/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Forsikring - Indbrud?
Fra : taunusanden
Vist : 2023 gange
100 point
Dato : 12-11-06 13:33

Hejsa, hvad mener i? Jeg har haft undbrud i mit lille værksted hvor jeg hygger mig lidt med gamle biler. Stor interresse for gamle ford taunus'er Jeg havde indbrud for lidt tid siden, min forsikring dækker "kun" for op til ca 26.000kr i udhus og værksted. Skal siges jeg bor på en lille landejendom. Porten var låst, men de brød ind og stjal min svejser. Og "kun" den.. Med fastsiddende tilbehør selvfølgelig. Selvfølgelig dækker de da det, tænker jeg og får tilsendt en skades anmeldelse.. Men Nej.. "Et migatronic 250 svejsesanlæg er for stort til at betragtes som til hobby brug." Ævl.. Det er et ældre anlæg, ca 15 år vil jeg tro. Og hvis man har prøvet at svejse med en 180 amp, som de dækker op til, påstår de da, kan jeg bare ikke arbejde med.. De sammenligner min sag med en der havde et større hjemmeværksted med malerkabine osv, så stort og fint er mit ikke. Nogen forslag til at få dem til at dække, eller andre der har oplevet lignende?

Mvh René - Ham der vil have sin bil synet

P.S.
Anlægget ville have en ny pris af ca 17.000kr
Selvskabet er Runa

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-11-06 13:40

Hvor typisk, men din forsikringspræmie vil de vel gerne ha'??

Du skal henvende dig til - ankenævn for forsikring -

http://www.ankeforsikring.dk/

Kommentar
Fra : Brommi

Dato : 12-11-06 13:48

Hej Rene
Kommer lige med på tråden, vil gerne lige se hvad andre synes.

Du glemte at nævne at du havde fået den pris på 17.000 på skrift fra meca. Det er jo ikke et beløb du selv har fundet på..

->Brommi

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 13:59

En 15 år gammel maskine får du ikke en krone for, de nedskriver værdien til 0 over ti år.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-11-06 14:01

Du finder gode brugte maskiner hos Migatronic.
http://www.migatronic.dk/default.aspx?m=2&i=69

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 12-11-06 14:05

Hej Rene.

Godt nok er jeg ikke forsikrings mand men, er der ikke noget med at ting nedskrives iforh alder.
Som Nordsted1 skriver skal du ikke være bange for at anke sagen til forsikringsnævnet, det koster 100 kr.

Du kan gå på nettet og se ligende sager, ud fra det kan du se hvormange sager dit forsikringselskab har tabt - vundet, vær ikke bange for at skrive det til dit forsikringsskab.

Jeg har selv haft held flere gange hvor de har trukket sagen dagen før fristen udløb.

Men alt i alt skal man ikke forvente at den lille mand som garanti har sit forsikringsselskab i ryggen når man har brug for det, se bare på fyrværkerri sagen hvor folk stadig ikke har fået deres huse genopført (sørgelig)

Mit råd er skriv til forsikringen og meddel dem at du agter at gå til ankenævnet.

Good lock

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-06 14:19

Ej, altså... Den med nedskrivning, den går ikke helt.
Jeg havde indbrud for 3 år siden. Jeg fik bl.a. stjålet nogle gamle smykker og et digitalkamera.

Forsikringen udbetalte -uden diskussion- det, det ville koste mig at købe et nyt tilsvarende kamera og nye tilsvarende smykker. --Så for kameraet fik jeg et beløb, der svarede til nyprisen, og for guldsmykkerne fik jeg væsentligt mere end den reelle værdi, -nemlig hvad det ville koste mig at købe tilsvarende smykker som nye i dag.

Forsikringsselskabet har vel sendt én ud for at se på forholdene og tale om erstatningen? Det gjorde Alka i hvert fald da jeg havde haft indbrud. --Det lyder underligt, at de ikke vil betale, fordi maskinen er for stor?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 12-11-06 17:35

godt det ikke var dit gamle hus der brændte..det er vel nedskrevet for længst....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-11-06 22:36

Der er ikke noget at komme efter, og det har ikke noget som helst med alderen på svejseren at gøre.

Men en indboforsikring (hvis altså det er sådan en), dækker ikke sådan noget værktøj, men kun hvad der forventes at være "allemands-hobbyværktøj", eks. boremaskine, lille vinkelsliber o.s.v.

Større værktøj som formodes at bruges i erhvervssammenhæng eller hvis det er specialværktøj, skal der tegnes separat forsikring på, noget som rigtig mange ikke tænker på eller ved noget om....jeg mener dog, at det står i forsikringsbetingelserne, på samme måde som der står noget om begrænsninger for f.eks kunstsamlinger, antikviteter, smykker o.lign..

Mange er også røget i "fælden" hvis de får stjålet en dyr fladskærmsTV eller et megadyrt anlæg......det har nemlig også en enkeltværdi på noget mere end forsikringer dækker af den slags indbo, så der skal også separat forsikring til.

mvh dova

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-11-06 06:39

Det har noget med alderen på maskinen at gøre.
Han får ikke en ny i stedet for en 15 år gammel svejser.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 13-11-06 08:01

Som udgangspunkt, så er det som er "normalt" for fx en paracelhusejer dækket, som fx en højtryksrenser, græsslåmaskine osv. dækket. Bor man i fx et højhus, vil de samme ting ikke nødvendigvis være dækket.

Der er en del mennesker, der har proff. værktøj, som de er kommet billigt til. Hvis man ønsker sådanne ting dækket, skal man ALTID kontakte sit forsikringsselskab for at få det med på policen som særlig aftale om, at det er dækket til max xxx. kr. Hver enkelt værktøj skal nævnes. Det kan være en stor afretter til træ, søjleboremaskine osv.

De forskellige selskaber opererer med forskellige afskrivningsregler, afhængigt af, hvad der er tale om. Hvis man tager et spisebord i træ, vil der normalt ALFRIG være afskrivning på det, da det ikke bliver forringet. Alle ved, at fx et TV bliver "slidt" og dermed ringere med tiden, hvorfor det nedskrives.

Sidst, kan man altid tegne en erhvervsforsikring for løsøre, men der er som oftest en minimumssum på, på fx, 250.000 kr. i sumdækning, og så bliver præmien derefter.

Det bedste - og oftest billigste er, at sikre adgang til stedet med gode - og gerne dobbeltlåse, men hindre folks adgang kan være svært. Fx når de gennembryder en mur, for at komme ind.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 13-11-06 10:11

Så vidt jeg husker er der også noget om, at hvis msn sikrer løsøre specielt stilles der også krav til sikringsgraden(sikringsklasse) af låse, sikring af vinduer mm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-11-06 19:22

Citat
Det har noget med alderen på maskinen at gøre.
Han får ikke en ny i stedet for en 15 år gammel svejs

Nu var det jo ikke det der var tale om, men om at selskabet ikke overhovedet ville dække svejseren.

Men HVIS de ville, har du ret i at der ville blive fratrukket p.g.a. svejserens alder.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 14-11-06 07:50

Jeg er ikke færdig med at brokke mig endnu, men prøver ankenævnet.
Skal nok vende tilbage med resultatet

Og selvskabet havde lovet at dække i første omgang..