Niecens børn
Fra : HWS
Vist : 6696 gange
500 point
Dato : 26-05-07 18:38

Hej...

Hvad er en onkel i forhold til sin nieces børn??
Jeg har en kammerat der mener at han er grandbedstefar, men jeg synes det lyder lidt langt ude
Mit spørgsmaål er så om der findes en betegnelse for det?

Fra : e.c

Dato : 26-05-07 18:47

Mors søster / moster er gift med onkel.
Fars bror / farbror er gift med tante.

Morfars far er oldefar.
Farfars far er oldefar.
Farmors mor er oldemor.
Mormors mor er oldemor.

Fra : ans

Dato : 26-05-07 18:59

Jeg vil nu mene at han er grandonkel. Han kan ikke være grandbedstefar til niecens børn, men hvis det glæder ham at kalde sig for grandbedstefar, så lad ham dog det

http://da.wikipedia.org/wiki/Grandonkel

Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-07 19:07

Hvad forstås ved en grandfætter?
Da min familie og jeg i går var til børnefødselsdag hos nogle gode venner, kom vi til at diskutere, hvad en grandfætter-/kusine egentlig er.
Spørgsmålet opstod, da Helle havde medbragt sin fætters søn, som hun kaldte for sin grandfætter.

Nogle mente, som Helle, at en eks. grandfætter - er ens egen fætters søn. Andre mente, at ens egne børn var eks. grandfætter til fætterens børn.

Da vi har et væddemål på spil, kunne vi meget godt tænke os at få spørgsmålet afklaret.

Svar:

Betegnelsen "Grand" foran fætter, onkel eller tante benyttes, når man omtaler sine forældres slægtninge. Ens grandfætter er altså ens mors eller fars fætter.
Dette gælder også den modsatte vej, således at en grandfætter er ens egen fætters søn. Helle vandt altså væddemålet!

Jeg skal dog ikke undlade at bemærke, at det i daglig tale er blevet ligeså almindeligt at bruge betegnelsen grandfætter for forholdet mellem ens egne børn og fætterens børn. Det er altså ved at blive et mere og mere generelt udtryk for "fjernt slægtskab".
Det er ikke usædvanligt, at ord med tiden bliver benyttet til andet end de egentlig betyder - prøv at spørge jeres bekendte, hvad de mener det betyder "at blive forfordelt". Særligt de yngre bruger nu udtrykket i betydningen "at få MERE end der tilkommer en"...

Med venlig hilsen

Ulrik Grønborg,
adv.fm.

herfra http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-192.html

Fra : ElseR

Dato : 26-05-07 19:08

Jeg mener også du er grandonkel. Du kan også se det her: http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp
Mvh Else

Fra : BertelBrander

Dato : 26-05-07 19:41

En bedstefars/mors bror er gand onkel, søster er grand tante

I min familie siger vi at en persons søskendes børnebørn (nevøs og nieces børn) er næst-søskende-børn.

Mine børn er grand fætre/kusiner til mine fætre og kusiners børn.

Fra : pve

Dato : 26-05-07 20:52

Han er faktisk ingenting. Jeg ved det lyder lidt negativt men jeg mener ikke at han officielt har nogen betegnelse .

Fra : dova

Dato : 26-05-07 20:53

Han kan ikke være onkel til sin niece ,

Det er den første fejl.

Han kan enten være morbror eller farbror. (og hans kone er så tante til niecen)

Onkel er betegnelsen for mosters eller fasters mand (jaja....jeg ved godt det er "gængse betegnelser" at kalde dem onkler over en kam¨.......men strengt taget er det forkert.

Til niecens børn er han kort og godt niecens mors/fars morbror eller farbror.

Hvorimod
niecens mors/fars morbrors eller farbrors ægtefælle er grandtante til hans nieces børn

En grandonkel er altså ægtefællen til niecens mors/fars moster/faster

Og vi kan lige så godt fortsætte i de fejlagtige familiemedlemsbetegnelser:

Svogre og svigerinde...........Sådan en er sin ægtefælles bror eller søster.....og ikke noget med at ens egne søskendes ægtefæller er svogre/svigerinder (selv om det også bruges i flæng)

Jeg ku' aldrig drømme om, at kalde min søsters mand for min svoger, for han har ikke noget med min svigerfamilie at gøre) ........men min mands søskende er mine svogre/svigerinder (de betegnelser kommer af svigerfamilie )

Fra : ans

Dato : 26-05-07 21:13

Hvad skal man så tro dova eller det der bliver skrevet i Nudansk Leksikon

dova skriver

Citat
[...]

I Nudansk Leksikon står der

Citat
onkel subst. -en (el. onklen), onkler, onklerne
1. en mand som er bror til en persons far el. mor, el. som er gift med en persons faster el. moster.

en grandonkel beskrives i Nudansk Leksikon

Citat
grandonkel subst. -en (el. ~onklen), ~onkler, ~onklerne
1. en onkel til en persons far el. mor. ! af fransk grand-oncle, første led grand 'stor' af latin grandis 'stor'

Hvornår bliver der udgivet et dova- leksikon !!!!!!!!

Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-07 21:43

Jeg er grandmoster til Camillas datter - min søsters datters datter...

Hanne

Fra : e.c

Dato : 26-05-07 22:28

Jeg er usikker på hvordan det er i næste led.

Men denne er helt sikker:

[...]

Onkler og tanter har ingen niecer eller nevøer...................der er ingen blodbånd.

