/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Har 'rygepolitik' taget over?
Fra : molokyle
Vist : 1405 gange
300 point
Dato : 30-11-06 17:50

Snart er al rygning forbudt ..undtagen for dem som kører rundt i deres osende biler med en 'sticker' i bagruden som skriver:

Citat
Røgfrit Miljø

Lukrativ forretning for den som 'lever' af 'problemet' med passiv rygning:
Citat
Rygestationer, Rygekabiner fra Smoke Free Systems
Smoke Free Systems, rygestation, gør det muligt at have et røgfrit indemiljø. Dette uden tobakslugt og skadelige stoffer fra tobak. Systemet kan sættes op i åbne kontorlandskaber. Rygere og ikke rygere kan have samvær uden at nogen udsættes for passiv rygning. Rygerum kan erstattes af en lille flytbar rygestation, rygekabine, rygeboks

Visse vasse...

Prøv at åbne vinduet en sommerdag på et kontor beliggende i et traffikeret område for at 'lufte' tobaksrøg ud

..uanset hvad kræftens bekæmpelses udtaler i timevis til pressen ( http://www.cancer.dk/Tobak/Nyt+om+tobak+i+pressen/enighed_om_rygeforbud_med_undtagelser1.asp ) ...samme hjemmeside som skriver:

Citat
Søgeord: benzinos
Fundet: Din søgning gav ingen resultater. Prøv igen med et andet søgeord.

Fejl: benzinos blev ikke fundet

..eller prøv med benzin alene:
Citat
Søgeord: benzin
Fundet: 10 sider

Indtast søgeord:

Resultat fra søgning på www.cancer.dk 10 af 4414

Et liv med kræft
2 sider
Alt om Kræft: Fakta og behandling, debat, rådgivning, patienter og pårørendes erfaringer med kræft

Benzen - Kræftens Bekæmpelse
Hele ordbogen - Kræftens Bekæmpelse

Børn og unge
2 sider
Inspiration til skolearbejdet, historier og computerspil mm.

Alvin og UgiUgi - Spørgsmål til kapitel 8
Hvad er sukker? - Kræftens Bekæmpelse

Nyheder
1 side
Få de seneste nyheder om kræft, historier fra Kræftens Bekæmpelse, presseklip, pressemeddeleser, fakta til journalister, kalender.

Irsk rygeforbud gav renere luft - Kræftens Bekæmpelse

Materialer
4 sider
Bestil pjecer, bøger, rygestopskilte, madopskrifter mm.

”Cancerundersøgelse blandt Forsvarets ansatte”
Postnummer 1000-1999
Sløjfen_21
untitled

Forebyggelse
1 side
Fakta og idéer til et sundt liv. Madopskrifter, hjælp til rygestop, om tobak, solbeskyttelse m.m.

Stop-Tabac: Personligt rygestopprogram

Rimelig tendentiøst!

Man kan godt se hvor pengene skal 'hentes'

Prøv bare at løbe/cykle dig til bedre lunger i enhver storby

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 17:53

Ps. Rygere koster 'samfundet' 4.6 millarder om året til 'tobaksskader'

Javel, men hvad med de ikke under 10 milliarder som det indbringer i told og afgifter?

Hvad bliver 'resten' af pengene brugt til?

Motorveje og broer?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : iah

Dato : 30-11-06 18:39

smutter lige ud og tager en smøg...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-06 18:40

yeps Molokyle, rygepolitikken har taget overhånd, derfor er dejligt med et helt frit og åbent forum som kandu.dk hvor der også er plads til at man kan få sig en smøg

//bentjuul

Kommentar
Fra : ypsiQ

Dato : 30-11-06 18:43

Meget enig med molokyle !!

