/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
...rigtig, rigtig og meget, meget...
Fra : jøjø
Vist : 813 gange
100 point
Dato : 08-06-12 19:54

Hvad er der galt med ordene "rigtig" og "meget" til at forstærke et ord/udtryk?

Hvorfor siger alle "rigtig, rigtig" eller "meget, meget", eller endnu bedre "rigtig, rigtig, rigtig" og "meget, meget, meget"???

En af de storslemme med dette sprog, er Johanne Scmidt-Nielsen og i det hele taget mange politikere.

Det er ved at drive mig til vanvid med at høre på, er det en ny barnlig, oversmart måde at udtrykke sig på?

Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 20:11

Rigtig(t) godt spurgt, et meget fint spørgsmål...

Det er jo kun almindelige forstærkende udtryk, og da langt bedre end at bande,
ord som "faktisk" og "på den lange bane" er da meget værre.

Fra : xyfuz

Dato : 08-06-12 20:13

Det er nok for at understrege, at det *virkelig er meget, som det drejer sig om* ...

Eksempel :

Enhedslisten er sure

Enhedslisten er regeringens støtteparti.

Her er Johanne Schmidt-Nielsen politisk ordfører.

Hun kalder regeringens besparelser på overførselsindkomster for tyveri:

- Det er helt forrykt, at en socialdemokratisk ledet regering kan finde på at foreslå det, siger Johanne Schmidt-Nielsen til Politiken.

- 13.000 kroner er rigtig, rigtig mange penge, man stjæler fra de mennesker. Det er rent tyveri.

Fra : granner01

Dato : 08-06-12 20:15

Det er faktisk, faktisk rigtigt.

Og den måde sproges bruges på i dag, det står de unge for. Vi gjorde ligedan da vi var unge.

Så det kaldes sprogets udvikling.

Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 20:24

Jeg tror også det skyldes den angel saksiske påvirkning: very very good

Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 20:41

Dobbelt forstærkningerne findes jo også på andre hovedsprog:

http://www.facebook.com/pages/sehr-sehr-gut/219847744711655

Hvorfor så ikke på dansk?

Fra : jøjø

Dato : 08-06-12 20:42

... eller "fremadrettet" - alle skal lige have "fremadrettet" lagt ind i en sætning, selvom det oftest er fuldstændig overflødigt at bruge det ord?

Lytter folk overhovedet ikke til, hvad de selv siger længere? - eller vil de blot udtrykke sig ligeså fjollet som alle andre?

- og hvorfor siger alle "præcis" mig her og der og alle vegne!!!

Fra : granner01

Dato : 08-06-12 21:16

Jeg hører P5 hver dag og der er sproghjørnet. Det lytter jeg til med stor fornøjelse.

Fra : xyfuz

Dato : 08-06-12 21:27

jøjø, når bare du selv taler sproget "korrekt" og nobelt "rigsdansk", så kan du vel være lige glad i begge ender, eller hvad ?

de' li' som de der sir "ik" og "OK" efter "hvær" sætning. De' sq' heller ik' te' a' hold ud, vel ?

Fra : jøjø

Dato : 08-06-12 21:48

Citat
jøjø, når bare du selv taler sproget "korrekt" og nobelt "rigsdansk", så kan du vel være lige glad i begge ender, eller hvad ?

Jeg taler hverken korrekt eller nobelt, og stræber såmænd heller ikke efter det, men jeg lytter da til, hvad jeg selv siger, og prøver at ændre lidt på det - fremadrettet, hvis det lyder rigtig, rigtig tåbeligt.

- og nej, jeg kan jo - lige præcis - ikke være ligeglad i begge ender, når det nu engang irriterer mig, at selv "veluddannde" politikere taler meget, meget barnligt.
Det er vel det samme, som at tale ned til folk - lige præcis

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-12 21:54

Enig, men der jo ikke meget fremskridt i at sige bagudrettet,
man kan dog, når man har dummet sig, gå til selverkendelse og klogt sige: Set i bakspejlet...

Og præcis er vel bare en nyere floskel for netop.

Og hvorfor skriver jeg nu floskel, hvad er det og hvor stammer det fra,
meget meget lidt kendt og rigtig rigtig sjældent brugt i nutidens danske sprog?

Fra : jøjø

Dato : 08-06-12 22:24

Citat
Og præcis er vel bare en nyere floskel for netop.