Selvom det står lidt knudret så passer dette:

Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-07 22:36

e.c - dén er jeg med på.

Min mors kusines søn er vel min grandfætter?

Fra : ans

Dato : 26-05-07 22:38

Og hvad er så en niece !?!?

Hvis man retter sig efter Nudansk Leksikon så står der

Citat
niece subst. -n, -r, -rne
1. en datter af ens bror el. søster, el. datter af ens mands el. kones bror el. søster. ! af fransk nièce broderdatter, søsterdatter af latin neptis 'sønnedatter, datterdatter' femininum til

Fra : ans

Dato : 26-05-07 22:42

http://www.kandu.dk/questionhist.aspx?qid=104939#1172013

Fint e.c, så er vi enige i dit citat

Fra : e.c

Dato : 26-05-07 22:49

Min mors kusines søn er vel min grandfætter?

Din mors bror eller søster som er morbror eller moster.
Deres børn er din mors niece eller nevø og din kusine eller fætter.
Det lyder mærkeligt med en grandfætter som ikke er ret gammel.
Men det er nok rigtigt at det så er din grandfætter

Ans!
Denne her holder ikke:
Citat
datter af ens mands el. kones bror el. søster

Der mangler blodbånd

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:00

Når jeg læser spørgsmålet

Citat
Hvad er en onkel i forhold til sin nieces børn??

Hvor er det lige, der mangler blodbånd !!!!!!

Opret selv et leksikon måske det bliver bedre end det, der står i Nudansk Leksikon

Fra : e.c

Dato : 26-05-07 23:07

Ok Ans, det tager nok lidt tid................men du skal nok få et link.

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:08

Men igen så hedder det en grandonkel.

Fra : Camillasmoster

Dato : 26-05-07 23:15

Jeg forstår det sådan, at hvis onklen har en niece og en nevø, er han ikke onkel, men mor-eller farbror.

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:24

I tilfældet her så skulle han være grandfarbror eller grandmorbror.

Men i daglig tale kaldes det grandonkel.

Fra : Nordsted1

Dato : 26-05-07 23:27

fra Dova's indlæg

Citat
[...]

Så må jeg kunne få nogle penge tilbage på min retskrivnings og betydningsordbog, iden står der under svoger

éns søsters mand, éns ægtefælles bror, ens ægtefælles søsters mand.

Citat
Betegnelsen "Grand" foran fætter, onkel eller tante benyttes, [B]når man omtaler sine forældres slægtninge
[/B]

Grandbedstefar, er en anden udgave af grandonkel, så kald det lige hvad i vil, det bliver i "nåletræsfamilien"

Snupper lige et flueben

go' pinse

Fra : vil.du

Dato : 26-05-07 23:42

han er ingenting, jo han er sig selv
men ingenting til niecens børn.

Grandfætter/-kusine er børn af h.h.v. fætter/kusine

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:46

Citat
[...]

svoger subst. -en, svogre, svogrene
1. en mand som er bror til en persons ægtefælle, el. som er gift med en persons søster el. med ægtefællens søster.

Fra : dova

Dato : 26-05-07 23:51

Citat
Mors søster / moster er gift med onkel.
Fars bror / farbror er gift med tante.

[CITATOnkler og tanter har ingen niecer eller nevøer...................der er ingen blodbånd][/CITAT]

Kan se vi er enige e.c.

Og at der påstås noget andet, er sikkert langtfra den eneste fejl der er i Nudansk leksikon...og andre opslagsværker

Hvem siger at de der leverer oplysninger til den slags er ufejlbarlige .........det er måske bare sådanne opfattelser der bliver "legaliseret" hen ad vejen som værende "det korrekte", fordi folk ikke kan finde ud af det.....nøjagtig som når mærkelige omskrivninger af stavemåder, talemåder o.s.v. vinder indpas: Når en fejl gentages ofte nok, bliver den opfattet som sandhed.

Nøjagtigt som når nogen påstår, at det er korrekt at sige at et billede der er malt af Monét hænger på væggen malEt af maler Hansen....gu er det ej.....malt er noget man laver øl af.......og hvis folk vil have syn for sagEn er det nok ikke et sagn de skal søge sandheden i.

Og se bare dem der udgiver dansk retskrivningsordbog....de æder sikkert hamburgerryg med MARJONÆSE på madpakken

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:51

Grand et eller andet

Fra : dova

Dato : 26-05-07 23:55

Citat
svoger subst. -en, svogre, svogrene
1. en mand som er bror til en persons ægtefælle, el. som er gift med en persons søster el. med ægtefællens søster

Jeg vil P.... på den påstand, den er forkert.

Svigerinde og svoger kommer af at de er nært beslægtede medlemmer af en persons ægtefælle......altså børn af ægtefællens forældre (personens svigerforældre)

Basta

Fra : ans

Dato : 26-05-07 23:55

Så skulle både dova og e.c være klogere end Nudansk Leksikon

Hvorfor går i dog ikke sammen og tjener kassen og udgiver den rigtige oplysning til borgerne.

Fra : e.c

Dato : 26-05-07 23:56

Fra : ans

Dato : 27-05-07 00:05

dova

Den dag, hvor du bliver nummer 1 på kandu, så vil jeg kalde dig for "Grand old Lady"

Fra : dova

Dato : 27-05-07 00:07

Hva faen ans var du ikke gået i seng

Fra : rosekamp