Selv undrer jeg mig over at nikotin plastre mv. ikke bliver afgiftfrie til gavn for "sundhedsapostelenes" ønsker, men så kommer vel til at mangle mere i statskassen end beregnet på kontoen
Desuden mener jeg at vi som ryger også har betalt så meget mere i statskassen gennem årene, at vi få der er tilbage vel nok skulle kunne få vor rolige nydelse i fred et eller andet sted?
Jeg kunne endvidere godt tænke mig at få belyst hvor meget idrætsskader (almindelige og professionelle) det koster stat og arbejdsgivere i forhold til den indtægt staten har af dette?
Ok fitness og sundhed, men: hvor mange sygedage alene pga. skader??
Og er der mon lavet analyser over fygefravær pga. stress i forhold til rygere og ikke rygere?
Jeg nyder min cigaret og forsager fede madvarer og så længe jeg har det godt med mine 40 cigaretter om dagen, er jeg glad for at jeg ikke skal kæmpe med overvægt, stress og dårlig samvittighed!
Og passive rygere, nuvel! Men er der lavet nogen undersøgelser over om disse mon er blevet syge af misundelse på vor dejlige stresskontrol? (Tilgiv hvis jeg sårer nogle, men så må også de såres, som led under at blive udsat for diskrimination af ikke rygere)
Måske skulle der forskes meget mere i teorien: Du e´r hvad du tænker/bliver påduttet (bevidst eller ubevidst)??
Et par sygedage pga. forstuvet ankel fra oldboysfodbold eller lignende fridtids fitness, er jo en legal anledning til et par stressfrie sygedage
Alt humuristisk set for de som føler sig mest truffet men dog værd at tænke nærmere over!

Mvh
ypsi Q

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-11-06 18:55

Fuldstændig enig med jer andre.

Jeg accepterer de steder der ikke må ryges, ryger heller i et ikke rygerhjem. , men jeg kan godt
blive temmelig øv, over at læse i aviser, at man ikke længere har rygerum på flere hospitaler/ arbejdspladser så rygerne må stå på gaden, fordi der heller ikke må ryges på de udendørs område.

Nu er der en undersøgelse foretaget i Norge, der siger at det er lige så farligt at ryge 10 som 20 cigaretter om dagen, det syntes jeg lyder temmelig ulogisk.

En af mine bekendte er ikkeryger, men når han bliver syg, er det første lægen/hospitalet siger.. hold op med at ryge, ja ja siger han, det har jeg ikke svært ved, for jeg ryger ikke, er det mon tegn på, at man simpelthen giver rygningen skylden for mere end hva' der er rigtigt??

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 19:14

ypsiQ ->

Citat
Selv undrer jeg mig over at nikotin plastre mv. ikke bliver afgiftfrie til gavn for "sundhedsapostelenes" ønsker...

Ja, ..og jeg undrer mig desuden over at en alkoholfri øl skal koste (..og være belagt med afgift), som en alm. bajer?

Hvis nu vi skal 'tale' sundhedspolitik

Derudeover er det u-sand-troligt som videnskabeligt udokumenterede 'effekter' af passiv rygning får sendetid.

Senest et helt 'ud i skoven' et postulat om, at hvis der lå et rygerum i stuen i virksomheden, ville den interview'ede kvindes mand; skulle sidde og inhalere dødelige og kræftfremkaldende stoffer i sit kontor på 1. sal i eget kontor, fordi: Det forsvinder jo ikke. De skadelige partikler kan ikke luftes ud eller ventileres. De trænger ind over alt ...viser de nyeste undersøgelser"

Hun er presse 'et-eller-andet' for Kræftens Bekæmpelse og udtalte sig i omkring 1 time i programmet 'Brunch' om regeringens/folkestyrets manglende vilje til at ndføre totalt rygestop i Danmark.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 19:17

Hvornår dukker dyreværnsforeningerne op med krav om 'ikke ryger certifikat' for at holde husdyr?

De 'stakkels' små skal da ikke udsættes for dyremishandling? ...oder?

Gælder selvfølgelig både fugl, kat, hund og fisk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-06 20:15

men, men men - jeg tror du må indkalde Marianne Jelved til en kammeratlig samtale

Citat
Ny rygelov:
Inge Haunstrup Clemmesen fortæller om sit syn på den nye rygelov, sopm regeringen forhandlede i sidste uge. Den nye lov betyder, at det bliver forbudt at ryge på større restauranter og barer, imens virksomheder, hvor flere deler kontor skal indrette rygerum. Haunstrup kritiserer, at der ikke tages hensyn til de passive rygere, og så synes hun, at rygeloven har en social slagside. Der dør 2000 danskere hvert år af passiv rygning.

Debat:
Helle Sjelle (Kons.) og Charlotte Fischer (Rad. venstre) reagerer på Inge Haunstrup Clemmesens kritik af den nye rygelov. Radikale Venstre gik som det eneste parti ikke med i aftalen om den nye rygelov, da de ikke mener, at loven gavner. I stedet ønsker de radikale et større forbud mod rygning, imens Helle Sjelle ønsker større opbakning fra befolkning ved en skridtvis udvikling.

