/ Forside/ Interesser / Videnskab / Biologi / Spørgsmål
10  berpox 1040
Billede af STORE Karl Johanner
Fra : arne.jakobsen
Vist : 1548 gange
120 point
Dato : 28-08-06 21:03

Vedr. Tip: http://www.kandu.dk/tip14614.aspx

Jeg nåede ikke at bringe billedet i tippet, så her er det:

http://www.sitecenter.dk/liina/nss-folder/temp/EdulisMeget.jpg

Da jeg nu alligevel har åbnet et spørgsmål kan vi jo lige så godt holde det åbent lidt og bruge det til en snak om svampe generelt.

Feel free. AJ

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 28-08-06 21:10

(gnider lige øjnene.....een gang til - og kommer til at tænke på, om der var "forkerte" svampe i middagsmaden idag)....

Arne - er du sikker på det ikke er et fake billede? De er edderbrodereme store!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-06 21:15

Meget store svampe eller meget lille mand

Sådan noget billedmanipulation ka' jeg også lave....og jeg har da fotograferet svampe i år, dog ikke KarlJohan

mvh dova

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 28-08-06 21:21

jamen dove , viste da ikke du kunne kende forskel
sikker på det ikke er en grydesvamp du har fotograferet

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-08-06 21:23

Bredker

Så' det godt nok første gang jeg har set grydesvampe vokse i en græsplæne

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-08-06 21:43

Fyren hedder Kleijft og er en mangeårig hollandsk svampeven. Han er (i forhold til mig) en lille skid på ca. 180 cm.

Jo han kunne godt finde på at billed-manipulere. Men billedet er ikke helt så skørt som man kunne tro.

Prøv at finde ud af hvorfor?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 28-08-06 21:52

Hold også liiiige øje med denne oversete og 'misforståede' spisesvamp ...nu I er 'derude':

1.) http://www.biopix.dk/Species.asp?Language=da&Searchtext=Amanita%20fulva&Category=Svampe

2.) http://home.worldonline.dk/e_slot/brun-kamfluesvamp.htm

Steges i smør (økologisk naturligvis) og stuves med piskefløde + en knivspids muskatnød, salt og pebber

Men pas på... og glem ikke den kan ligne unge eksemplarer af: http://home6.inet.tele.dk/pedjuhl/html/amanpant.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-08-06 22:24

Ja Molo, du har helt ret. Brun kam-fluesvamp er en dejlig spisesvamp. Og selvfølgeligt KAN den af MEGET ukyndige samlere forveksles med Panter fluesvamp. MEN; Kam-fluesvampene (der er flere arter) er alle Kam-furede i hat-kanten (deraf navnet). Så har de IKKE ring på stokken og deres stok er hul. De vejer aldrig ret meget, er altså meget tyndkødede. De andre arter af Flue-svampe der er brune er alle meget mere bastante i hele deres udryk, har ring på stokken, har tydelige skæl på hatten og er IKKE Kam-furede i hat-randen.

I øvrigt skal man altid vide at ikke bare alle, men ALLE spiselige Flue-svampe SKAL

tilberedes før de evt. spises.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 28-08-06 22:58

Arne hvad er det for svampe jeg har i min græsplæne
Det er nogle små brune de kan ligne skavcampion
Hilse Robert

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 28-08-06 22:59

Ihh altså, jeg bliver lækkersulten nu..jubii, det må simpelthen være et super-svampe-år med al den regn vi har fået her i august.

Kommentar
Fra : droslerne

Dato : 28-08-06 23:00

Ps jeg mener skovcampion

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-08-06 23:22

droslerne - Det kan jeg desværre ikke svare på udfra din beskrivelse. Hvis du har mulighed for at fotografere dem med et digitalt kamera, så pluk så mange du kan i forskellige størrelser MED hele svampen (også stokbasis nede i jorden), arranger dem på en hvid baggrund. Sørg for at billederne er skarpe og at man kan se svampene fra alle vinkler. Skriv i en medfølgende email hvilke træer og buske der findes i nærheden. Tag derefter nogle af de ældre(største) svampe og tør dem (uden at direkte stege dem) og send de tørrede svampe til mig.

