/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Hvad kan man sige nej til?
Fra : rosekamp
Vist : 687 gange
300 point
Dato : 20-08-06 18:00

Jeg er igang med at yddanne mig til Social- og sundhedsassistent og er i øjeblikket i gang med min første praktik i et leve-bo miljø. Mine lærere har altid meget travlt med at fortælle at man endelig skal huske at sige fra og til m.h.t. hvilke arbejdsopgaver man har/ikke har lyst til og om ens personlige grænser bliver overskredet. Mine personlige grænser bliver totalt overskredet når jeg skal udføre intimhygiejne. Jeg kan simpelthen ikke holde ud at se på andre menneskers kønsorganer, hvis de ikke tilhører min mand, eller hvis det ikke lige er mine børn jeg skal skifte. Jeg sagde fra overfor det på praktikstedet, men det så de bestemt ikke på med milde øjne. Nu er det sådan at jeg ikke vil bruge min uddannelse i ældreplejen men muligvis bruge den som springbræt til farmakonom eller andet, så jeg ved jeg aldrig vil få brug for det. Jeg har det så dårligt med at vide at jeg skal gør det så jeg er ved at overveje helt at droppe uddannelsen på den bekostning. Kan jeg virkelig ikke sige fra? Please hjælp med et svar jeg synes jeg har ledt alle vegne.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 20-08-06 18:24

Hvad står der i din kontrakt?
Hvad står der i din funktionsbeskrivelse?

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 20-08-06 18:38

Sådan en har man ikke i praktikken.

Kommentar
Fra : troekfejl

Dato : 20-08-06 20:08

Jeg mener ikke man kan sige fra. Min kæreste tager sygeplejeuddanelse nu, og de har også haft problmer med folk der ikke kunne klare intimvask. Istedetfor at blive angst for intimvask, og overveje at droppe ud, så find en styrke i det istedet, arbejd med problemet, eller prøv evt. at finde andre på din uddannelse der har det på samme måde og se hvordan de kommer videre med det. I de fleste tilfælde er det mere angstfuld og grænseoverskridende for dem du vasker.

Jeg har ikke hørt om at det kan lade sig gøre at blive fri for det. For at du ikke skal misforstå mig, så vil jeg da lige sige, at jeg synes heller ikke det er fair at tvinge dig til den slag, og da slet ikke når det ikke er den vej du vil gå.
Jeg synes dog det ville være utrolig dumt af dig at droppe uddanelse på den baggrund, i de fleste tilfælde drejer det sig om en periode hvor du skal gennemgå intimvask, vær stærk og kom igennem det, så kommer du helskindet og tilfreds ud på den anden side.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-08-06 22:42

Intimpleje kan du under ingen omstændigheder sige fra over for, så det er bestemt den forkerte uddannelse du har valgt.

Det er helt elementært stof og en vigtig del af den uddannelse, der lægger vægt på individet som en hel person...(også når det kommer til at vaske de intime dele og bleskift o.s.v.) , og det tror jeg slet ikke på, at du ikke skulle have fået at vide inden du startede
Og det gælder uanset hvad du har tænkt at bruge uddannelsen til bagefter.

mvh dova

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-06 00:12

Citat
Sådan en har man ikke i praktikken.

Men du HAR en uddannelsesordning

Scroll ned til side 19 i dette link. Der beskrives meget udførligt, hvad målene er for henholdsvis den:

Somatiske praktik
Psykiatrisk praktik
Primærkommunal praktik

Og fælles for alle praktikker er:

MÅL 3. opnår færdighed i at identificere, vurdere, tilrettelægge, udføre og evaluere grundlæggende sundheds og sygeplejeopgaver hos borgere eller grupper af borgere med respekt for den enkeltes muligheder, ønsker, vaner og behov..

Og det mål dumper du, såfremt du ikke vil/kan udføre nedre hygiejne

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 21-08-06 00:13
Annuller spørgsmålet
Fra : rosekamp

Dato : 21-08-06 15:40

Det var ikke lige den slags tilsvining jeg havde håbet på, men en forståelse for en anden persons grænser.