Citat herfra http://www.lorry.dk/programmer/brunch/

Enig i at Inge Haunstrup Clemmesen var ikke til at holde ud at høre på.

bentjuul

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-11-06 20:24

Høøø....

Helt og ganske aldeles egoistisk er jeg bare SÅ glad for, at rygning bliver begrænset...

Jeg GLÆDER mig til at sidde på en café og nyde min café latte uden at indånde sidemandens sure smøg!!!
Og at indtage et måltid på en restaurant hvor jeg ikke behøver at hyperventilere fordi røgen generer i lungerne... Måske jeg kommer til at nyde maden?

Eller at min mand kommer hjem fra arbejde uden at hans tøj STINKER fordi der bliver røget på kontoret...

AHHHHH....

Jeg forsøger virkelig almindeligvis at være diplomatisk og går ind for menneskers frie valg - men i denne sag kan jeg KUN hylde ikkerygernes (min) mulighed for at undgå røg...

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 22:00

Citat
Der dør 2000 danskere hvert år af passiv rygning.

Netop en påstand som ikke er videnskabelig underbygget !

...men omkring 4-500 dør årligt af partikkelforgiftning som følge af trafik 'hørm' og anden 'udledning'.

Vaxen er du typen som går på Café blandt ca. 15 rygere, holder dig for næsen og bemærker:

Føj for en stank ....ta'r I ikke hensyn til os andre, som kommer for at hygge os uden at bli' generet?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 22:02

bentjuul -> "Inge Haunstrup Clemmesen" ...det var dét hun hed: Hende tossenolliken

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-11-06 22:16

Næææ... Jeg tjekker såmænd ikke hvor mange rygere der er til stede... Men havde jeg alligevel været den eneste ikke-ryger, så tror jeg nok jeg ville forbeholde mig retten til at føle mig generet af røgen... Det er godt nok lidt svært at lave om på...

Jeg skal da heller ikke undlade at nævne at jeg nogle gange har vendt om i døren når der har været tilrøget på et spisested... Det holder jeg ganske enkelt ikke ud. Og eftersom reglerne ikke har været på min side hidtil så nyder jeg bare rigtig meget, at det nu er min tur til at være hvor jeg har lyst....

Herrrrligt

Som sagt - ganske egoistisk.... Jeg GLÆDER mig!!

Vaxen

Kommentar
Fra : the.saint

Dato : 30-11-06 22:16

Dette såkaldte spørgsmål lugter lige så surt som rygerne selv selvfølgelig bortset fra vaxen relevante indlæg.
Den der kalder sig molokyle flakser rundt i argumenterne som en vingeskudt fugl, bruger dem efter forgodtbefindende og optræder som en særdeles egoistisk og snæversynet person.

Du har nok ikke mange lugtfrie venner og har sikkert andre misbrugsproblemer end rygning siden du farer så hårdt frem mod et voksende flertal. Dog ikke i herværende spørgsmål.

Nej, rygepolitikken har ikke taget over, den er bare så småt startet og er slet ikke tilstrækkelig så længe nogen stadig kan tvangsindlægges til passiv rygning, hvis de er så uheldige at skulle samarbejde med en ryger der har eget kontor.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-11-06 22:30

the.saint >>>Hvorfor skriver du nedenstående ???? hvad har det med selve spørgsmålet at gøre ????
Citat
Den der kalder sig molokyle flakser rundt i argumenterne som en vingeskudt fugl, bruger dem efter forgodtbefindende og optræder som en særdeles egoistisk og snæversynet person.

Du har nok ikke mange lugtfrie venner og har sikkert andre misbrugsproblemer end rygning siden du farer så hårdt frem mod et voksende flertal. Dog ikke i herværende spørgsmål.

Underlig opførsel

Vaxen > så støder vi nok ikke ind i hinanden på et spisested

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 22:35

Hov hov... du the.saint. Jeg respekterer skam at folk beder mig ryge udendørs, når jeg er på besøg eller forlader matriklen, når jeg befinder mig på en røgfri arbejdsplads.

Det er de færreste ikke rygende som acceptere at jeg ryger i eget hjem, når de er på besøg.

..for så er det mig som skal vise hensyn og lade vær' at ryge
...og gør det uretfærdigvis gerne

BEMÆRK venligst:

Citat
Du har nok ikke mange lugtfrie venner og har sikkert andre misbrugsproblemer end rygning...

