/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
Spigret cykel ege snak
Fra : svendgiversen
Vist : 1723 gange
233 point
Dato : 16-12-08 11:06

I går fik vi ved hjælp af mange special udtryk, som jeg ikke helt forstår,
overbevist en kandu bruger om at det ikke kan betale sig at udskifte cykel eger selv...

Hvorfor kalder vi egentligt de radiære forbindelser fra nav til hjulkrans eller fælg for eger?
Er det fordi de oprindeligt var lavet af egetræ, eller fordi de grener sig ud ligesom ege grene.
Måske var de første hjul oversavede egestamme stykker med ege grene på.

Det svære må så være at lave hjulkransen. Her synes jeg også ordet fælg er for nyt,
findes der et gammelt ord for ringen udenom i stil med center delen nav??
(tænk på hvilke belastninger disse hjulkranse har været udsat for gennem tiderrne...).

Og så er der niplerne som først blev kaldt møtrikker...
Møtrik tror jeg kommer af det tyske Mutter, som betyder moder eller mø.
Men nipler siger mig ikke noget???

Og så hedder eger på engelsk jo spikes, der også betyder søm.
Det har i hvert fald ikke noget med egetræer at gøre.
Mon der her kun er formen, det søm lignende udseende i metal, der har givet navnet.
Eller er det beslægtet med vore spigre????

Søm er jo også et mærkeligt ord...
Man sømmer jo også på en symaskine, hvor man forsømmer at bruge hammeren.

Små søm hedder stifter og store søm spigre.
Vi ser jo Jesus afbildet på korset med spigre gennem hænder og fødder,
alligevel var han naglet til korset...
Nagler tror er forsynet med hoveder så de ikke kan trækkes ud som søm,
dog næppe forsynet med møtrikker, man kendte vel ikke gevind på den tid.
(tænk på hvor besværligt det var at lave gevind i træ før man havde metal tappe).

Mon ikke der snarere var nittet hoveder på, og så er vi måske tæt på nipler.
Så mit sidste spørgsmål: Forskel på spigre og nagler og oprindelsen af de sidste?????

Fra : refi

Dato : 16-12-08 11:46

Filosofi er en god ting

Har du prøvet med frimærker

Ham/hende der "opfandt" hjulet var slet ikke så dum...

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-08 13:29

Hellere tænke lidt over tingene end give overfladiske svar...

Er det kun for at få points du svarer så hurtigt refi?

Fra : refi

Dato : 16-12-08 13:41

Næh....

Men du har jo valgt "smalltalk"

Og du ved vel godt HVAD det betyder - ikke

Fra : refi

Dato : 16-12-08 13:46

Hvorfor har du egentlig så travlt med point

Er der nogen der er her pga. dem

Så er Kandu jo værdiløs - hvem skal så stille spørgsmålene hvis alle bare vil svare

Nå - det betyder nok ikke alverdens da vel rundt regnet 80-90% af de såkaldte spørgsmål IKKE er oprettet fordi spørger ikke kender svaret, men blot for at "fordrive" tiden.....

Det er dersværre lidt trist for dem der virkelig har brug for hjælp til et problem....

Kandu har stille og roligt udviklet sig til et chatboard - men det giver nok lidt mere i kassen...

Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 13:50

Niple er jo en lille udvækst.
På et bryst (Engelsk)
Ved lejer sidder der smørenipler

De første hjul var firkantede, men blev hurtigt slidt runde.
Hjulets nav hviler ikke på de egre men hænger i dem.

Hvis man sælger et hus og har sat ting fast med nagler - er det nagelfast og må ikke tages med ved fraflytning. Nagler kan altså ikke tages af.
Man havde ikke noget koben (se koens hov - deraf navnet) på Jesu-tid, og derfor var han altså naglet fast.

Et søm der ikke kan findes må så være et blindsøm, hvis det altså sømmer sig at omtale en spike på den måde.

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-08 14:22

Du har ret refi, når det drejer sig om small talk,
men der er da mange andre afsnit, hvor der spørges af nød eller efter behov...

Og Ja, Eyvind det engelske niple med et p er et godt bud, og godt at sutte på,
men nu ved jeg tilfældigvis at nippel med dobbelt pp også findes på tysk,
og når det drejer sig om nipler med gevind, tror jeg mere på den germanske oprindelse?

Også Ja, nagelfast bekræfter at nagler ikke kan tages af, men hvorfor ikke?
Hvordan er de sikret, i begge ender?? (man kunne vel ikke nitte oven på Jesu lemmer).

Og Ja Ja, der er flere "søm" i den her "kiste", end jeg troede i første omgang...

Det med hjulet er ikke helt rigtigt, godt nok var de første hjul firkantede,
men så kom der en klog metode udvikler og skabte det trekantede hjul,
et bump mindre pr omgang...

Ikke så mærkeligt at man er gået over til runde hjul,
og du har ret, navets ophæng er er ret kompliceret og nøje udtænkt.
På de nyere ikke heste trukne hjul skal der jo også overføres moment,
så egerne går ikke helt radiært ud men lidt på skrå både for- og bagud og til siderne...

Fra : Eyvind

Dato : 16-12-08 14:35

Ja og måske er Eifeltårnsbyggeren i virkeligheden cykelsmed.

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-08 15:00

Ja Eyvind, man skal ikke kimse ad cykelsmede...

