sukker ved bistik
Fra : Kennid
Vist : 11009 gange
11 point
Dato : 05-03-07 12:10

er der nogen der kan svare mig på hvorfor sukker hjælper mod bistik?
hvad gør det siden det hjælper?

Mvh.
Kenni jørgensen

Fra : beckski

Dato : 05-03-07 12:14

Sukker udenpå stikket suger vand til sig (også (og måske lettere) når den er fugtet med vand). Giften er mere eller mindre opløselig i vand og giften suges med som en 'bi-ting' .oD

det foregår ved osmose, altså.

mvh

Beck

Fra : Ysseven

Dato : 05-03-07 12:56

Jeg ved ikke præcis, hvorfor det suger giften op. Men det virker!

Og det samme (altså virke) gør et overskåret løg. Men heller ikke her kan jeg give en forklaring...

Måske kan et andet klogt hovede, nu vi er ved emnet..?

Fra : Olesen-50

Dato : 05-03-07 13:31

Citat
Kort kan det siges, at "osmose er vandopløste stoffers evne til at tiltrække mere vand".

Derfor kan man bruge sukker

Fra : pbp_et

Dato : 05-03-07 14:23

Det virker ved osmose, og det virker forbandet godt! Før Poul Thomsen optrådte med hvepsestik-sukkernummeret i TV, havde jeg to gange oplevet hvepsestik. Begge gange gav mig opsvulmede arme/ben a la Skipper Skræk og en uges sygemelding. Siden har jeg altid sukker + plaster på mig eller meget tæt ved i sæsonen. Jeg har prøvet 5-7 hvepsestik siden, sat fugtet sukkerknald på med plasterog fortsat med mine gøremål. Jeg ville gøre det samme ved et hugormebid, hvis jeg eller nogen i nærheden fik et. Osmose er en meget stærk sag. Tænk på, at et træ på over 100 meters højde kan suge vand op fra jorden og helt til tops, mens en sugepumpe ikke kan løfte højere end 10 meter.
mvh
pbp
Prøv i bærsæsonen at drysse strøsukker på en skål frugt. Du vil se, at sukkeret trækker saft ud, selv gennem noget så tæt som en kirsebærskal. Det kan også trække saft ud gennem din hud.

Fra : SimonGjer

Dato : 05-03-07 23:31

Hmmm....

Har fundet et dansk web-sted der hævder, at sukker hjælper mod bistik vha. osmose. Kan også godt huske Poul Thomsens råd med en sukkerknald. Derimod kan jeg ikke umiddelbart finde et ikke-dansk web-sted der hævder det samme.
Jeg har også svært ved at forestille mig, hvordan sukker skulle kunne hive bigift ud af huden vha. osmose - sukker er end ikke hygroskopisk! Jeg stiller mig således skeptisk overfor forklaringen med osmose. Der må næsten være mere til forklaringen. Kan man således f.eks. udskifte sukker med bordsalt eller køkkenrulle?

Flere forskellige effekter spiller ind når et træ suger vand op fra rødderne, men man kan i dag ikke forklare, hvordan træer med højder på 100 m kan klare dette trick!

Kommentarer modtages gerne.

Mvh. Simon

Fra : pbp_et

Dato : 06-03-07 09:15

sukker er da i allerhøjeste grad hygroskopisk. Prøv bare at lade en pose strøsukker iovervintre i sommerhuset. Hvis ikke det er uhyre velventileret, kan man slå søm i med posen om foråret.

Og selvom Simon ikke har hørt om det, så virker det - i hvert fald efter stik af hvepse, bremser og klæg. Har kun oplevet ét bistik i mit liv og hører sjældent om det.

Fra : SimonGjer

Dato : 06-03-07 10:20

Jo jeg kender udmærket rådet om en sukkerknald på et bistik (som jeg også giver udtryk for i mit indlæg) - jeg kender bare ikke forklaringen på hvorfor det virker!

Jeg må medgive pbp_et at det er korrekt at alm. sukker er hygroskopisk - jeg troede at det kun blev hårdt når der kondenseres vand på overfladen. Jeg har ikke kunnet finde ved hvilken luftfugtighed dette fænomen indtræffer. Men betvivler stadig at osmose er effekt bag sukkers evne til at mildne bistik.

Mvh. Simon

Fra : pbp_et

Dato : 06-03-07 11:59

det er ellers en kendt demo af osmose at binde en semipermeabel membran (til køkkenbordsforsøg kan man tage hinden der sidder under en æggeskal) om et glasrør forneden, hælde en stærk sukkerlage i og så dyppe membranenden i en balje vand. Det kan næsten løbe ovenud af røret i løbet af kort tid, afhængig selvfølgelig af startbetingelser

Fra : pbp_et

Dato : 06-03-07 12:02

I øvrigt er honning et klassisk husråd til væskende sår, og mange skadelige mikroorganismer nærmest eksploderer i stærk sukkeropløsning. Derfor kan syltetøj holde sig trods en uendelighed af invasionsforsøg fra bakterier og svampe - forudsat tilstrækkelig sukkerkoncentration

Du har følgende muligheder