..at du holder hér. Du læner dig op af en injuriesag med en sådan kommentar

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-11-06 22:40

Citat
..for så er det mig som skal vise hensyn og lade vær' at ryge

Hmm... der tror jeg godt nok jeg ville have sat grænsen...
Der er jeg vist en del mere bitch'ed end du er

Der er ingen der skal diktere mig, hvad jeg skal gøre i mit hjem.... Men for hulen jeg ville da blive rigtig glad for at blive vist det hensyn, som du viser dine gæster.... (Holder nu mund når jeg er i andre folks hjem... Måske går jeg lidt tidligere hjem end planlagt, men grunden giver jeg nu ikke videre).

Vaxen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 22:43

Bare rolig the.saint. du er ikke den første som har sat spørgmålstegn ved min mentale habitus og gisninger om min indtagelse af såvel legitime som illegitime rusmidler

Du er tilgivet din åbentlys inkompetente dømmekraft og din forudintagede holdning

</NO-OFFENCE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-11-06 22:46

vaxen -> Jeg har aldrig været i tvivl om, at du er et 'fornuftsmenneske'

Dine meninger og holdninger uagtet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 30-11-06 23:02

Og så go' nat... Hjernecellerne må have hvile...

Vaxen

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-11-06 23:58

Kan jo kun læne mig op af vaxen..men det ved du jo Molo

Jeg glæder mig også til at jeg kan gå på restaurant og nyde maden, uden stinkende tobaksrøg.
Jeg skal lige nævne, at min mand ryger..og han er en aldeles hensynsfuld ryger..dvs han ryger ude..men hvis det er rigtig ondt med regn og frost...blver han henvist til emhætten

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-12-06 00:39

Jeg forstår bare ikke hvorfor man i det hele taget kan købe tobak, når det nu er så usundt, skadeligt og bekosteligt for samfundet.

Er det mon fordi der er en god fortjeneste for statskassen
... for så er det da dobbeltmoral så det basker.

Men det er vel samme historie som med bilen.

Betal dine (enorme) bilafgifter, og brug så kolletiv trafik eller ta' cyklen.

Tobak, biler, fødevarer o.m.a. er sgu' farlige. Livet er farligt, på et tidspunkt dør man af det.

Mvh Helge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 01:08

helge.t ->

Citat
Jeg forstår bare ikke hvorfor man i det hele taget kan købe tobak, når det nu er så usundt, skadeligt og bekosteligt for samfundet.

Er det mon fordi der er en god fortjeneste for statskassen
... for så er det da dobbeltmoral så det basker.

Næeh... og ... JA : Det er fordi; det er en god fortjeneste for statskassen.

..men det ændrer IKKE synet på rygerne

De bliver skudt i skoende at de ALLE er til gene ...samtidig med at de bidrager til overskudet på statens budget! (..med deraf følgende 'fine' tal på handelsballancen og penge til skattelettelser/-stop)!

..men bli'r samtidig skudt i skoene, at det er 'rygernes' skyld at mange kræver behandling for lunge sygdomme ...medens bilisterne og andre 'luftforurenere' skadeløst og ubemærket i pressen kan te' sig som de har aller mest lyst til ...i deres privat køretøjer og flyvemaskiner.
</MOLOKLYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-12-06 01:49

Sjovt nok har jeg ikke oplevet at je ger blevet mere stresset efter jeg er holdt op med at ryge, faktisk må jeg konstatere at den eneste stress en cigaret kan fjerne er den stress man har over at være ryger.

Som ikke-ryger kan jeg forholde mig til det der rent faktisk stresser mig uden at skulle tænke over om je ghar cigaretter og om jeg må ryge der hvor jeg befinder mig, og selv dengang je gvar ryger kan jeg ikke huske en eneste cigaret der fik min bil til at starte om morgenen, eller som hjælp med at betale regninger.

Vågn dog op og indse at det eneste cigaretter er i stand til er, at fjerne abstinenser som du kun har fordi du begyndte at ryge i første omgang

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-12-06 01:50

ps.. Et interessant regnestykke

http://www.drstop.dk/fakta/a.asp?ID=11

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 02:18

Citat
Vågn dog op og indse at det eneste cigaretter er i stand til er, at fjerne abstinenser som du kun har fordi du begyndte at ryge i første omgang

Sludder & vrøvl: Det er overhovedet ikke dit tidligere 'misbrug' som er til debat, men 'luftforurening' i nærmiljøet!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-12-06 02:22

Så er det jo også hamrende irrelevant om det er hyggeligt at ryge som bliver fremført som argument flere steder.