Jeg husker at når vi skulle sammensætte grupper til Brain Storming,
skulle vi altid huske at have en "cykel smed" med.

Jeg tror nok at udtrykket i dette tilfælde dækker én uden branche kendskab,
men med praktisk sund fornuft, som netop en cykelsmed...

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-08 16:31

Jeg fandt en klassisk nagle afbildet sammen med en nyere kopi:
http://www.ligklaedet.dk/foredrag%20kontakt.htm

Og forstår stadig ikke hvordan den kan være nagelfast?

Fra : svendgiversen

Dato : 16-12-08 22:33

Her Eger noget med Egetræ at gøre?

Hvorfor siger man så spikes (=søm) på engelsk??

Og hvorfor er nagler mere sikre (nagelfaste) end store søm (=spigre)?

Der må da være andre end Eyvind der ved noget om dette...

Fra : Sunowich

Dato : 16-12-08 23:17

Citat
Har Eger noget med Egetræ at gøre?
???
Citat
Hvorfor siger man så spikes (=søm) på engelsk??
Spikes må jo så betegne noget jern der er langt og tyndt

Citat
Og hvorfor er nagler mere sikre (nagelfaste) end store søm (=spigre)?
Som du kan se på nagler er de kileformet og derved kiler sig fast og så er de grove i overfladen hvilket får dem til at sidde endnu mer fast i forhold til søm

Fra : Sunowich

Dato : 17-12-08 00:23

Fandt lige denne beretning Sjovt at læse og her stod så dette som for godt ku tyde på at egeret var af træ ....Måske eg ???
Citat
om jeg brugte andre redskaber end en kæp og en hjuleger til at slå Peder med, og på grund af drukkenskab kan jeg ikke huske mere om,

Herfra http://www.roennebech.dk/genealogi/menuer/slaegt/kustrupmord.html

Fra : Sunowich

Dato : 17-12-08 00:26

Mange spændende sider dukker frem http://www.ekvipage.dk/dk/kultur/quiz/

Fra : Sunowich

Dato : 17-12-08 00:27
Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-08 10:08

Godt forsøgt suno, og mange fine link, men ikke særligt konkrete svar...

>Hvilken træsort var hjuleger normalt lavet af? Bøgetræ. Egetræ. Elmetræ.
Umiddelbart vil jeg holde på elmetræ, der er mere elastisk og lettere at bearbejde.
Det er så stadig meget tvivlsomt at eger har noget med egetræ at gøre?

Jeg undlod at gentage et ældre ord for hjulkrans??
Fælg siger min nabo indebærer ydre dæk, så rigtigt det må være fra nyere tid.

Nipler har Eyvind jo svaret på, engelsk oprindelse, jeg mener tysk.
Så er spørgsmålet om smørenipler hedder sådan fordi de ligner bryst vorter,
eller brystvorter kaldes sådan fordi de ligner nipler???

Spikes kommer vi vist ikke nærmere med????

Og så er jeg ikke overbevist om at de kileformede nagler sidder bedre fast?????
Hvis de derimod blev slået hel igennem og nittet bagtil, som jeg troede, var det en anden sag.

Jeg lader det stå lidt endnu, det kunne jo være nogen fik tid til supplere med konkret viden...

Fra : Line99

Dato : 17-12-08 11:29

Måske de her på Raadvad centret eller nogen fra deres link liste kan besvare dine spørgsmål ...
http://www.bygningsbevaring.dk/default.asp?pid=182

Det kunne jo også være at det var sprogfolk, der skulle stilles den type spørgsmål

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 233 point
Dato : 17-12-08 12:50

Citat
> [...]
Det er så stadig meget tvivlsomt at eger har noget med egetræ at gøre?

Fra Nudansk Leksikon

eger subst. -en, eger, -ne el. ege -n, -r, -rne
1. hver af de stænger der forbinder nav og fælg på fx et cykelhjul el. et hjul til en hestevogn

gammel plur. af eg; egl. 'egetræsstænger'; formen ege er dannet som ny sing. til plur. eger

nippel subst. -en (el. niplen), nipler, niplerne
1. et rør med udvendigt gevind til samling af to rør med indvendigt gevind i enderne.
2. en lille møtrik der spænder en eger fast til fælgen af et hjul. Kan strammes el. løsnes i forbindelse med en opretning af et ekset hjul.
af tysk Nippel af engelsk nipple egl. 'brystvorte'

fælg subst. -en, -e, -ene

1. den yderste del af et hjul som har et U-formet tværsnit som dækket ligger i, el. som er det yderste buede træstykke i et hjul af træ.

af nedertysk velge 'fælg'

Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-08 13:08

Godt ans,

så alligevel egetræ...

Nipler er vi enige om og lad os glemme det engelske spikes.

Men fælg er for nyt, søger en pendent til det gamle ord nav...

Og hvad med nagler, bedre sikrede end spigre??

Fra : Sunowich

Dato : 17-12-08 15:26

nej nej ja ja klappe klappe

Fra : Eyvind

Dato : 17-12-08 16:49

Man kan eventuelt stoppe hjulets rotation med en hemsko.

Fra : svendgiversen

Dato : 17-12-08 17:04

For de hestetrukne måske bedre med en hestebremse...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-12-08 13:51

Tak for svaret ans.