/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
forhindre oversvømmelse
Fra : jacoblauvring
Vist : 3047 gange
100 point
Dato : 19-08-06 11:21

Hej
Jeg har en kælder der blev oversvømmet her i weekenden, som så mange andre sikkert også blev.
Vandet kom op af kloakken, vi har et kloakafløb i gulvet inde i kælderen og et lige udenfor ved kældertrappen og det var disse der løb over.
Nu var det så jeg tænkte at jeg mener at have hørt at man kan få nogle kloakker hvor der ligesom sidder en slags bold nede i, som hvis vandstanden stiger meget, stiger op og lukker for kloakken.
Er der nogle der kender til dette og som har et link til hvor man kan købe det?
Hvis det da overhovedet er muligt.
Med venlig hilsen
Jacob

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 19-08-06 11:28

ja kontakt din lokale kloarkmester de har dem det er ikke nået man selv må gøre ps der skal også graves ud

Accepteret svar
Fra : troldenesdhb

Modtaget 110 point
Dato : 19-08-06 11:30

ja, det hedder en Højvandslukker

En kan købes i de fleste byggemarkeder, ved din vvs installatør eller lign.

Du skal bare måle diameteren og kvardratet på din kloak, og tage afsted. De virker fint, men køb dem ikke for billigt

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-06 11:33

http://www.hfhansen.dk/content.asp?ID=160

de ser sådan ud, nogle modeller

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-06 11:39

Mange modeller må du godt selv sætte i. Det er noget sludder rotw.

Mange modeller kan sættes i det eksisterende afløb

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-08-06 11:40

ok, så blev jeg så klogere, men dvs. at man ikke selv må installere det, og der skal graves ud...
Dækslet inden for at ude på badeværelset i kælderen, der er ganske vist ikke klinkegulv men bare malet betongulv, men alligevel, det er da et større projekt.
Er der nogen der har en ide om hvad sådan en ca koster og hvad det ca vil koste at få den installeret?
Jacob

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-08-06 11:43

Har du et link til sådan en man selv må sætte i, eller jeg skulle måske lige køre i Bauhaus.
Hvad så når jeg putter den i afløbet ude på badeværelset i kælderen, kommer vandet så ikke bare op af toilettet?
Jacob

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-06 11:54

Det kommer jo an på om du har toilet i kælderen også, det er rigtigt hvis du har toilet i kælderen vil det muligvis løbe over. Det kommer jo an på om vandet stiger til den højde.

Hvis du vil helt uden for huset og montere en højvandslukker, så vil jeg også foreslå den lokale smed. Men husk det er MEGET billigere selv at grave ned, og lukke hullet igen, så han kun skal montere lukkeren.

Hvis det bare er et normalt gulvafløb du vil have stoppet, så tag på byggemarked, hvis de ikke har det hjemme, så kan de bestille det.
Jeg handler aldrig i Bauhaus, så jeg ved ikke om man kan få dem til at bestille noget hjem til en, men det kan man på de fleste lokale byggemarkeder.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-06 11:56

her er en tidligere tråd

http://kandu.dk/Spg48421.aspx

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-08-06 11:57

Ja, der er toilet i kælderen, inden i badeværelset ved siden af kloakken. men hvis ikke vandet kan komme ud af kloakken, så stiger det vel hurtigt i toilettet, der er vel tryk på.

Kommentar
Fra : jacoblauvring

Dato : 19-08-06 11:57

Ja, der er toilet i kælderen, inden i badeværelset ved siden af kloakken. men hvis ikke vandet kan komme ud af kloakken, så stiger det vel hurtigt i toilettet, der er vel tryk på.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-08-06 11:57

Her er et link fra www.Kloakviden.dk

Da der jo også mulighed for at sætte en afspæringsventil når man ved der er en risiko for at der kommer vand.

http://www.kloakviden.dk/hoejvandslukkere.htm

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-08-06 13:19

Vores venner har kommet en tennisbold ned i røret

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 19-08-06 14:06

Langt den nemmeste måde at forhindre oversvømmelser er at hælde 25 kg. cement ned i sine kloak afløb oglade det hærde op - så er du helt sikker på at der ikke kommer vand ind hvis vandet stiger.

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 19-08-06 14:35

og nu er den ged vist barberet.............

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 15:05

Den lokale kloakmester kan råde dig. Uden for huset og i kælderniveau er det ham som ved hvad man må og ikke må.

Godkendelse af svar
Fra : jacoblauvring

Dato : 22-08-06 10:44

Tak for svarene alle sammen, nu har jeg lidt at gå videre med