I øvrigt kunne jeg godt tænke mig at høre lidt om de mindst 10 milliarder som du mener at bidrage til statskassen med, i følge Dansk statistik var indtægterne på tobaksafgifter i 2005 på 7,2 millarder

En anden ting i forhold til luftforurening er at trafikos rent faktisk tjener et formål idet mennesker og varer bliver transporteret fra punkt til punkt.. Hvilket formål tjener rygning?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 02:49

Kortoververden ->

Citat
..det er hyggeligt at ryge, som bliver fremført som argument flere steder.

Hvor?

Du 'gætter' og er er ikke denne debat værdig !

NU som ALTID cykler jeg og mange andre rundt til vore gøremål i byen. "Vi" har ikke råd til Taxa eller 'privat forurener' alá scooter/knallert/bil/båd/fly !

Citat
..i følge Dansk statistik var indtægterne på tobaksafgifter i 2005 på 7,2 millarder

...og? Udgiftssiden er mindre end 5 !!!
Underskud i regnskabet? (...tjek lige dine kilders lødighed først )

Sidste tal jeg så for skatte-/moms indtægter fra tobak var OVER 10 Milliarder årligt!

</WROOOOOOOOM>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 02:53

Jeg hører ofte argumentet : Jamen; VI bor på landet, skal på arbejde, så vi har BRUG for en bil.

Vor Herre Bevare os

Flyt da til byen og køb en cykel, så er der ikke så langt til Købmanden eller jobbet.

(..og det er der nu heller ikke på landet !!! )

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 02:55

...eller køber man kun bil for at bo på landet, men arbejde i byen?

...fordi det er for 'dyrt' at bo i byen?

..eller er der for megen bil-os?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 02:56

..og for mange rygere?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 01-12-06 03:01

Fjern afgifter på tobak og sæt afgifter op på benzin, disel, fyringsolier der garanteret har flere passive dødsofre på samvittigheden end tobak. Men det tales/testes der ikke på !!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 03:15

Korrekt bentjuul

..'forkert' indstillede ovne/fyr er store luftforurenere

..som heller ikke 'tæller' med, når luftvejssygdomme gøres op i årlige dødsfald !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 03:28

En lorteovn/koks-/træpille-/oliefyr ?

En to-takts 45 scootwer/knalert?

En 4-liters 4 hjuls trækker i carporten?

Det ér og bli'r tobakken, som får 'skylden' !

Hvis 'hørmen' bliver for træls indendøre, kan man jo bare åbne vinduet ud til 'trafikken'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 01-12-06 08:30

Hejsa..... Jeg vil gerne lige ha´ lov til at fortælle at der i det seneste ca 1½ år har været krav om at ALLE restaurationer skal skilte med deres rygepolitik.............. Så det frie valg for både rygere og ikke-rygere ER jo til stede allerede inden man vælger spise/drikke-sted.....
Passer stedets rygepolitik ikke en - så må man jo finde et andet sted
Jeg mener at den ordning er okay og at det stadig må være ejeren af stedet der bestemmer om han vil "tjene" kassen på rygerne ELLER ikke-rygerne
At der på steder hvor man ikke kan undgå at komme, eks. sygehuse, offentlige kontorer, m.m. er det nok okay at indføre et forbud - evt. lave rygerum.
Melbit

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 11:12

melbit -> Sådan er det NU, men sådan bliver det åbentbart ikke ved at være:

http://www.cancer.dk/tobak/passiv+rygning/index.asp

Citat
Folke-tinget bør indføre total røgfrihed på arbejdspladser og i det offentlige rum.

..læg mærke til ordene 'total' og 'offentlige'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 11:13

Offentlige rum er også på kommunale legepladser, parker mm.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 01-12-06 11:35

Egentlig er debatten på et galt spor - vi snakker om rygere og ikke-rygere... Om rygere, der enten generer eller er hensynsfulde, om ikke-rygere der er hellige eller tolerante... Om en "kamp" mellem de to grupper, der skyder hinanden en masse ting i skoene...