Jeg vil så udfra gode billeder og beskrivelser MÅSKE kunne arts-bestemme svampene. Ellers vil jeg udfra en mikroskopi af de tørrede svampe HELT sikkert kunne lave en bestemmelse.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 28-08-06 23:28

Mango - Læs mit tip som jeg linker til i toppen.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-08-06 09:19

Vi skulle have været til 'hegnet' idag og vi cyklede adsted kl. 6 opsatte på at samle Karl Johan. Imidlertid nåede vi slet ikke så langt idet vi stødte på en mark med masser af ager-champignon. Kurven blev fyldt og vi var tilbage allerede kl 8. Nu og fremover er det 'vores' mark

Godt der findes et utal af opskrifter: http://www.dk-kogebogen.dk/info/link-til-os/svampe/champignon.php
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 30-08-06 21:49

En mand ringede idag og var i tvivl om nogle Karl Johanner. Har kørte forbi med dem og der var to pæne Boletus edulis (Spiselig rørhat/Karl Johan), resten (mange) var Galderørhat – Tylopilus felleus

Se arten her:

http://www.mushroomexpert.com/tylopilus_felleus.html (på grund af gode billeder)

eller her p.g.a. dansk tekst:

http://www.mushroomexpert.com/tylopilus_felleus.html

I øvrigt skal jeg da lige sige at Galderørhar IKKE er giftig men at de fleste mennesker synes den smager ad HELVEDE til. Ikke alle. Der er mennesker der ikke synes den smager grimt, men de er få.
Prøv et lille stykke RÅ. Smager det godt kan DU spise svampen, men lad være med at bruge den i en ret til andre end dig selv. De fleste andre mennesker synes den er modbydelig.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-08-06 22:33

arne..så først, dit link bagefter

Kommentar
Fra : tal_ordentligt

Dato : 31-08-06 00:10

Meget sjovt link http://www.sitecenter.dk/liina/nss-folder/temp/EdulisMeget.jpg men utrololig dårlig billedmanipulation.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 00:11

Det er bare OK Mango.

Til alle der måske ikke nåede at se mit Svampe-Tip tidligere, vil jeg da gerne lige bruge denne mulighed for at fortælle at Svampeforeningen har en hjemmeside hvor man kan gå ind og se de nyest rapporterede svampefund: http://www.svampe.dk/svampefund/index.htm

I kan ikke selv rapportere hvis I ikke er godkendte til det. Men alt står på siden.
Selv om man IKKE er godkendt til at rapportere, kan man sagtens bruge siden til at blive Svampe-klog af.

Svampe foreningens hjemmeside er: http://www.svampe.com

Check it out.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 00:20

Til tal_ordentligt :

Det må du da helst ikke bebrejde mig! Det er jo Kleijft der har sendt mig billedet. Og kvaliteten er vel ligegyldig. Såvel Kleijft som jeg laver kun sådan noget for sjov skyld. IKKE for at folk virkeligt skulle tro på det. I så fald havde jo såvel Kleijft som jeg jo meldt os ud af den mere seriøse del af Mycologien. Det har vi intet ønske om!!!

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 120 point
Dato : 31-08-06 09:04

tal_ordentligt -> Hvis der er noget 'sjovt' eller 'specielt' ved omtalte link er det fordi, det er et jeg har lavet til arne.jakobsen og som jeg har lånt pladsen til hos min exkæreste

I week-end'en tager vi til Kongelunden og ser os lidt omkring. Det er mange år siden jeg har været der sidst, så det bli'r en spændende expedition. Som barn plukkede vi Kantereller derude, men nu må vi se om jeg kan kende det og finde de gode steder igen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 18:10

Har været i skoven igen i dag. ca. 15 kg. Karl Johan, Brunstokkede rørhatte, Indigo rørhatte og Kantareller. Lod flere 100 kg stå og tog kun de absolut fineste og lækre.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-06 18:23

FLOT arne

NETSTOKKET Indigo rørhatte ...ved jeg til gengæld hvor vokser, men jeg si'r det sgu ik' til no'en !

Ssshhhhhhhh......

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 18:27

Dem skal du squ ikke spise Molo. De siges at have antabusvirkning.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 31-08-06 18:29

arne>>mon ikke han kunne trænge til det , så kunne det lokkes i ham uden han opdager det

Kommentar
Fra : TheRipley

Dato : 31-08-06 18:29

Det er et super svampeår

Det er da dejligt, at man faktisk stopper med at finde svampe når man bare ikke har tid til at rense flere, selv om man så kun tager de fineste.

