/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kan ikke finde operativsystem
Fra : pminni
Vist : 612 gange
200 point
Dato : 10-09-06 14:58

Hej Alle,

Håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig - Jeg har en stationær fujitsu Siemens med windows XP prof. som pludselig gik ned. Jeg har ikke gjort noget ved dette i en måned i bare raseri -men har nu fundet min recovery cd og har forsøgt mig igen.
Jeg kan sagtens installere windows igen - men når jeg starter maskinen siger den stadig at den ikke kan finde operativ system - HVAD GØR JEG ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:01

har du sat din hardisk tilbage som første boot device i bios efter instalationen og fjernelse af r -cd.

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:02

Jeps - det er gjort

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:06

eller før/efter instalation sæt bios til default settings

mest sansynligt under exsit
eller du kan se taste funktioner i bunden af skærmen/toppen
i bios.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:08

Du har vel ikke en patition nr2 på din HDD med driver o.a
som du har formateret?

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:12

Øh... den sidste besked forstod jeg overhoved ikke ?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:16

sæt din bios til default gå så ind og sæt cd til first boot device og installer OS bagefter gå så ind og sæt din HDD til first boot device.
En anden ting du kan prøve(det gør jeg altid men det er med en fuld win xp-pro cd)

Når disken er formateret og systemet er installeret og
cp'en genstarter så gå direkte ind i bios og sæt din HDD til first boot device,og fjern cd'en fra drevet>genstart,
lad ikke pc'en boot op igen med cd drevet som first boot
device.

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:16

Joh - der er 3 partioner ialt - og jeg ved ikke hvordan jeg sletter dem. Det skal bemærkes at det gør ikke noget hvis indholdet bliver slettet - bare maskinen kommer til at køre igen

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:18

Øh... den sidste besked forstod jeg overhoved ikke
Der er nogle pc' producenter der installere drivere o.a som passer til deres hardware på en seperat patition/opdelt HDD.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:19

Joh - der er 3 partioner i alt, har du selv oprettet disse patitioner?,

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:21

den cd du kalder recovery cd er det en fuld original XP-Pro-cd?

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:24

Ja det er det - den hedder windows xp professional CD recovery - jeg prøver lige at gøre det du forslår mig længere oppe.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:28

Jeg kan henvise dig til en dos/diskette program som kan Slette hele din HDD overskrive den med=/nuller,fjerner
dine patitioner fulstændigt så du får en ren HDD.

Har du mere en en HDD i din pc?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:32

vis du har et diskette drev/disketter
Joh - der er 3 partioner i alt, har du selv oprettet disse patitioner?,

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:39

Jeg kan ikke rette i bios før installation - da den kun kan starte hvis r-cd sidder i maskinen.
Joh - de partioner der er der er oprette af min søn - jeg ved ikke helt hvorfor - men som sagt hvis der findes et program som sletter det hele og jeg så kan starte forfra ville det måske være det nemmeste.
Der er 1 HD - 1 cd drev og 1 diskette drev - men da jeg var i bios i går kunne jeg se at der er en del som ikke er partioneret - og ellers er HD delt i 2.

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 15:45

Vrøvl - jeg kan godt komme i bios -men nu stod mit tastatur lige af - så skal lige finde et nyt frem

Accepteret svar
Fra : Manse9933

Modtaget 210 point
Dato : 10-09-06 15:45

cirka hvor meget er ikke patitionerer.

Jeg kan ikke rette i bios før installation - da den kun kan starte hvis r-cd sidder i maskinen>>>
det kan betyde at bios er afhængig af en patition på din HDD,i det tilfælde så vil det ikke være en god ide at overskrive hele HDD'en.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 10-09-06 15:46

okay

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-09-06 16:28

Prøv lige at hente denne diskette. Hvis du altså har diskettedrev.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Så kan du se alle dine 3 partitioner.
Ud for C: ...................................................står der yes lige under boot.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-09-06 20:33

Og så mener jeg det er bedst at bootrækkefølgen ser sådan ud:

A: / CD / C: (HD)

eller

CD / C: (HD)

Så vil du kunne indstallere via CD og ved genstart hopper den selv over på HD

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 10-09-06 21:56

Tak for dit svar e.c men jeg har ikke noget diskette drev

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 10-09-06 22:15

Bootrækkefølge = CD / HD
start med din XP og vælg ny indstallation
peg på din partition C: ( den bør ligge øverst)
og vælg slet (L) og så (e)
Opret en ny partition i det nu tomme (frie) område
vælg indstaller i den nye partition du lige har lavet.
Lad bare CD'en blive.

Alt løst grej bør frakobles comp under indstallation.

Kommentar
Fra : pminni

Dato : 11-09-06 02:13

E.C jeg fik lavet disketten på det du foreslår og den skriver så at jeg ingen hard disk har - så går ud fra at det er fordi den er død :(

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-09-06 07:19

Ingen operativsystem fundet. Sansynligvis er HD'n enten fysisk beskadiget , der er virus på, eller tabellen, der indeholder oplysninger om hvad der er på disken, er beskadiget, jeg kan ikke lige huske hvad den hedder.
1. Hvis HD'n IKKE er stået af fysisk, findes der software der kan gendanne tabellen med indhold, men da du jo er ligeglad med om den skal formateres, kan det jo være ligegyldig.
2. Nogle fabrikater/Typer HD'r skal formateres, forberedes til brug, med producentens eget software, så check producentens hjemmeside om der ligger et HD'tool?

Næste gang du har en fungerende maskine så lav et image, så kan du hurtigt genskabe det hele.

Hvis du har en recovery CD, burde du kunne boote med denne og så gendanne maskinen som da du købte den, en recoveryCD/DVD indeholder normalt et image af standardinstallationen. Dog er der ofte en skjult partition på HD'n som recovery programmet bruger til gendannelse.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-09-06 10:16

Er det med din XP CD du har set at der ikke er nogen harddisk.
eller
Er det med disketten du har set det.

har du haft harddisken ude......byttet rundt......sat nyt CD/DVD drev i comp.

Godkendelse af svar
Fra : pminni

Dato : 12-09-06 00:17

Tak for svaret Manse9933. og hjælpen i denne omgang

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 12-09-06 14:27

For lige at forbedre forståelsen,vi har klaret det over Tlf:
Det så ud til at HDD stikket i pc'en var/havde rokket sig løst.
pminni kan godt rode med hardware vis .../... vil
Manse9933