Jeg vil rasende gerne understrege, at når jeg er superglad for at undgå røg i mit liv, så handler det ikke en pind om rygerne, men om cigaretterne. Rygere (og ikke-rygere) er ikke specielt folkefærd med specielle egenskaber - det har bare truffet et valg omkring rygning. Slut færdig...

Jeg ønsker ikke røg i mit liv, men rygerne vil jeg da rigtig gerne have hos mig - dem har jeg intet i mod. Røgen vil jeg tilgengæld have ret til at hade som pesten

Vaxen

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 01-12-06 11:45

>>> Molo. Ja sådan er det nu.......... Og jeg mener, at sådan kunne det jo blive ved med at
være
Det giver jo alle det frie valg - både rygere og ikke-rygere og de forskellige ejere.
Så kunne ejeren jo også frit vælge OM det skal være røgfrit hveranden måned for evt. at "lure" hvem indtjeningen er størst på!

Kommentar
Fra : helge.t

Dato : 01-12-06 11:54

the.saint> pas nu på at du ikke slider din glorie op.
Du bruger selv ordet snæversynet, men med de udtalelser må det nærmest være en lidelse du selv har problemer med.
Hvis du mener at man har ildelugtende venner og har andre misbrugsproblemer fordi man ryger, så skulle du nok tage din egen snæversynethed og konklusioner op til overvejelse.
Ifølge din tankegang er man sikkert fartbølle og spritbilist hvis man har bil, hvis man har hund skider den sikkert på fortovet, hvis man har have bruger man nok gift mod ukrudt o.s.v. o.s.v.

Det kan godt være at der er et voksende flertal af ikke-rygere, men i et velfungerende samfund skulle der også gerne være plads til dem der er i mindretal.

melbit> Jeg er helt enig.

molokyle>
Citat
...medens bilisterne og andre 'luftforurenere' skadeløst og ubemærket i pressen kan te' sig som de har aller mest lyst til ...

Det er jeg nu ikke helt enig med dig i, jeg synes da også at bilister betaler deres del af gildet, og der stilles da også krav til biler m.h.t. forurening.

Jeg tvivler på at du ville cykle 150 km hver dag for at komme på arbejde og hjem igen.
(Vi kunne selvfølgelig også alle flytte til en stor by, som så sikkert ville blive så stor, at man kunne nøjes med at cykle 100 km dagligt til og fra arbejde) ?

Hva’ med at gøre det hele nemt… forbyd salg af tobak og biler, motorcykler og knallerter i Danmark

Eller man kunne klare det hele med lidt hensyntagen og sund fornuft.

Jeg har for resten hørt at Danmark har slået forbuds-Sverige i kampen om flest forbud.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 14:17

Dette har til min overraskelse udviklet sig ti at være en helt meningsfuld debat

melbit ->
Citat
Så kunne ejeren jo også frit vælge OM det skal være røgfrit hveranden måned for evt. at "lure" hvem indtjeningen er størst på!

Korrekt... derfor har vores 'alle sammens' barmutter på Ama'r også givet sit besyv med i Ekstrabladets læserbreve (Judith);

..og vi ved godt; hvem som kommer eller bliver 'væk' på røgfrie dage

Røgfrie dage = NUL KUNDER

Læg to 'vandhuller' eller 'restaurant'er' ved siden af hinanden:

Den røgfri har 20 kunder 1. dag ...men kunderne udebli'r allerede på dag 2 !!!

...den røgfyldte? Har også kunder resten af ugens dage

....med mindre man er 'trendy' og ligger i et favorabelt kvarter blandt "Jubii'er" med 'de rigtige meninger'

helge.t -> Jeg har selv dagligt prøvet at cykle 25 km. (=50 KM. om dagen ialt. Adsted kl. 5.50 for at møde kl. 7.00) til og fra arbejde (...selvom nogen ikke kalder det 'rigtigt' arbejde, da det jo 'kun' var aktivering )

Det ka' snildt la' sig gi' sig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-12-06 18:44

Hejsa, har læst debatten med stor interesse

Det skal lige være sagt at jeg er x-ryger
Men absolut ikke anti ryger

Mit rygestop skyldes et dumt vædemål og min stædighed..

