/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
førtidspension i bero
Fra : jbkf
Vist : 1607 gange
500 point
Dato : 02-09-06 08:00

hej alle
er der nogle her der ved eller kan henvise til et side hvor man kan få oplyst om det er muligt at stille en førtidspension i bero(pension efter regler senere end 2003)
eks:
jeg har fået pension på eksem efter at have levet som buschauffør i mange år
nu har min eksem det godt, men jeg ved at den kan komme tilbage som et lyn fra en klar himmel,
jeg kan få job hos min sidste arbejdsgiver, som vil og kan tage de hensyn som jeg behøver.
så derfor mit spørgsmål ved i om pension kan stilles i bero og benyttes igen såfremt det går galt
på forhånd tak

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 02-09-06 09:18

puh.ha. det ville jeg aldrig begynde at forhandle om...
specielt ikke ordi som du jo ved, hvor extremt svært det er at opnå den pension.....
var det måske ikke en god idé, om du istedet arbejdede de timer som man vist gerne må, selvom man er på førtidspension..
jeg var 2½ år om at få min igennem. de ville at jeg skulle arbejde, men jeg kan dårligt stå på mine ben pga slidgigt og evige smerter i knæene......
du kan på biblioteket finde en folder som er udgivet omkring diverse forskellige love i socialloven..
den omhandler specifikt pensioner.
men måske også du kan finde noget herinde..
prøv at lede efter det under socialloven, eller ganske enkelt førtidspension.....det er socialministeriet der udgiver pjecerne....
venligst
miss.j.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-06 09:23

jbkf.... Jeg ville som missjosephine heller ikke turde ændre på pensionsstatus, hvis du ikke kan klarer jobbet, så skal du igennem hele møllen igen. Er du nogenlunde sikker på, at du kan arbejde mere end de tilladte timer (husker ikke hvor mange det er), var der også en mulighed for fleksjob??

https://pensionsguiden.netborger.dk/Produkt/info.asp

Det er dejligt at hører du har fået det bedre, jeg håber det er noget der holder ved

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-06 10:24

Du kan vel også arbejde de timer, du kan få - når du så når over et vist beløb, bliver du trukket i pensionen.

Men check endelig - kender ikke meget til den nye lov. Nåede lige at komme på den gamle.

Hanne

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 02-09-06 13:30

Hej jbkf

Jeg kender intet til reglerne/lovene angående at sætte førtidspension i bero, men jeg mener,
at det burde man kunne, og såfremt det er umuligt, ville jeg sætte en masse energi ind på
at få reglerne ændret, da det jo er "demotiverende", såfremt det er umuligt at sætte din eller andres førtidspension i bero, når du eller andre gerne vil være nyttige samfundsborgere.

Men mange gange føler man jo, at man helst skal være afhængig af andres nåde og bamhjertighed, for at være en "god og lydig" samfundsborger.

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 02-09-06 14:52

Jammen dkwM27 (er det navnet og type på en god gammel bil/motorcykel?)

Du sætter den jo selv i en slags bero, når du tager arbejde.

Pensionskontoret skal nok reagere, når du tjener for meget.

Men tag da en snak med pensionskontoret. De må da vide det!

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 02-09-06 18:02

efter den nye pensionslov efter 2003
må og kan man ikke tage nogen form for arbejde(dette er undersøgt på pensionskontoret i min kommune), så derfor intet at trække fra min pensionsløn. jeg er blevet tildelt nogle timer om ugen at arbejde i det er under socialloven med henblik på at jeg ikke skal gå i stå.
jeg syntes i disse tider at når man kan lidt på arbejdsmarkedet bør det udnyttes, men sådan er der så meget

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-09-06 18:41

Så må du på pensionistkontoret spørge om det er muligt at stille pensionen i bero, men jeg har
på fornemmelsen, at det ikke kan lade sig gøre, men nu du har fået det bedre, vil jeg da ønske
for dig, at det kan lade sig gøre, uden for meget bøvl også hvis du ikke kan bestride jobbet.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 02-09-06 20:19

Skånejob http://www.arbejdsmiljoeportalen.dk/sw19368.asp

Alle kan blive ramt af sygdom, ulykker, nedslidning eller sociale omstændigheder, som gør en ude af stand til at passe et job på almindelige vilkår, heller ikke på deltid.

Men det betyder ikke, at den 30-årige spastiker i kørestol ikke er i stand til at give en hånd med. Eller at den 51-årige, som blev lammet fra brystet og ned, ikke kan yde sit bidrag. Eller at den 43-årige kvinde, som efter mange års nedslidning på jobbet fik diskusprolaps i både nakke og lænd, skal sidde passivt hen resten af sit liv.

Et skånejob er for en person med varigt nedsat arbejdsevne. Ansættelsen sker på særlige vilkår ifølge overenskomsten for det pågældende område - det sociale kapitel. De særlige vilkår kan f.eks. være særlige funktioner, nedsat arbejdstid, flere pauser end normalt og individuel løn.

Arbejdsgivere og kolleger kan kræve det samme, som der kræves af alle andre medarbejdere på en virksomhed – blot inden for de rammer, en person i skånejob kan overkomme. Skånejobbere har det som alle andre mennesker. De kan li', at der bliver stillet krav til dem, fordi det betyder, at der forventes noget af dem, og andre regner med dem.
AF's handicapkonsulenter I AF er ansat 15 handicapkonsulenter fordelt i alle amter. De har til opgave at skaffe arbejde på arbejdsmarkedet til personer med handicap. Konsulenterne informerer, vejleder og rådgiver arbejdssøgende og virksomheder om regler og muligheder for personer med handicap.

