/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Store skibe
Fra : 1975
Vist : 6217 gange
100 point
Dato : 24-01-07 10:47

Jeg har fra flere hørt at der i konstruktions opbygningen af de nye store skibe fra Mærsk er taget højde for jordens krumning.

Jeg har prøvet at søge efter noget mere dokumenteret, men kan ikke rigitigt finde noget.

Er der nogle der kan af- eller bekræfte dette?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:51

Ja, det har været omtalt i Tv da Mærsk skulle søsætte sit sidste skib, så jow den er go' nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:53
Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-01-07 10:53

Nordsted1

kan du give mig et navn, et link, hvilken kanal?

noget mere jeg skla have noget doku:)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 10:58

Spørgsmålet er så om det har den store betydning

http://www.wyp2005.dk/snformidling/show_qa.php?question_id=37611

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 10:58
Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 11:00

Nå - det samme link kunne vi da finde...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 11:03
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 11:09
Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-01-07 11:13

hmmm sikker mange oplysninger... men stadig ikke rigtigt noget der bekræfter påstanden om at der i konstruktiondopbygningen er taget hensyn til jordens krumning...

hmmm det er måske blot et rygte der er gået hen og blevte til folkekær fakta? :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 11:21

Ej, jeg tror bestemt ikke Tv render med en halv vind, hvorfor spørger du så ikke på værftet hvor skibet er bygget, eller ring til Mærsk kontor http://www.maersk.com/da

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 11:23

Prøv lige at læse side 8 her....

http://www.dtu.dk/upload/dtu%20kommunikation/dynamo/dynamo7/15_enklasseforsig.pdf

Det er muligt at det man hentyder til blot er det skibet KAN bøje uden at det brækker over.....

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-07 11:48

Jeg er næsten 100% sikker på at det er så ubetydeligt, så det er der ike taget hensyn til.

Det man tager hensyn til, er hvor meget skibet bøjer/vrider sig, under forskellige last konditioner.
Dette er af allerhøjeste betydning, for skibets sødygtighed/ sikkehed for besætningen !!!!
Tror der har indsneget sig en misforståelse, vedrørende bøjning af skibet, og jorden krumning.

Under hårde vejrpåvirkninger, kan et skib af den størrelse, sansynligvis bøje/ vride sig en halv til en hel meter. Så de få my, jordens krumning har som indvirkning på skibet, er næsten ubetydelig.

MVH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 12:06

Jeg er mere end 100% sikker på, at de i tv sagde at det var bygget så der vr taget højde for jordens krumning, men det kunne da være interessant at hører hvad Mærsk kontoret siger

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-07 12:23

Jeg tror på jer, at de har sagt det i tv og presse, men journalister er altså en slags "eksperter", i at misforstå/misfortolke tekniske fakta.

Man må da endelig ikke tro på alt, hvad de sige i TV og i pressen.

MVH

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 24-01-07 12:26

jeg har skrevt mail til både mærsk og værftet... når og hvis jeg får svar lægger jeg det her ind :9

og ja viskinge journalister er ret gode til at over fortolke...

vi får se havd der bliver svaret :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 12:27

Mon ikke man fra Mærsk side havde gjort indsigelser hvis der var sagt noget urigtigt??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 12:46

1975....Det er pænt af dig, venter spændt på dit svar

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-01-07 12:57

1975: Du får sikkert et svar, men det er jo faktisk fabrikshemmeligheder du spøger efter, så om man kan stole 100% på svaret, er jeg ikke sikker på.

Nordsted1: nej, ikke i denne forbindelse.

Sagde De noget om hvor mange containere, der kunne være ombord. Det sagde de sikkert, og jeg vil vædde med at dette tal er forkert. Man opgiver et officelt tal, men det reele er faktisk en hemmelighed, og det gælder ikke kun for Mærsk. Stort set alle rederier i hele verden, bruger denne praksis, men folk der ved lidt om tingene, ved at alle "officelle" tekniske data, skal tages med et gran salt.

Det er dog sjældent at redrier, opgiver Feks. at et skib kan kan have 2000 contaiere om bord, men reelt "kun" kan have 1800, Det er næsten altid den anden vej.

