/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Så er der quizz
Fra : paperboy
Vist : 1493 gange
200 point
Dato : 02-01-07 23:32

Jeg har lidt point på kontoen
Jeg keder mig lidt
Nu skal I på pointjagt
Dejlige skattefrie kandupoints venter til den, der først kommer med svaret på:

Hvorfor de forskellige kirkelige helligdage falder på forskellige datoer år efter år ?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 23:38

Fordi det der med at bruge jordens rotation om solen var noget de havde glemt i Mellemøsten i gamle dage (og såmænd nu også), så de fikserede på månens skiften faser. Og når så årsskifte og solhverv kom for langt fra hinanden, lavede de en skudmåned indimellem.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-01-07 23:41

CAPICE

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 23:41

Der er da altid jul den 24. december og Kristi Himmelfartsdag er altid på en fredag ligesom Langfredag også altid er en fredag, hit med pointene

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 02-01-07 23:42

Citat
Ifølge den gregorianske kalender falder påsken den første søndag efter den første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

http://borger.dk/forside/kirke-og-tro/folkekirken/officielle-helligdage

Citat
Pinse
Pinsen fejres 50 dage efter påske og fejrer kirkens fødsel og forkyndelse til verdens mennesker. Den hænger sammen med den bibelske fortælling om Helligånden, der fik disciplene til at forstå andre sprog og selv tale fremmede sprog

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 23:47

Således er vores påske lagt på den første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

I den sumeriske kultur - i Mesopotamien/Irak samt i Egypten holdt de derimod præcist styr på solåret: Egypterne indrettede sig efter Hundestjernen (Sirius). Jeg er ikke klar over hvad sumererne brugte, men de havde osse fint styr på stjernehimlen - det er fra dem, vi har det meste af den klassiske geometri, selv om ordet er græsk, det fra dem vi har cirklens 360 grader. Og i begge flodlande havde de brug for at kende den præcise årstid, så folk i ro og mag kunne evakueres fra floddalene før forårsvandet kom. Jøderne og araberne derimod var nomader og fulgte med deres dyr rundt, så de flyttede sig som vinden blæste og gederne skiftede græsgange, og imens kunne hyrderne file et hak i en pind for hver nymåne. De havde af gode grunde ikke stationære sigteapparater som astronomerne i Egypten og Mesopotamien.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 02-01-07 23:50

Jeg har sendt svaret i en privat besked

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 23:51

Ja, at pinse kommer et antal dage efter påske falder naturligt, eftersom pinse kommer af pentekost (kig efter på engelsk), som betyder den halvtredsindstyvende (dag efter opstandelsen). Jul ved solhverv har ikke en skid med kristenhed at gøre. Det er en gammel solfest, som Romerkirken stjal.
Hvis evangelierne skulle passe med vejret ("hyrderne lå på marken"), så er Jesusfødslen omkring marts!

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-01-07 23:51

o.v.n
hos mig er kr.himmelfartdag nu altid en torsdag, så du er sendt i skammekrogen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 23:53

Hvis du mener hvorfor Påske, Pinse og Fastelavn er på forskellige datoer, er forklaringen helt tilbage i bibelsk tid, den jødiske påske falder på den første søndag, efter første fuldmåne, efter forårsjævndøgn, forårsjævndøgn er den 21. marst (hver år) og ifølge månekalenderen fra TychoBrahe planettariet, er der fuldmåne den 2.april, søndagen efter er den 8. april og er Påskedag, prøv at checke med din kalender, Fastelavn er 7 uger før den 18. februar og Pinsedag er 7 uger efter den 27. maj

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-01-07 23:55

Creamygirl til hvem ?

Derudover skal du huske kandu er et videndele site, så sidder du med guldkalven, skal alle deles om den

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 02-01-07 23:55

Creamygirl til hvem ?

Derudover skal du huske kandu er et videndele site, så sidder du med guldkalven, skal alle deles om den

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-01-07 23:55

I rest my case

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-01-07 23:57

Øv Paperboy jeg huskede forkert, mente selvfølgelig St.Bededag og det er hvert år

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 00:02

Store bededag er en rent dansk konstruktion indført som kongelig forordning

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 03-01-07 00:10

Der er naturfilm på canal +, så spændingen udløses snart

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-07 00:12

Citat
Jul
Julen fejrer Jesu fødsel. Festen har dog også en række traditioner, der ikke oprindeligt har noget med kristendom at gøre. I Danmark er julen en populær fest, hvor bl.a. gaveudveksling er centralt. Det er også populært at gå i kirke til gudstjeneste juleaftensdag, hvor man kan høre juleevangeliet om Jesu fødsel. Julen starter juleaftensdag d. 24/12 og fortsætter med 1. og 2. juledag d. 25/12 og d. 26/12. Det er vedtaget ved lov, at 1. og 2. juledag er helligdage. En del har dog også fri juleaftensdag. Hvorvidt man har fri juleaftensdag afhænger dog af, hvilken overenskomst man hører under.