AF administrerer loven om kompensation for handicappede i erhverv. Det er især muligheden for personlig assistance, der er interessant for virksomheden i forbindelse med en medarbejder, der har fået et handicap.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 02-09-06 20:26

mere om skånejob http://www.fleksjob2.dk/guide/guiskaanejob.htm
Skånejob blev fra 1/7 2003 erstattet af ”Ansættelse med løntilskud”. Kommunen giver tilbud om ansættelse med løntilskud til personer, der får førtidspension, når de pågældende ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Hvilende pension: http://www.fleksjob2.dk/Lovgivning/F%C3%B8rtidspension/Hvilendepension/Hvilendepension.htm
Kommunen kan bestemme, at retten til pension skal være hvilende. Dette kan enten være for en periode eller indtil videre.

At pensionen gøres hvilende vil sige, at pensionsudbetalingen ophører, men at der er adgang til at få pensionsudbetalingen genoptaget i den periode, hvor pensionen er gjort hvilende, alene ved henvendelse til kommunen. Det kan f.eks. ske, hvis det viser sig, at forudsætningerne om erhvervsindtægtens størrelse ikke holder. Der skal ikke søges om og tilkendes pension på ny.

Reglen er en beskyttelsesforanstaltning, og dens formål er at støtte pensionistens forsøg på at gå i arbejde. Ved ordningen skabes der tryghed for, at der er et stabilt forsørgelsesgrundlag at falde tilbage på, hvis bestræbelserne mislykkes.
Hvilende pension ved opnåelse af indtægt

Bestemmelsen om hvilende pension anvendes, når den pågældende har erhvervsindtægt, eller et forestående arbejdsforsøg kan antages at føre til en sådan indtægt. Der skal være tale om erhvervsindtægter, der er så store, at pensionen ikke kan bevares, selv om de helbredsmæssige forhold isoleret betragtet giver grundlag for pensionen. Baggrunden kan også være, at det anses for tvivlsomt, om den pågældende efter sin helbredstilstand at dømme vil være i stand til varigt at have en erhvervsindtægt af en sådan størrelse, at pensionen må frakendes.

Kommentar
Fra : jbkf

Dato : 03-09-06 08:22

tusind tak for de gode svar og henvisninger
nu har jeg noget at gå videre med
en ekstra tak til amandakandu

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 03-09-06 09:15

Hvis du ikke er meget for at involvere kummunen før du ved hvad du vil, er her et sted hvor de ved alt om emnet og muligvis kan hjælpe dig.
http://hjem.get2net.dk/foertidspensionist/

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 03-09-06 11:41

Kommentar til Camillasmoster

vedrørende: "Jammen dkwM27 (er det navnet og type på en god gammel bil/motorcykel?)"

Godt gæt Hanne, halvdelen er rigtig.

Nu vi er ved gætteriet:

Efter dit billede at dømme, så gætter jeg på, at du tabte en vindmølle ned i vandet
fra den gamle lillebæltsbro ca. 1935.

mvh
DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 03-09-06 14:49

dkwM27 - hvilken halvdel?

Nåhh, jeg var da søj...

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 10-09-06 12:32

Hej igen Hanne/Camillasmoster

Den halvdel med: Dkw er rigtig, da det faktisk var forgængeren for "Folkevognen/Volkswagen",
og det var sådan en DKW jeg lærte at køre, som 7-årig, så det er 66 år siden nu, at jeg lærte at køre bil.

Og M327 var indregistreringsnummeret på den. ( - så du manglede også lige et 3-tal i dkwM27, men det er jo mindre væsentligt.

Men jeg er lidt spændt på dit svar på mit vindmøllespørgsmålet.
(Hvis det er bekræftende, må vi være ca. jævnaldrene)

mvh.
DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-09-06 12:44

Hahaha, sorry!

Jeg må skuffe dig - jeg UNDREDE mig over det med vindmøllen, men tænkte så på min fine hårtjavs.

At det måske var dén, du mente.

Næ du, jeg var 5 år da Kennedy blev skudt

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-09-06 14:59

Skal denne tråd ikke snart afsluttes???
Det lader til at den er løbet helt af sporet

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 10-09-06 17:11

Tjah, vi fordriver bare ventetiden, til jbkf kommer tilbage

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 10-09-06 18:57

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 11-09-06 11:42

OK Hanne.

Ja - den gang var jeg i Frederiksdal - altså på Grønland, og havde en sjov oplevelse med Rigstelefonen - som det hed dengang - da jeg som den første privatperson ringede til Danmark
via et søkabel.

mvh.DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 11-09-06 17:37

Min far har haft en DKV bil og en DKV motorcykel. Jeg var vel 5 år, da jeg sad bagpå motorcyklen ned ad en ordentlig stejl bakke uwiiiiiiiiiiii herligt

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 13-09-06 01:40

OK, ja det må ha´været "Hyleskæg", - Så er du måske stadig DKW-fan?

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 13-09-06 02:05

Næh, jeg kan bare huske, at det var så' no'en, han har havde, da jeg var barn.

Kommentar
Fra : dkwM327

Dato : 18-09-06 02:11

OK Hanne.

Så skal vi måske slutte med vores "DKW-snak", da "amandaKanDu" vist nok ser lidt skævt til os, fordi vi udfylder ventetiden, med at lære lidt andet om hinanden, end bare diskution af "alvorlige" emner.

Eller har du andre interesante emner vi kan udfylde ventetiden med?

Nå men i øvrigt er det vist min sengetid.

Godnat fra DkwM327

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-09-06 11:05

Aha, amandaKanDu sover sikkert!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-09-06 11:07

jbkf sover vist også længe