MVH

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-07 13:06

Viskinge... på den ene af de mange sider jeg har fået læst om emnet, stod der præcis det samme som du skriver der

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-01-07 13:07

Naturligvis er der taget højde for, at skibet skal kunne tilpasse sig alle kendte statiske og dynamiske belastninger. Og der kommer jordkrumningen nok ind på en sidsteplads. En oceandønning er en noget større udfordring.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-01-07 13:18

Vi snakker så 11.000 containere - ca det dobbelte af andre containerskibe

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 24-01-07 14:00

Så skal der jo også lige regnes med højvande og lavvande
og skibet skal kunne justeres ved flod og ebbe.
Bare en strøtanke.
Gambrinus

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 25-01-07 14:46

Som lovet sætter jeg hermed svaret ind fra værftet:

"Da vi har modtaget mange henvendelser i relation til dette emne, fremsendes hermed Designafdelingens svar i relation til EMMA MÆRSK:

"Så vidt jeg kan regne ud (vha. Phytagoras' sætning), betyder jordens krumning teoretisk set, at havoverfladen står ca. 3 mm højere midt på skibet end ude ved enderne. Dette kan f.eks. ses i forhold til, at skibsskroget kan bøje op til et par hundrede milimeter på grund af bølgebelastninger og på grund af, at vægt og opdrift er uens fordelt. Der er i øvrigt også grænser for, hvor nøjagtigt vi kan bygge et skib i den størrelse.

Jordens krumning er derfor ikke noget, vi tager specielt hensyn til.

Søren Schnack, Skibsdesign afdelingen"

Med venlig hilsen
ODENSE STAALSKIBSVÆRFT A/S

Charlotte Wittenberg"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-07 15:01

Svindel og humbug hva de siger i tv

1975... Tak for din tilbagemelding, så blev det da afklaret

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-07 15:26

Men stort er det------- Så et par mm fra eller til

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 25-01-07 15:40

præcis som jeg foreslog!

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 26-01-07 10:26

Jaeee, det var jo cirka, det jeg sagde.

Jeg er næsten sikker på, at der har været tale om en misfortolkning/misforståelse fra TV's side.

Det er jo stort set umuligt at bygge så store ting (i hvertfald meget dyrt), men en så stor nøjagtighed.
Jeg var engang med til at bygge et krydstogtskib i Frankrig, som var 240 meter langt. Når man stod og kiggede hen af skibssiden, kunne man se stålpladerne "bule" meget. Vi spurgte så en af de skibsingenørere vi arbejde sammen med, hvor stor tolerancen var. Han sagde at bredden på skibet, kunne variere plus/minus 50 mm (100 mm ialt) afhængi af hvor på skibet man målte bredden.
plus/minus 50mm var kravene til nybygningen, og man kunne stort set ikke bygge mere nøjagtig, til den pris.

MVH

Kommentar
Fra : 1975

Dato : 29-01-07 10:06

Og jeg som troede vi nu havde et sikkert svar, jeg har netop modtaget følgende fra Mærsk...

"Der er taget højde for jordens krumning I mange skibe før emma maersk også - man behøver slet ikke så stor en størrelse før krumningen spiller en vital rolle.
Skibet knækker ganske enkelt over på midten, hvis det er helt lige. For at overdrive lidt, så prøv at forestille dig et modelskib på 1 meter I længden stillet op på en badebold

Håber det forklarer.
En anden interessant fact er at der er brugt over 200 tons maling til at male skibet.

Mvh
Christian Cook"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-01-07 11:51

Citat
et modelskib på 1 meter I længden stillet op på en badebold

Hvis det er skrevet af en fagmand, burde han søge et andet job....

Hans sammenligning svarer til at skibet skulle være 44.000 kilometer langt....

Vi snakker millimeter selv på så stort et skib.....

Så præcist KAN man ikke bygge et skib....

At der er taget hensyn til krumningen kan kun være i forstærkninger af den ene eller anden art....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-07 14:03

Citat
Der er taget højde for jordens krumning I mange skibe før emma maersk også

ja så er vi vist lige vidt

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 29-01-07 15:16

Det VAR nu nemmere, dengang jorden var flad !
( Og tyngdeloven ikke var indført )
Gambrinus

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-07 15:37

Havde man store skibe dengang