Påske
I påsken fejres Jesu død og genopstandelse. Påsken strækker sig over en uge, og de vigtigste mærkedage er: Palmesøndag (indtoget i Jerusalem) Skærtorsdag (indstiftelsen af nadveren) Langfredag (Jesu korsfæstelse og død) Påskemorgen (Jesu genopstandelse). Påsken ligger mellem d. 22/3 og d. 25/4, men datoerne varierer. Ifølge den gregorianske kalender falder påsken den første søndag efter den første fuldmåne efter forårsjævndøgn.

Store bededag
Store Bededag knytter sig ikke til en begivenhed i Jesu liv som resten af de officielle helligdage. Dagen er indført i 1686, hvor man ønskede at samle datidens mange forskellige bededage til én helligdag. Store Bededag fejres den fjerde fredag efter påske.

Kristi himmelfartsdag
Kristi Himmelfartsdag fejres 40 dage efter Jesu opstandelse (påske). Derfor falder Kristi Himmelfartsdag altid på en torsdag. Dagen hænger sammen med den bibelske fortælling om, at Jesus opfordrer disciplene til at gå ud i verden og prædike det kristne budskab. Dagens navn skyldes, at fortællingen ender med, at Jesus bliver taget op til himlen (himmelfarten).

Pinse
Pinsen fejres 50 dage efter påske og fejrer kirkens fødsel og forkyndelse til verdens mennesker. Den hænger sammen med den bibelske fortælling om Helligånden, der fik disciplene til at forstå andre sprog og selv tale fremmede sprog.

Håber at alle er kommet godt ind i det nye år uanset dato

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 00:12

Nå, jeg troede, det var på Københavnskanalen! Med hensyn til naturfilm og udløsning.

Godkendelse af svar
Fra : paperboy

Dato : 03-01-07 00:13

Tak for svaret ans.
Vil lige tilføje

De fleste kirkelige helligdage falder på forskellig dato dato år efter år, fordi udgangspunktet udgøres af en astronomisk observation:

Første søndag - efter første fuldmåne - efter forårsjævndøgn er påskedag!

Ud fra denne dato fastlægges resten af helligdagene.
Denne astronomiske datering har imidlertid det problem at påsken kan fejres på forskellig dato, alt efter hvor på kloden man befinder sig.

Dette var naturligvis kendt af de gamle astronomer, og de fremstillede derfor et komplekst tabelsystem til fælles påske over hele kloden. Dette blev godkendt af kirkefædrene ved et kirkemøde i år 325. Efter en justering da den gregorianske kalender blev indført i 1583 anvendes samme tabel stadig.

Den fuldmåne der beregnes ud fra skemaet kaldes for Paschal fuldmåne. Beregningerne herfra vil placere påskedag mellem den 22. marts og 25. april, og i forhold til den astronomiske påskedag kan der være en difference på op til 2 dage.

Kommentar
Fra : paperboy

Dato : 03-01-07 00:14

pbp_et
ih altså

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-07 00:15

Javist pbp_et men stadig en fredag. Bededag oprindelig bodsdag med blandt andet faste, reformationen afskaffede bods- og bededage i Danmark, men under krige og nød, blev de indført igen i en noget ændret form, bededagene afløstes 1686 af en bededag Store Bededag og den blev lagt 5. fredag efter Påske, frit efter Lademann

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 03-01-07 00:17

Forkert igen det er 4. fredag efter Påske

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 00:18

Yes - men bededag er en rent dansk sag og meget ubibelsk

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-01-07 00:24

Citat
Store bededag
Store Bededag knytter sig ikke til en begivenhed i Jesu liv som resten af de officielle helligdage. Dagen er indført i 1686, hvor man ønskede at samle datidens mange forskellige bededage til én helligdag. Store Bededag fejres den fjerde fredag efter påske.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 03-01-07 00:26

>Paperboy:
Jeg troede,du ville vide hvorfor og ikke bare have citeret leksikonet. Reglen kunne du da sagtens ha fået, men det var ikke det, du spurgte efter.