/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
Godhavns drenge 1940-45
Fra : Olesen-50
Vist : 1235 gange
310 point
Dato : 19-12-06 23:14

Er der nogen her der kan hjælpe mig med en direkte kontakt til en Godhavns dreng, der har været på børnehjemmet Godhavn (i Nordsjælland)i perioden 1940-1945, jeg søger alle oplysninger om min farbror Sigfred Erik Christian Nielsen (kaldet Erik Nielsen) Oplysningerne er til min far.

Den der kan hjælpe med en direkte forbindelse, får yderligere point

Kommentar
Fra : kissan

Dato : 19-12-06 23:55

Du kunne jo prøve på DIS.
De er gode til at hjælpe.
Mvh. Kissan

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 08:02

Her kan du få hjælp:

http://groups.msn.com/GODHAVN

- god Jul

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 20-12-06 08:06

- eller her:

http://www.radiogodhavn.dk/

- og godt Nytår...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-12-06 13:24

Jeg har nu skrevet til radiogodhavn.

Når jeg læser i div. links kan jeg ikke se at der er noget helt tilbage til 1940-45, det meste er fra ca 1960 og opefter.

Er der slet ikke en eneste kandu'er der kender en godhavnsdreng der har været anbragt i den periode????

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-12-06 15:40
Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-12-06 16:14

miritdk, mange tak for dine link, men desværer kan jeg ikke finde nogle der har været på Godhavn i 1940-45, der er en enkelt over 80 år, men han har ikke været der

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-12-06 20:26

Prøv at spørge under lokal historie her i kandu, Svend

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:24

så lige du havde lavet et nyt spørgsmål mage til det her - du kan sagtens køre videre her - og slette det andet - eller måske nogen i slægtsforskning kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:31
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:33

andsforeningen Godhavnsdrengene

www.godhavnsdrengene.dk
admin@godhavnsdrengene.dk
Formand: Poul-Erik Rasmussen 40950698
Næstformand: Arne Roel Jørgensen 22176535

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:33
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:35

lige bortset fra det er du og din far familie så oplysningerne kan fåes hos folkeregisteret
(medmindre der udtrykkeligt er udbedt sig man ikke vil findes)

du/I skal vist snart i tv i sporløs

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-06 16:40

nå nå midifik,hoppende tanke gang

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-12-06 16:46

ork ja manse - motion du ved

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 21-12-06 16:52

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 310 point
Dato : 21-12-06 18:09

Godt Olesen, at dit spørgsmål nu videreføres under lokal historie...
dette afsnit er nemlig forbeholdt spørgsmål om praktiske problemer med at benytte kandu.
(selv om det ikke altid fremgår særlig tydeligt).

Og når der henvises til DIS, Dansk Internet Slægtsforskning:
Det er jo heller ikke et egentligt slægtsforsknings spørgsmål...
Ivrigt har vi jo også et slægtsforsknings afsnit her i kandu,
(og vi er mindst lige så skrappe som dem i DIS)
så hvorfor henvise til "konkurenten" DIS?

Der har tidligere været spurgt om børnehjem under lokalhistorie, så det må høre hjemme her.
God Jul, Svend

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-12-06 18:11

Jeg vil undersøge alle jeres link, men syntes jeg har læst rigtigt meget allerede, men har ikke fundet det jeg søger.

Jeg må nok lige forklarer mig lidt bedre:

Min far og alle hans søskende kom på børnehjem i 1940, min far i Roskilde, min farbror i Tisvilde på Godhavn, og deres søster i Sønderjylland.

Som voksne fandt de på mirakuløs vis hinanden igen, men min farbror var meget præget af sit ophold på Godhavn, og har aldrig ville snakke om det. Min far var heldig, han var ikke på børnehjemme i mere end ca 1 år, så kom han i familiepleje, hos et par som ikke kunne få børn, han havde det rigtigt godt der.

Min farbror Erik er død nu, men det piner min far, at han ikke ved hvad der foregik på Godhavn, og vil derfor gerne finde en der kender hans bror fra dengang (jeg kan have en mistanke om, at min far på en eller anden måde har dårlig samvittighed over at han kom i pleje, og på den måde fik en ny familie, og brormand var på det hjem i fem år) min far kan ikke hjælpe sin bror, det ved han godt men han vil som sagt gerne finde en at snakke med omkring sin bror ophold på Godhavn.

Godkendelse af svar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-01-07 23:21

Tak for svaret svendgiversen og alle jer andre.

Jeg har accepteret med bind for øjnene, for desværre kunne jeg ikke bruge nogle af jeres ellers rigtige gode forslag.

Jeg er kommet i kontakt med en enkelt "dreng", han kunne så oplyse, at man på Godhavn altid brugte øgenavne, og da vi ikke kender min farbrors øgenavn, eller har et foto, kan vi ikke komme
videre