/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål

Smalltalk
Injurie Risiko i kandu
Fra : svendgiversen
Vist : 630 gange
147 point
Dato : 12-01-08 19:38

I går var jeg ved at skrive noget mindre pænt til en anden kandu bruger,
der ødelagde min aften og spolerede dele af min nattesøvn;
i sidste øjeblik overskrev jeg de værste, nedsættende ord...

Siden er jeg kommet til at tænke på følgende:

Selv om der findes en fri presse her i landet, opstår der jo jævnligt injurie sager.
Er det her journalisten eller den ansvarshavende redaktør, der stilles til ansvar?

I lokale foreninger gælder der jo helt andre regler,
jeg har været med til ret barske optagelses ceremonier;
ikke i loger, hvor noget tilsvarende finder sted?
Ekstremt: Nogle, vist russiske rekrutter, foretrak at begå selvmord...

Hvor, her imellem, befinder kandu sig??
Det er jo et åbent forum, men en sluttet ”medlem”s kreds...

Mindre pæne udtalelser, langt under bæltestedet, er jo sjældne, men de forekommer...

Kan man sige noget så grimt, afslørende eller på anden måde injuriende her i kandu,
at man risikerer en anklage?
I så fald er det vel ikke vor ukendte kandu ejer i Søllerød eller Solrød, der er ansvarlig redaktør??

Kan man overhovedet drages til ansvar for noget på nettet??? Svend

Fra : Eyvind

Dato : 12-01-08 19:45

Jeg vil tro at du kan drages til ansvar for dine udtalelser, og Kandu sikkert kan drages til ansvar for at formidle visse udtalelser.

Men vi skal nok hen i landsskadelige udtalelser/opfordring til landsskadelige aktiviteter.
Racisme.
Personlige injurier (dog nok ikke et Kanduansvar - med mindre de lader dette fortsætte)

Det var mit udokumentered gæt.

Fra : Tilde38

Dato : 12-01-08 19:47

hvorfor lade sig selv komme ned på samme niveau?..

Fra : refi

Dato : 12-01-08 19:48

Selvfølgelig kan du drages til ansvar for det du foretager dig på nettet....

ALT ulovligt vil kunne retsforfølges...

Men der skal ret kradsbørstige ting til før der kan blive tale om injurier...

Husk på du taler til anonyme

For nogle år siden var der tale om en bruger der ville melde (ved ikke om det skete) en anden bruger.....

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 157 point
Dato : 12-01-08 19:49

Ja, det kan man drages til ansvar for, og eks. her på Kandu er det sådan, at såfremt et eller andet forhold gørm at en bruger politianmeldes, har Folkene bag Kandu pligt til at udlevere identiteten på den pågældende, til de rette myndigheder, hvilket også fremgår af Reglerne for "lov og orden" her på siden

http://www.kandu.dk/rules.aspx

Fra : bentjuul

Dato : 12-01-08 19:52

Citat
Det bringer os til, hvad der er tilladt på kandu.dk. Selvom at vi fra tid til anden går vi ind på grupperne, og kigger på alle sendte indlæg i vores emner, påtager vi os intet ansvar eller erstatningspligtighed for indholdet på disse sider. Vi påtager os heller intet ansvar eller erstatningspligtighed for nogen, ærekrænkelse, fejltagelse, fornærmelse, bagtalelse, forsømmelse, løgne, obskønitet, pornografi eller blasfemi der muligvis må medfølge når du besøger disse steder hos kandu.dk. Og lad være med at være dum ved at sende eller transmittere/overføre noget forfærdeligt, truende, ærekrænende, modbydeligt, skandaløst, ophidsende, pornografisk, væmmeligt, ondt, blasfemisk materiale, der på nogen måde kan komme i konflikt med lovgivningen, da dette kunne resultere i en civil retssag. Eller sende noget andet materiale der på nogen måde overtræder loven, for selvom at vi respekterer dit privatliv, har vi desværre intet valg end at fuldt ud samarbejde med hvilken som helst lovmyndighed eller domstol der vil vide hvem der har lagt modbydeligt stof hos kandu.dk.

Taget herfra http://www.kandu.dk/rules.aspx

Fra : refi

Dato : 12-01-08 19:57

Men du konflikter IKKE med lovgivningen ved at kalde folk f.eks. "hjernedøde amøber" - "fnatmider" - "idiot" osv.....

Så sprogbruget er meget frit

Fra : Teil

Dato : 12-01-08 20:00

vi har vel ytringsfrihed, det har fjog fortalt hele den
arabiske verden.

Fra : ocorner

Dato : 12-01-08 20:06

Hvem er fjog ???, er det ham der vender sin skrivebord forkert nytårsaften. for at se fremad

Fra : Teil

Dato : 12-01-08 20:17

fjog ?
ham den sorte kamelklapper

Fra : Teil

Dato : 12-01-08 20:21

til svends indlæg vil jeg sige, -
er bekendt med internetudbyder som jævnligt får
brev fra politiet der vil have navn og adresse på
et IP nr.
så der sker ulovligheder på nettet.

Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-08 20:21

Foreløbig tak,
jeg kan altså ret roligt svare tilbage med så mange grimme ord der falder mig ind.

Det vil jeg dog ikke gøre, meget mod min natur; jeg vil hellere hygge mig i godt verbalt selskab, Svend

Fra : Stouenberg

Dato : 12-01-08 20:25

Svend mener sikkert: http://www.kandu.dk/spg115331.aspx

- og undskyld Svend hvis jeg har ødelagt din nattesøvn, men din skolemester optræden kan virkeligt bringe mit mundvand i kog...