Og selv om jeg ikke har fundet Karl Johan som på billedet, så er de nu pænt store og alligevel gode - det ender med at blive et fast tilskud i husholdningen.

Svampehilsen Ripley

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-06 18:42

arne.jakobsen -> Netstokket indigo rørhat?

http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=3467

..og du kalder dig svampe-ekspert?

Sludder og vrøvl: Disse postulater er KUN fordi samlerne vil ha' dem for sig selv

ANTABUS virkning finder du til gengæld om en måneds tid på fodboldbanen i form af Paryk-Blækhat:

http://home.worldonline.dk/e_slot/paryk.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 31-08-06 18:49

Skid på hvad sådan en Ornitolog-side skriver, det ER en kendt sag at Netstokket Indigo Rørhat har antabusvirkning.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 31-08-06 18:55

LØGN i Carsten mund:
Citat
Den står ofte som spiselig i svampebøgerne, hvis man holder sig fra alkohol flere dage før og efter indtagelsen, men fra pålidelig kilde (Carsten) siges den ikke at være værd at spise

Unge eksemplarer er en glimrende spise til stegt, som stuvning (økologisk ..naturligvis), på stegt brød, ..med bacon, i følgeskab med f.eks. hvidløg eller tørret mel af Løgbruskhat: http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=48761&ForumID=21 samt en uundværlig stuvning ingrediens; pebber + muskatnød!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 21:24

Nogle af mine venner der bor Vest for Silkeborg, rapporterer om meget store fund af Almindelig trævlhat (Inocybe geophylla). Det er alvorligt, idet det er en MEGET giftig svamp. Ikke bare den, men alle Trævlhatte (Slægten Inocybe) er meget giftige.

Billeder af slægten: http://images.google.dk/images?q=inocybe&hl=da

Den gode svampesæson lokker ikke udelukkende de gode svampe frem i 1000-tal, men ALLE svampe. Så pas på. Vær 100% sikker på at de svampe du samler til spisebrug også ER spiselige.
Ellers må du hellere lade være.

Men jeg siger jo ikke dette for at afskrække nogen. Kender man med sikkerhed de gode rørhatte og kantareller, og nøjes med dem, kan man jo være ligeglad med Inocybe.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 01-09-06 22:16

De fleste skriver af Inocybe lugter af Ræddike? Hvem fanden kender lugten?

Nogle siger så: De lugter sterilt!

Men når jeg siger til mit publikum: De lugter som frisk SPERM!

Så skal I bare se folks ansigtsudtryk: Ah ha!!! og så rødmen.!!!

Det ér sjovt at være Naturvejleder/Svampeekspert.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 03-09-06 23:44

Er du stolt af disse "svampe" http://www.kandu.dk/spg92796.aspx

Det siger lige så meget som det billede du fremviser.

Fup og fidus, men nogle tror på det

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-06 21:13

Ih hvor ER det synd for lille Ans at hun ikke ejer humoristisk sans.

Nåh pyt, der er squ mange ting den pige heller ikke hverken ejer eller har en stand forskid på.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 11-09-06 21:21

Tak for svaret molokyle. Du får pointene for at have lavet linket til mig. Mange tak for det. Du og jeg kan jo fortsætte tråden hvis/når vi har nogle svampenyheder. De andre synes ikke længere at være interesseret. Jeg kan da for resten fortælle dig, at jeg i væsentlig grad har mistet lysten til at spise de fundne svampe. Jeg synes ikke længere helt så godt om deres konsistens.
Mange af mine venner fra Svampeforeningen, der som jeg har samlet svampe i mange år, er ligeledes faldet ud af Mycofagernes rækker. Det synes altså at være en klar tendens.

Hilsen Arne J.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 11-09-06 21:45

Du skal ikke synes det er synd for mig. Det er synd for dem, der evt. ville købe spørgsmålet for at se svaret.
Hvis de ikke læser hele tråden, så vil de tro at dit "svar" hvis man kan kalde det for et svar er det rigtige og det er ikke godt

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-09-06 01:01

Svampetur torsdag i Dyrehaven d. 14-09-09

..med min russiske overbo 'Igor' fra Moskva

</MOLOKYLE>