Alle skal have lov til at vælge selv og selvom men er ryger kan man jo vise hensyn, som der tydeligvis også er nogen der gør

Jeg bliver tit spurgt om man må ryge hjemme ved mig selv, selvfølgelig må man det, ellers stod der jo ikke askebægere

Det er så fedt at debatten bliver taget op på et så jordnært plan som dette, istedet for "kun at høre de kloge hoveder" i radio, tv osv..

Men, molokyle, ikke for at gøre dig uret... Jeg bor på landet, fordi jeg kan lide det. Ja, arbejder i byen, fordi jeg har et arbejde jeg kan lide. Det er jo også noget man vælger, ligesom når man vælger om man vil ryge. Ved da godt at jeg så forurener med at køre på arbejde i den gamle kasse af en bil, men det er sgu umuligt at leve uden at gøre noget forkert

Syntes der er kommet mange holdninger op her, det er sgu rart at læse

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 01-12-06 21:28

taunusanden -> Jeg er kun ude med 'pegefingeren' efter bilister som dig, fordi det ofte er de største egoistiske forurenere, som ikke har tollerance nok til at lade os andre ose (...hvor det stadig er tilladt). En ryger har ikke 'brug' for at ryge, men lige så mange bilister har ikke 'brug' for en bil.

Selvfølgelig kan man ikke leve uden at gøre 'noget' forkert ind imellem, men så skal man dælme også indrømme det og lægge fordomsfuldheden en smule på hylden.

...det går som sagt på ingen måde på din person taunusanden

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 300 point
Dato : 02-12-06 00:11

Tak, Molokyle

Næ, man har vel heller ikke brug for kaffe (jeg kan ikke undvære min kaffe, hehe) slik, øl osv.. Men der er nogen der indtager disse ting af samme årsag som smøgerne, man har lyst og man kan lide det

Ja, hørte en god en.. "Vil hellere tale i telefon med en der ryger end en der gnaver i et æble", haha

Rygere er også mennesker, som regel er rygere også de mest sociale og snaksommelige mennesker

Og må give dig ret.. Alle har fejl, derfor er selverkendelse en god ting, sgu hellere det end egoistisk, der er ingen der kun gør det rigtige, hvad det så ed måtte være

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 02-12-06 00:47

Tak taunusanden

Positive tanker og oprigtighed skal belønnes

..også en tak til alle jer andre, som tog sig tid at deltage.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 04-12-06 13:06

Hvad med exrygere? Er de så også mere sociale og snaksaglige..eller går det over igen, ligeså snart man holder med at ryge?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-12-06 23:40

Spørg lige dig selv (igen) mangorossa ..om ik' det er et privat 'problem' !

..altså om det genere dig at 'andre' ryger?

F.eks. : De fleste har 'INTET' imod passiv bilisme, som daglige cyklister bag bilerne!

Bilister det er!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-12-06 00:01

Nu var det sagt med en split af humor..nej og ja..det generer mig at andre ryger i min nærhed..men ikke hvis de ryger andet steds..jeg holder, for det meste og ofte af rygere..og ikke rygere..faktisk holder jeg meget af mennesker, hunde, katte (har lige fået en killing (og den lugter dælme ike godt i kattebakken) mus, edderkopper, biller,høns, og andre ...men selve røgen holder jeg ikke af..og jeg lover dig, at næste gang jeg skal have en bil, skal det være en der forurener så lidt så muligt..ville helst at de offentlige var handicapegnede så jeg kunne bruge dem..men det er ikke tilfældet.
Jeg er nettop af samme mening som dig, at det handler om at svine verden mindst til..og det er et af de dårligste argumenter, når det handler om rygning..det generer mig bare og jeg kan ikke tåle at ryge..dermed basta..jeg har fravalgt rygning..og har det super med det.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 08-12-06 18:24

Ja, vi bør vel passe på miljøet, kan ikke påstå at jeg er en engel

Men sorterer i det mindste, kører (i min forurenende bil) ind på genbrugs stationen og stopper alt i de rigtige beholdere.

Men helt enig, vi burde alle være med til at passe bedre på miljøet!!

- Anden

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 09-12-06 00:00

Ja, det er desværre det at mange ikke har råd til at skifte deres meget miljø-ukorrekte bil ud...fordi afgifterne er så store på biler..det er skruen uden ende.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 09-12-06 20:03

Det er, efter min mening, et lige så stort problem at man skrotter så mange biler. Pga små skader osv.. Der er mange ting der skal behandles efter bilerne er skildt ad ved miljø behandling på auto ophuggerne.

- Anden