- har du nogensinde overvejet at fatte dig i korthed?

God søndag

PS: tillykke med din nye skærm...

Fra : valde.

Dato : 12-01-08 20:32

[CITAT]Indsæt din tekst her[/vi har vel ytringsfrihed, det har fjog fortalt hele den
arabiske verden.

det er da rigtigt Tell. Det var da dengang araberne ville have et møde med ham, så sagde han nej for her i landet har vi ytringsfrihed.

Fra : Teil

Dato : 12-01-08 20:36

Oven i købet ligner manden en araber.
En kamel med tæpper, parkeret ved borgen
ville sikkert tiltale osama folket.

Fra : dabj

Dato : 12-01-08 20:42

Hej Svend
Når man ser tilbage på de verbale gloser, der gennem tiden er smidt her på kandu, af f.eks Ram2 og AJ, så er der såmænd ingen fare for, at du får ørerne i juramaskinen
Jeg er også en af dem, der ikke tager til genmæle over for verbale angreb (gider ikke) da det alligevel svarer til at slå vand på en gås
God søndag
Mvh
dabj

Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 20:42

Du løber ingen risiko for injurier hvis det er ovennævnte spørgsmål du mener, dine bemærkninger er ikke engang provokerende, du kunne også vælge at holde en uønsket profil ude af spørgsmålet, hvis du klikker på Blacklist i indlægget, så kan profilen ikke skrive mere i det spørgsmål, men du har ikke sortlistet profil helt, kun i det aktuelle spørgsmål, det er en mulighed jeg selv vil bruge hvis et af mine seriøse spørgsmål løber af sporet

Fra : Sunowich

Dato : 12-01-08 21:00

Hvis det der tilnærmelsesvis skulle fører til krig jae så ved jeg sku snart ikke så var der sku mange herinde der ku anklages prøv at bruge lidt tid en dag svend og så studer div tråde så ska du bare se løjer Jeg vil måske finde et par stykker frem senere OG ER I ENKELTE TILFÆLDE selv grov men det er meget sjældent

Fra SunoFisken De kaldte Wanda

Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-08 21:32

Godt ord igen,
lidt sent, fordi min kone er så glad for min nye fladskærm, at hun fravælger sin egen gamle...

Jeg er ikke skolelærer, men har været censor i mange år, på DTH nu DTU, og også AAU,
(de kaldte mig "slagteren" fra Sønderborg) måske er det det der har smittet af?

Jeg skal forsøge at være mindre belærende i fremtiden, Svend

Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 21:36

Hvad nu hvis vi trænger til belæring og forøvrig er du ikke engang grov i dine indlæg

Fra : Teil

Dato : 12-01-08 21:41

Citat
Jeg skal forsøge at være mindre belærende i fremtiden, Svend

Dit sprog og din tone har aldrig generet mig, kør du bare videre Svend.

Fra : chaufrat

Dato : 12-01-08 22:09

Ja Svend jeg synes du har mange gode indlæg så jeg siger som Teil fortsæt endelig.

MVH Sven

Fra : alimak

Dato : 12-01-08 23:17

Enig
alimak

Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-08 23:29

Også tak for de mange sympati tilkendegivelser.
Og ingen risiko for injurier...

Jeg lader spørgsmålet stå til i morgen, Svend

Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-08 23:46

Citat
Og ingen risiko for injurier
absolut nej, profiler som ikke kan holde dig ud, kan jo også bare holde sig væk, det er frivillig at læse og skrive her

Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-08 10:28

God Morgen,
jeg var for træt i går aftes til at finde et par svar på indlæg, der er medvirkende til min optræden
her i kandu, efter at jeg i efteråret fik udvidet min adgang til nettet.
(Og min kone lagde kabale på min PC med næsten kvadratiske kort i 16-9 format)
Her er de:

Uddrag af svar fra o.v.n. i mit spørgsmål om hvordan man får points i kandu:
... jeg ved ikke om du er lige så svævende i dine andre indlæg, hvis du er, så bør du lyde mere overbevisende, husk på at spørgeren ikke kender din baggrund og viden, den må du selv fremlægge på en overbevisende måde...

Og Teil: (flere gange) Til studerende der er dovne eller måske usikre?
>Næh lav dine lektier selv.

Hvor jeg plejer at svare: ”Giv dem ikke fisk, lær dem at fiske”. Hvis de pågældende ikke har de nødvendige forudsætninger, kan det være vanskeligt at fatte sig i korthed...

Og så lige jomfruane, om hvordan man udelukker uønsket indblanding uden at behøve at black liste:
>Kom venligst med seriøse indslag eller klik videre - det andet er spam.

God Søndag, Svend

Fra : Teil

Dato : 13-01-08 10:37

Citat
> [...]

Hvor jeg plejer at svare: ”Giv dem ikke fisk, lær dem at fiske”. Hvis de pågældende ikke har de nødvendige forudsætninger, kan det være vanskeligt at fatte sig i korthed...

Et plus til dig Svend, hvor du lærer dem at fiske.
Mine pædagogiske evner er lig med nul, derfor svaret - lav dine lektier selv.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-08 11:41

Tak for svaret dova.

Fra : kryds

Dato : 26-03-08 16:58

ÆV-BÆV - Kom tilfældigvis til at kigge lidt tilbage i historien - blev i tvivl, om "kandu" er for alderstrin under ti år, eller for voksne. Nu er jeg overbevist om, det er for alle !
Med barnlig hilsen - kryds

Du har følgende muligheder