Ja! - det har du ret i, det havde jeg ikke tænkt på.
Netop er nok ikke så smart længere.

Når man hører folk småsnakke, bliver der hele tiden sagt "præcis" og mindst lige så ofte "det må man sige".
Det undrer mig virkelig, at folk har lyst til at bruge de samme ord og udtryk konstant, og ikke har lyst til at variere sig lidt.

Måske er man bare blevet en halvgammel kværulant?

Fra : jøjø

Dato : 08-06-12 22:33

Citat
Så det kaldes sprogets udvikling.

Næh, granner01, det må da være afvikling, hvis alle benytter de samme få udtryk uafladeligt.

Udvikling er vel, når der kommer nye ord og vendinger til, ofte engelske, som så skubber gamle danske ord i baggrunden

Fra : malmin

Dato : 08-06-12 22:45

Da jeg gik i skole måtte vores klasse ikke bruge ordet - faktisk - for vores dansk lærer, han sagde at det bare var et overflødigt ord, der kun blev brugt til at fylde vores stile op, når de ikke var lange nok.

Ordet - fedt - der bliver brugt om alt skønt og dejligt, bliver jeg aldrig glad for, det er jeg sikkert for gammel til. Da jeg var ung var fedt ikke noget at være stolt af, med mindre det skulle bruge til at stege i

Og jeg får stress, når jeg høre ordet bliver udtalt strass Jeg er ved at høre en lydbog, og der er "rigtig rigtig, mange mange" mennesker der har "strass" i den bog - mon jeg får hørt den færdig

Heldigvis er vi mennesker forskellige, og hvis alle talte på samme måde ville vi ikke have mulighed for at

Mange hilsener malmin

Fra : svendgiversen

Dato : 08-06-12 23:02

Nu tror jeg at det oftest er folk med begrænset ordforråd, der gentager de forstærkende fyldeord,
men når politikere gør det, er det sikkert bevidst, for at begrunde/understrege
svage argumenter/budskaber, igen til svage potentielle vælgere med begrænset ordforråd...

Fra : netop

Dato : 08-06-12 23:47

Citat
Og præcis er vel bare en nyere floskel for netop

Det tror jeg netop præcis det ikke er

Fra : granner01

Dato : 09-06-12 00:13

Jeg lytter til mine børnebørn og de har et sprog som jeg kan have svært at acceptere. Det lyder som om de vil "voldtage" ordene. Men sådan er det siger sprogforskeren. Og han siger også at det er sådan sproget udvikler sig. Det er ikke noget jeg finder på.

Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-12 10:34

Citat
Det undrer mig virkelig, at folk har lyst til at bruge de samme ord og udtryk konstant, og ikke har lyst til at variere sig lidt.

Samme undren her. Netop ordet "fedt",synes jeg er så selvmodsigende:
Citat
Ordet - fedt - der bliver brugt om alt skønt og dejligt, bliver jeg aldrig glad for, det er jeg sikkert for gammel til. Da jeg var ung var fedt ikke noget at være stolt af, med mindre det skulle bruge til at stege i

1. Fedt: Skønt,dejligt,populær,næsten paradisisk.
2. Fedt: Usund,livsfarlig,frastødeligt.Kun en dåre,er ikke bange for fedt.

Ja tvetydigheden,længe leve....

M.

Fra : xyfuz

Dato : 09-06-12 11:14

Et irriterende ord, som er kommet ind i sproget, på det seneste, er "kickstart" ..

Det siger "rigtig, rigtig, rigtig" mange. I tide og, navnlig, i utide ...

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-12 11:23

Kick start er nu blevet til kikset start, på en fejlbehæftet rød motor cykel, på afveje, i lavt gear...

Fra : pifo

Dato : 09-06-12 16:33

Det er smadder dajli at snakke om språvet og den måde, vi bru'r det på - de' bare Knæhøj karse, mand!

Johanne er bare bred ymer!

(ups - fortæller det noget om min alder, mon?)

Fra : svendgiversen

Dato : 09-06-12 16:40

Bred ymer, det gik da af mode for 5-6 år siden,

så Ja pifo, du er heller ikke ung mere...

Fra : poten

Dato : 09-06-12 16:49

Citat
Bred ymer, det gik da af mode for 5-6 år siden

Er det gået af mode?

