/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
google earth
Fra : gulvang
Vist : 649 gange
50 point
Dato : 22-09-06 17:44

jeg vil spørge om nogen har kendskab til programmet google earth?jeg har set på ekstrabladets netavis at man skulle kunne zoome så meget ind at man kan se personer skarpt jeg kan kun zoome så meget ind at man kan ane konturene af en bil ?

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-09-06 17:54

Så må der være kommet extra kraft på deres satelit, eller du har en pro-udgave.
Har aldrig komme nærmere end at se en lille Landby, og så var billedet ikke klart.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-06 18:06

Jeg har været inde og se på nogle af de steder vi har været på ferie, jeg kunne se meget tydeligt, både vores hotel i Malaga og vores campingplads i Italien, jeg kunne endda se selv "paracellen" på campingpladsen. Men når jeg har været inde og se på vores adresse her i DK var det utydeligt.

Dengang jeg kikkede var det med den gamle version, der er kommet en nyere

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-09-06 18:12

Tror også det må have noget med satelittens placering at gøre.
Plejer de ikke at svæve over Ækvator, i en fast bane.
Men er programmet blevet så godt, som i siger, tror jeg at det skal prøves igen.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 18:38

Nu er det jo ikke LIVE billeder. Men de er da sikkert taget via en sattelit.
Du kan ikke zoome ind så du kan se personer skarpt, men du kan sagtens se et hus nogenlunde skarpt og du kan også ane fodgængere - og det er da meget skægt. Prøv at se på de amerikanske destinationer - jeg tror man her har gjort mere ud af det. Vær også opmærksom på at ikke alle områder i DK er højopløselig - det er mest i befolkningsrige områder som fx byer.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 18:39

Der findes faktisk noget tilsvarende for Danmark alene - kan ikke lige huske navnet men det er vist et entrprnørfirma der har lavet den. Der er sikkert en der kender adressen

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 50 point
Dato : 22-09-06 19:03

Syntes ikke billedkvaliteten er meget bedre, end i gamle dage
http://www.rummet.dk/aef2774

Tror der findes bedre billeder her,
http://www.cowi.dk/cowi/da/menu/services/raadgivningstyper/kortoggeodataprodukter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-06 19:13

Jeg syntes også denne er sjov

http://www.fa.dk/arealinfo/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 19:23

OK. Sandheden er at Google Earth er et program som man gratis kan downloade. Det er et rigtigt godt program, der ganske rigtigt giver mulighed for at zoome ind rent geografisk, som om man sad i et punkt højt over Jorden.

Der er imidlertid stor forskel på hvor meget man kan se i de forskellige dele af verden. Gør du f.eks. ind og kigger på København, kan du komme meget tæt på. Vælger du Esbjerg, kommer du også meget tæt på. Vælger du Herning, er alt LIDT mere sløret.

Billederne er altså IKKE live, men kun et eksempel på hvordan det så ud da området senest valgte at sende billeder til Google Earth.

Når du zoomer ind, kan du se hvor god en opløsning du får. Der er forskel på farverne.

Men prøv det selv. Det er meget bedre end at jeg og andre skal besvare dit ????

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 19:28

Så du er altså enig med mig arne.jacobsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 19:31

Ja - Pirt - Delvist. Du skriver jo så meget.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 19:38

Hej gulvang.

Jeg synes at du har fået mange gode kommentarer til nu.

Hvis du stadig IKKE har downloaded Google Earth, er du "D.I.N".

M.v.h. AJ

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 19:38

arne:

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 19:41

Citat
"D.I.N".

????

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 19:42

Citat
"D.I.N".

????

Nej nej - Nu var den der - ???

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-09-06 19:48

Fjerne lige et flueben her......

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 19:49

pirt03

Ved du NU hvad D.I.N betyder?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-09-06 19:54

arne: Ja i samme øjeblik jeg klikkede på SEND, vidste jeg det. Og man kan jo ikke fortryde - selv om jeg prøvede.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 19:55

pirt - Det er heller ikke DIG der skal vide det!!! Det er gulvang. Og jeg tror at gulvang har fået svar på sit spørgsmål.

Hilswendsk fraøw kjoerøj. (AJ)

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-09-06 19:55

På krak.dk er der også et faneblad : Luftfoto
Gambrinus

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 22-09-06 20:00

Hvor er det godt, at du mener, at gulvang har fået svar på sit spørgsmål.
Så mangler du bare at bestemme, hvem der skal ha' point.
Gambrinus

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-09-06 20:24

Vil da også lige nævne dette program, som er gratis fra NASA
http://earthobservatory.nasa.gov/

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-09-06 20:44

Gambrinus - At du ikke er i stand til at finde ud af; hvornår der skal tales og holdes kæft, viser jo blot din totale mangel på hjernecelle-aktivitet. Din sjove lille ikon - viser jo tydeligt omfanget af ??????????.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-09-06 21:49

Citat
Vælger du Herning, er alt LIDT mere sløret

Det er da klart. Kommunen/amtet vil da ikke være bekendt, at man kan zoome ind og risikere at nogen ser den fordrukne landsbytosse lillearne tåge rundt og sige underlige ting. Så er den by da H E L T færdig. Den er slemt nok belastet i forvejen.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 23-09-06 00:14

Citat
Tror også det må have noget med satelittens placering at gøre.
Plejer de ikke at svæve over Ækvator, i en fast bane.

Nogle satellitter gør, f.ex. dem til at se TV vha. parabol og dem man bruger til satellittelefoner. Disse hænger i en fast position, ca 36000 km over ækvator.

Men dem man bruger til at tage billeder til f.ex. google earth og til GPS bevæger sig i forhold til jorden, i en elliptisk bane, der gør at de en del af tiden er meget tættere på jorden.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 23-09-06 00:32

Hvis der er interesse for at se på luftfotos af en adresse her i landet kan du se det her:

http://ejendomsfakta.netborger.dk/produkt/default.asp?p=netborger&komnr=301&ejdnr=7876&vejkode=4696&husnr=149&vejnavnident=Kalundborgvej

Efter indtastning af adresse er der et link: "Se kort"

Mvh.

Godkendelse af svar
Fra : gulvang

Dato : 23-09-06 02:06

tak for de mange svar angående google earth.vh bent

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-09-06 08:50

Moggi _ de billeder er dæleneme gamle kan se at de ikke har fået taget nye, side jeg fik taget skiftet, og det er 2 år siden.
Men OK, der skal vel spares.