse mekanismer,
jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at en hel flad elefant også kan være halskæde lås?

Og så fylder min kone år 21 december, så der er behov for to gaver, kæden og elefanten??
Senere, hvis hun først får halskæden, kan jeg jo købe flere hængere fremover...

Og når nogen belærer mig som min mor gjorde, selv kan jeg bedre lide hvidguld end rødguld.
Jeg vil naturligvis søge at opfylde gave ønsker, men også give noget som jeg selv kan lide???

Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-12 12:42

Citat
jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at en hel flad elefant også kan være halskæde lås?

Den jeg købte var en buttet fætter

Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-12 12:51
Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 13:23

Denne er også både lås og vedhæng. dog i rødguld, men for at vise muligheden..

Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 13:24
Fra : Nordsted1

Dato : 24-11-12 13:28

Citat
Jeg vil naturligvis søge at opfylde gave ønsker, men også give noget som jeg selv kan lide???

Der går du galt i byen.

Hvis min mand af "egen fri vilje" ville forære mig et smykke, som han ville glæde mig med, så ville jeg blive glad uanset hvilke materiale smykket var af, ved tanken om, at han havde tænkt på mig... MEN hvis jeg havde ønsker mig et smykke og udtrykkeligt ønsket mig et af hvidguld, og så fik et i rødguld, fordi han synes bedst om det - så ville jeg ikke gå med det!!! - Jeg ville heller ikke bytte det, for at gøre mig selv glad velvidende at manden ikke synes om det, ergo ville det være spild af penge.

Lyt efter din kone, og find så en rigtig sød buttet elefant, om det så bliver et vedhæng eller lås, bare det er en elefant i rødguld, din kone bliver glad for du har lyttet og opfyldt hendes ønske, og hvis du kommer til at vælge det forkerte, så har du trods alt lagt dig i selen, og det vil hun sætte pris på.

Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-12 14:20

>Der går du galt i byen...

Gaveønsket er en flad elefant hænger, set i hel figur fra siden, og ikke nødvendigvis i rød guld.
Jeg nævnte blot at flere af hendes nuværende smykker er gyldne...

Sidste år fik hun platin øreringe, som hun blev rigtig glad for og går med dagligt,
det tror jeg også hun bliver for de nye gaver i samme ædle metal...

Så det matcher, og hvidguld er da meget pænere?
Vi/man bliver jo også ældre og blegere med årene og har måske behov for at ændre smykke stil??

Fra : pifo

Dato : 24-11-12 14:59
Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 22:38

Citat
Sidste år fik hun platin øreringe, som hun blev rigtig glad for og går med dagligt,
det tror jeg også hun bliver for de nye gaver i samme ædle metal...

Platin og hvidguld er ikke det samme.

Fra : svendgiversen

Dato : 24-11-12 23:47

Platin og guld er grundstoffer,

hvidguld er nok ikke rent platin, der er meget dyrere end guld, men en blanding af de to?

Jo lysere det er, jo mere platin, og dermed både dyrere og smukkere efter min mening?

Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 23:50
Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 23:52
Fra : Troldepige

Dato : 24-11-12 23:54

Kopieret fra ovenstående link:
"En rhodium-belægning slides af, så alle smykker skal have et nyt rhodium-lag i ny og næ, alt efter slitagen."

Så med smykker af hvidguld har man en tilbagevendende udgift.

Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-12 10:09

Så er det jo snyd, hvidguld er ikke en platin legering med guld.
Min respekt for og anerkendelse af dette ikke ædle metal er faldet drastisk...

Jeg ville købe kæden som fødselsdags gave og elefant hængeren som julegave,
men da hun har guldkæder, kan jeg måske lige så godt købe en elefant hænger i guld?

Som flere har foreslået...

Tak fordi I hjalp mig ud af min vildfarelse, jo rødere jo mere guld, og intet platin, det er nyt for mig??

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 114 point
Dato : 25-11-12 11:19

Citat
jo rødere jo mere guld

NEJ, dette er ikke korrekt.

Hvis et guldsmykke er 14 karat, så er det stemplet med "585", hvilket betyder, at metallet indeholder 585 promille guld, og så er det uanset om det er gult guld, rødt guld, hvidguld, rosa guld, blå guld eller lilla guld. (og jo, de sidste 2 farver findes faktisk)

Hvis et smykke er 8 karat er det stemplet med "333" hvilket betyder, at metallet indeholder 333 promille guld, og så er det uanset om det er gult guld, rødt guld, hvidguld, rosa guld, blå guld eller lilla guld.

Hvis et smykke er 14 karat, så er det stemplet med "750" hvilket betyder, at metallet indeholder 750 promille guld, og så er det uanset om det er gult guld, rødt guld, hvidguld, rosa guld, blå guld eller lilla guld.

Når 14 karat indeholder 585 promille rent guld, så er der jo 415 promille tilbage, som udgøres af andre metaller.
Disse andre metaller kan f.eks. være sølv, kobber eller messing.
Hvis man bruger overvejende messing bliver guldet gult, men hvis man bruger overvejende kobber, så bliver guldet rødt.

Så nej, man kan ikke vurdere indholdet af guld ud fra farven.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-11-12 11:24

Tak for svaret Troldepige.

flot, bortset fra at messing ikke er et rent metal men en legering.

Fra : Troldepige

Dato : 25-11-12 11:32

Citat
flot, bortset fra at messing ikke er et rent metal men en legering.

Det ved jeg godt.

Messing er en legering af kobber og zink.
Det kan man huske med denne lille sætning: "kobber med zink".

Tak for point.

Fra : Tak_for_hjælpen

Dato : 25-11-12 11:32

jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at en hel flad elefant også kan være halskæde lås? - det har jeg, den er så godt nok i sølv

Personligt er jeg holdt op med at købe hvidguld - synes ikke rigtig man kan se forskel på hvisguld og sølv.

http://www.smykkemester.dk/lund-elefant-vedhaeng.html - er det sådan en her du leder efter bare i hvidguld.

Sidder for tiden og leder efter et andet smykke på nettet til min store pige og så kunne jeg da lige holde øje, så du kan give mærket på elefanten til din lokale guldpusser.

Fra : Troldepige

Dato : 25-11-12 11:47

Personligt foretrækker jeg sølv, gerne tilsat lidt oxydering eller rødguld.

Du har følgende muligheder