Bred ymer og knæhøj karse

Tilbage i 70'erne havde man udtryk som "bred ymer", og alle gik og sagde det. Ligeledes havde man udtrykket "knæhøj karse", som lyder nogenlunde lige så mærkeligt som det første. Så vidt jeg ved, så har begge udtryk en betydning i retning af, at noget er godt. Man kunne f.eks. sige, "det er bare bred ymer!", og dermed havde man givet udtryk for, at man syntes godt om et eller andet.

Jeg har altid syntes, at både udtrykket "bred ymer" og udtrykket "knæhøj karse" var lidt mærkelige. Måske er det fordi, jeg kun var et barn dengang, hvor det var populært at gå rundt og sige det. Børn lærer jo først og fremmest de "almindelige" ord, og slang bliver først en del af ordforrådet, når man bliver lidt ældre.

Det mærkelige er, hvordan den slags udtryk bliver udbredt. Jeg mener, det ligger jo ikke lige for at sige "bred ymer" om et eller andet. Det er et vrøvleudtryk som i sig selv ikke giver nogen mening. Men en eller anden må åbenbart have begyndt at sige det, og på mærkværdig vis har andre fulgt trop, og så er et udtryk som "bred ymer" pludselig blevet noget, som alle har gået rundt og sagt. På samme måde med "knæhøj karse". Det er langt hen af vejen også et vrøvleudtryk, men det er alligevel blevet populært at gå og sige.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk føler mig lidt gammel, når jeg nu sidder her og undrer mig over, hvorfor man sagde "bred ymer" i 1970'erne. Om mange år, så vil der sikkert også sidde nogen og undre sig over, hvilke udtryk folk går og siger nu til dags, og måske vil de finde dem lige så mærkelige, som når jeg sidder her og tænker tilbage på "bred ymer".

Fra : xyfuz

Dato : 09-06-12 17:33

Dansk sprog er, i det hele taget, svært at forstå ...

Fra : Mosebaek

Dato : 09-06-12 18:54

Citat
Dansk sprog er, i det hele taget, svært at forstå ...

Ja,det lød nu mest som en ting mellem et Finsk dialekt og Monty Python.

M.

Fra : pifo

Dato : 09-06-12 19:01

Citat
så Ja pifo, du er heller ikke ung mere

Hov hov - jeg er i den allersombedsteste alder

Og jeg syn's både det er blæret og lidt syret at følge med i de nyere slang-udtryk

Citat
Jeg må indrømme, at jeg faktisk føler mig lidt gammel, når jeg nu sidder her og undrer mig over, hvorfor man sagde "bred ymer" i 1970'erne.

Pjat med dig, poten, det er da fedest - jeg er sikker på, at du er helt fjong

Det er bare nederen med alle dem, der ikke kan følge med

bob bob bob....

Hilsen fra pifo, der fandt Gandhibrædderne frem i dag

Fra : jøjø

Dato : 09-06-12 19:35

.... og hvad er der galt med "at lytte til", siden så mange nu "lytter " ??

- det lyder kælent og krukket, og i det hele taget er "på" også et af de ord, der er oppe i tiden og aldeles misbrugt!

- det må man sige!

Fra : pifo

Dato : 09-06-12 20:40

Tja, der er mange mærkeligheder i det danske sprog.

Jeg bryder mig f.eks. ikke om begreberne:
Spisesituationen, sovesituationen, legesituationen og Hente/bringe situationen... Og alligevel er det efterhånden helt almindeligt at sige sådan.

Nå men hvis du vil hygge dig med andre misbrugte ord, så kig her:

http://misbrugteord.dk/

Fra : Eyvind

Dato : 10-06-12 17:02

Det gør ikke så meget, med de nye ord - men det er blevet svært at forstå hvad folk siger.

øøøøøøøøøøh "maskingeværsalve" øøøøøøøøøøh "maskingeværsalve" øøøøøøøøøøh "maskingeværsalve"

Altså som et maskingevær der "jammer", hvor de forskellige ord bliver hakket i stykker som en sms.
Selv kloge folk der bliver spurgt om noget i radioen - taler på den måde.

Fra : granner01

Dato : 10-06-12 17:42

Jeg synes det er værre at folk er på forkant med noget.

Gad vide hvad man så er på bagkant med.

Fra : Klatterup

Dato : 10-06-12 18:01

Også jeg lytter meget til sproghjørnet, det er ret interessant.

Og så kan man endda også blive lidt klogere.

Godkendelse af svar
Fra : jøjø

Dato : 12-06-12 12:56

Tak for svaret svendgiversen.