/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Sort skærm i opstart, Win XP
Fra : abra
Vist : 428 gange
200 point
Dato : 31-10-06 08:56

På min Dell Dimension 3000 har jeg XP home downloaded fra Dell men samtidigt har jeg, også fra Dell fået en stak Cd'er, bl. a. en der hedder "Windows gen-installations CD, XP home Edition, incl. service pack 2" den forsøgte jeg at få til at ordne programmet, altså XP, den kørte, jeg indlæste Win-koden, men da det var overstået kunne jeg ikke komme ind i programmet, blev ved med at forlange godkendelse fra Microsoft, det gik også da det ikke er en piratkopi, så nu er jeg atter i funktion; men følgende problem er der stadig, nemlig ved opstart kommer der sort skærm hvorpå der står følgende, så vidt jeg husker da det går så stærkt:
"Brug pilen til at vælge hvilken Windows du vil vælge"
dette gentages en linie under, med nøjagtig samme ordlyd, og jeg gør egentlig ingenting fordi jeg dårligt når at reagere inden Windows begynder at køre, så hvis nogen her skulle kende et lign. problem og en løsning vil jeg blive glad.
have a nice day
abra

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-10-06 09:08

Har set det samme efter at have lagt en XP Pro ovenpå en XP Home. Det forsvandt efter en 5-6 opstarter...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 31-10-06 09:08

Det ser ud til at du har to windows XP liggende på din harddisk, så den starter op på den der ligger først måske??????
dr.dem

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 09:18

Citat
XP home downloaded fra Dell
... hvorfor det ??? lå den ikke på fra starten ?? - for mig umiddelbart ser det ud til at du har to lagt ind og det er vel ikke nødvendigt.

Dine recovery cd´er indeholder jo xp home i forvejen og sådan er den vel sat op fra start ???

hvis jeg var dig ville jeg gemme data der er vigtige og køre en recovery - opdatere på windows update - og så køre med en frisk maskine (skriver dette fordi det for mig at se vil være den bedste løsning)

Kommentar
Fra : abra

Dato : 31-10-06 09:28

Ikke helt forstået.
det ser ud til I har ret med hensyn til at der er to identiske på, er det du nævner med recovery CD det samme som den jeg nævner: Geninst... o s v det er jo den jeg har forsøgt hvor jeg bad om at køre uden sletning og formattering, altså kun "reparere", jeg er meget dum på det her.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 09:33

Citat
Windows gen-installations CD, XP home Edition, incl. service pack 2
<---- ja den

kan godt se det vil være surt - men så slipper du af med de fejl der er og har du lige gjort det - også surt at skulle gøre det igen - men så har du vel ikke så meget liggende og så er det den nemmeste måde at gøre tingene på i stedet for at skulle slås med en maskine der måske vil drille igen og igen.

Det tager jo ikke en evighed at brænde ud eller gemme på anden vis hvad der ligger så det kan komme ind igen og en totalt geninstalltion er da klart at anbefale

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 09:35

for i øvrigt synes jeg microsoft er blevet lige lidt for besværlige hvad angår aktivering - de snuser jo alligevel rundt i vores maskiner så det er da ved at gå helt amok

Kommentar
Fra : abra

Dato : 31-10-06 09:47

Det har du da helt ret i!
men jeg har aldrig prøvet det før, kan du forklare lidt mere om hvordan jeg gør med at brænde over på en CD det jeg gerne vil ha' ind igen, jeg er jo pensionist men mener ikke jeg er helt senil - endnu!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-10-06 09:59

Citat
Sådan kopieres filer og mapper til en cd

Sæt en tom skrivbar cd i cd-optageren.
Åbn Denne computer.
Klik på de filer eller mapper, du vil kopiere til cd'en. Hvis du vil markere flere filer, skal du holde CTRL nede, mens du klikker på de ønskede filer. Klik derefter på Kopier denne fil, Kopier denne mappe eller Kopier de markerede elementer under Fil- og mappeopgaver.
Hvis filerne er placeret i mappen Billeder skal du klikke på Kopier til cd eller Kopier alle elementer til en cd under Billedopgaver og derefter gå til trin 5.

Klik på cd-r-drevet i dialogboksen Kopier elementer, og klik derefter på Kopier.
Dobbeltklik på cd-r-drevet i Denne computer. Windows viser et midlertidigt område, hvor filerne opbevares, inden de kopieres til cd'en. Kontroller, at de filer og mapper, du vil kopiere til cd'en, vises under Filer, der er klar til at blive skrevet til cd'en.
Klik på Skriv disse filer til cd under Cd-skrivningsopgaver. Windows viser guiden Cd-skriving. Følg vejledningen i guiden.
Bemærk!

Kopier ikke flere filer til cd'en, end den har plads til. Standard-cd'er har op til 650 megabyte (MB) ledig plads. Cd'er med stor kapacitet har op til 850 MB ledig plads.
Sørg for, at der er tilstrækkelig plads på harddisken til at gemme de midlertidige filer, der oprettes under skrivning til cd'en. Der bruges op til 700 MB af den tilgængelige plads til en standard-cd. Der bruges op til 1 gigabyte (GB) af den tilgængelige plads til en cd med stor kapacitet.
Når du har kopieret filer eller mapper til cd'en, er det en god ide at gennemse cd'en for at bekræfte, at filerne er kopieret.

citat fra microsofts hjælp og support - den finder du ved at gå i start - hjælp og support og skrive brænde

Kommentar
Fra : abra

Dato : 31-10-06 10:26

Jeg har altså temmelig meget på min HD 80 Gbyte, fordelt på 4 HD (hvad jeg egentlig har fortrudt)det jeg er mest bange for er at alle de programmer, der skal geninstalleres, printere en Lexmark 65P, en Brother MFC-4820 m/Telf, Fax og Scanner, som jeg har haft temmelig meget besvær med at få til at virke, foruden mine Mail-adr. ja jeg er næsten bange for at det nærmest er uoverkommeligt at få det jeg ønsker inst. igen, for selvfølgelig er der da også mange ting jeg ikke skal bruge mere, som jeg så kan få renset ud og vel også slettet partitionerne? så det er altså for mig en lidt vanskelig sag, er ingen nørd - desværre!

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 31-10-06 10:26

for at fjerne valget af operativsystem skal du bare gøre følgende:
http://www.hcma.dk/tips21to30.htm#no29

og så til en anden gang når du vil til at reparere/geninstallere WindowsXP:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 31-10-06 12:58

Hej abra

Du skal ikke være ked af det, hvis det går stærkt og ikke 30 sek. er det "bare" dell's skjulte partion -læs preinstallition der kommer prøv kort at trykke cursor tast så wil du kunne læse hvad der står, vil tro der står xphome eller lign. i øverste og genoprettelse eller noget lig i nederste, det er beregnet hvis man har flere systemer "dual boot" hvor man kan vælge hvilket operativ system man vil boote op, og kan selv sætte tid til alt mellem 0 og lang tid hvis der intet bliver valgt tager den som ligger i valgte partion.
Hvis du syns det er meget irriterende kan du - højreklik denne computer - egenskaber - avanceret - start og genoprettelse instillinger - i de 2 øverste felter vinge fra hvis du ikke vil have dette vist.